1 kwietnia 2019 - materiał archiwalny
1 kwietnia 2019 - materiał archiwalny

1 kwietnia 2019 roku w zabytkowej zajezdni tramwajowej Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie przy ul. św. Wawrzyńca 15 spotkały się historyczne tramwaje z czterech polskich miast: Warszawy, Wrocławia, Gdańska i Krakowa.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacyjnych tych miast, w których historyczne tramwaje kursowały w przeszłości: MPK Sp. z o.o. we Wrocławiu,  Gdańskie Tramwaje i Autobusy Sp. z o.o., Tramwaje Warszawskie oraz oczywiście MPK SA w Krakowie.

Okazją do organizacji tego wyjątkowego wydarzenia była prezentacja warszawskiego wagonu typu K, który wyremontowało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie. Jest to wagon o numerze 437 wyprodukowany w 1941 roku. Był częścią dużego zamówienia obejmującego 60 tramwajów, które w 1939 roku złożyła Warszawa. Niestety wybuch II Wojny Światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych. Jeden z nich został zakupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 roku i poddany renowacji. Zwraca uwagę jego intensywny czerwony kolor, jaki w latach 30. stosowano w Warszawie i jaki w 1939 roku zaplanowano dla całej serii tych pojazdów. W efekcie tramwaj, którego konstrukcja i wyposażenie były wzorem dla polskich wagonów produkowanych po 1945 roku, w tym dla stolicy Małopolski, w 2019 roku dołączył do kolekcji krakowskiego przewoźnika.

Pierwszym wagonem zabytkowym w tej kolekcji był wrocławski wagon Linke-Hofmann z 1925 roku. Gdy trafił do Krakowa często „grał” w filmach rolę krakowskiego tramwaju. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, był pierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżować mieszkańcy miasta.

Gdański tramwaj Ring do kolekcji zabytkowych tramwajów Krakowa dołączył w 2016 roku. Zanim jednak miał szansę wyjechać na tory, ponad 30 lat spędził w zajezdniach MPK w Krakowie czekając na remont. Wagony tej serii zostały wyprodukowane w latach 30 XX wieku, a swoją potoczną nazwę „Ring” zawdzięczają kursom na linii okrężnej w Gdańsku.

Najstarszym z zaprezentowanych 1 kwietnia 2019 roku tramwajów jest znany pod nazwą „Gracówka” krakowski SN1. Od wielu lat ten wyprodukowany w 1912 roku zabytek zachwyca mieszkańców i turystów wyjeżdżając na Krakowską Linię Muzealną. Był to pierwszy normalnotorowy tramwaj elektryczny w stolicy Małopolski. Wyremontowany w latach 90. XX wieku ma zachowany podział na pierwszą i drugą klasę. W 1995 roku można go było podziwiać m.in. podczas ekspozycji na Rynku Głównym.

1 kwietnia 2019 roku mieszkańcy i turyści odwiedzający Kraków mieli wyjątkową okazję nie tylko zobaczyć każdy z tych historycznych tramwajów, ale także nimi podróżować. Wagony od 12.30 do 14.00 kursowały z Muzeum Inżynierii Miejskiej do centrum miasta, a następnie wokół Plant. Odjazdy zostały zaplanowane co 10 minut z ul. św. Wawrzyńca przez ul. Starowiślną, Westerplatte, Basztową, Dunajewskiego, Straszewskiego, Franciszkańską, pl. Wszystkich Świętych, ul. Dominikańską i ul. Dajwór.

Historyczne wagony będzie można oglądać w zabytkowej zajezdni Muzeum Inżynierii Miejskiej przez najbliższy miesiąc, do 30 kwietnia 2019.

Najnowsze

5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada będą mogli oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.
30 października 2025
Tramwaje wróciły na most Grunwaldzki
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim. Tramwaje wróciły na kluczową przeprawę w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych.
30 października 2025
Wszystkich Świętych - komunikacja miejska
Dziękujemy wszystkim Pasażerom za korzystanie ze specjalnych wzmocnień w komunikacji miejskiej przygotowanych na okres Wszystkich Świętych.