25 lutego 2008 - materiał archiwalny

undefinedRekordowy styczeń KKM

System Krakowskiej Karty Miejskiej cieszy się coraz większą popularnością. Większość krakowian już samodzielnie doładowuje swoją kartę w automatach.

Tylko w styczniu KKM w automatach doładowało aż 76 tys. 779 osób. To zdecydowanie więcej niż w listopadzie, kiedy zrobiło to ok. 43 tys. osób. Od 20 września 2007 roku liczba doładowań KKM w automatach wyniosła dokładnie 189.665. Olbrzymia jest też liczba biletów jednorazowych kupionych w automatach. Od 20 września wydały one aż 670.333 sztuk. W sumie wszystkich operacji w przeciągu zaledwie czterech ostatnich miesięcy było więc prawie 860 tys. A to oznacza, że z automatu skorzystał już każdy statystyczny krakowianin.

Mimo, że cały czas wzrasta liczba osób korzystających z automatów, to od naszych pasażerów otrzymujemy coraz mniej skarg związanych z ich funkcjonowaniem. W styczniu kłopoty z doładowaniem KKM miało 135 osób. To prawie o połowę mniej niż w poprzednich miesiącach (w listopadzie kłopoty z doładowaniem KKM miały 254 osoby, w grudniu 219). Jak łatwo policzyć procent nieudanych operacji jest minimalny (w styczniu wynosi on zaledwie 1,7 promila). Wszystkich osób, które miały problem z zakupem biletu w automacie było ok. 600, co daje 0,7 promila w skali wszystkich operacji. Nie oznacza to jednak, że ten wynik nas satysfakcjonuje. Naszych pasażerów chcielibyśmy bowiem zapewnić, że cały czas pracujemy nad tym, aby system działał jeszcze sprawniej. Chcemy, aby każdy klient został obsłużony prawidłowo.

Nie da się jednak ukryć, że często zdarzają się sytuacje, kiedy to sami pasażerowie przyczyniają się do nieprawidłowego działania automatów. Każdego miesiąca pracownicy MPK muszą wielokrotnie usuwać awarie spowodowane przez nieumiejętność niektórych pasażerów. Oto przykłady:

- wkładanie do czytników zwiniętych banknotów

- wkładanie kilku banknotów jednocześnie do czytnika

- wkładanie banknotów do czytnika dla monet

Nie brak również osób, które specjalnie niszczą automaty. Pracownicy MPK wielokrotnie usuwali już z czytników papier, różnego rodzaju plastikowe elementy lub wymieniali rozbite ekrany automatów.

To wszystko skutecznie blokuje urządzenia i uniemożliwia pasażerom doładowanie KKM.

Warto podkreślić, że już wkrótce pasażerowie jeszcze łatwiej doładują swoje karty. W trzech automatach zostaną zamontowane terminale kart płatniczych. Dzięki nim pasażerowie doładowujący KKM nie będą się musieli martwić o gotówkę i to czy automat wyda im resztę. Do zamontowania terminali jest przystosowany każdy z 61 automatów stojących na krakowskich ulicach, więc w przyszłości będą w niego wyposażone wszystkie urządzenia.

Trzeba jednak przyznać, że podobnie jak problemów z systemami bankowymi, awarią bankomatów czy innych systemów elektronicznych, które przecież czasem się zdarzają, również pewnych kłopotów z naszymi automatami nie da się całkowicie wykluczyć.

Pasażerowie, którzy mają problem z doładowaniem KKM, zawsze mogą jednak zadzwonić pod bezpłatny numer telefonu, czynny całą dobę. Nasi pracownicy na pewno przyjmą zgłoszenie i pomogą rozwiązać każdy problem.

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.