21 lipca 2019 - materiał archiwalny
21 lipca 2019 - materiał archiwalny

W niedzielę, 21 lipca mieszkańcy i turyści znów mgli podróżować autobusem Jelcz M120. Ten zabytkowy pojazd został odnowiony przez MPK SA i po 10 latach od wycofania z regularnej komunikacji wyjechał w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej na specjalną linię nr 188, łączącą Mistrzejowice z Dworcem Głównym Wschód. 

Przed pierwszym kursem Jelcza M120, który został zaplanowany na godzinę 10.00, autobus był dostępny dla wszystkich zainteresowanych na pętli autobusowej w Mistrzejowicach. Już od 9.40 można go było dokładnie obejrzeć, a nawet usiąść za kierownicą na miejscu prowadzącego.

Warto wiedzieć, że autobusy Jelcz M120 produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w wyniku modernizacji produkowanych od połowy lat 70. ubiegłego wieku autobusów Jelcz Pr110 powstałych na licencji francuskiego Berlieta. Wprowadzone istotne zmiany poprawiły żywotność auta i zmniejszyły jego awaryjność na tle pierwowzoru.  W 1993 roku MPK w Krakowie zakupiło pierwsze egzemplarze. Tani, nowy autobus miał być według przyjętej strategii przejściowym rozwiązaniem pozwalającym na wyeliminowanie w krótkim czasie starych zużytych autobusów. W ciągu trzech lat zakupiono w Jelczu łącznie 130 autobusów co sprawiło w tamtym czasie, że Kraków stał się głównym odbiorcą produktów fabryki. Pozwoliło to na wymuszenie wprowadzenia zmian poprawiających komfort pasażerów i żywotność konstrukcji. Równocześnie autobusy były polem doświadczalnym producenta i eksploatatora, którzy w kolejnych kupowanych pojazdach montowali nowinki techniczne pokazujące się na rynku (elektroniczne tablice kierunkowe, elektroniczne kasowniki, siedzenia z tworzywa, zabezpieczenia antykorozyjne konstrukcji itp.). Wprowadzano także zmiany na zewnątrz – zderzaki stalowe zastępowano elementami z tworzyw sztucznych w różnych barwach.  Autobusy były eksploatowane w zajezdniach  Bieńczyce, Płaszów i Wola Duchacka. Wraz z dostawą nowych niskopodłogowych autobusów sukcesywnie likwidowano Jelcze M120 i w końcowej fazie eksploatacji wszystkie pojazdy zgromadzono w zajezdni Bieńczyce. Oficjalne zakończenie eksploatacji miało miejsce 25 marca 2009 roku.

Jako pojazd historyczny zachowano autobus BF304 noszący pierwotnie numer 21004. Odstawiony pojazd wyprodukowany został w 1994 roku. Jego stan techniczny i niewiele zmienione wnętrze pozwalało na przywrócenie go do ruchu w krótkim czasie.  Tylko skorodowane poszycie zewnętrze wymagało ingerencji i malowania. Wnętrze zostało odświeżone i uzupełnione o brakujące elementy wyposażenia. Po ponad dekadzie został odnowiony i przywrócony do ruchu.

Oprócz Jelcza M120 w niedzielę 21 lipca na linii nr 188 kursowały inne autobusy z kolekcji MPK SA i Muzeum Inżynierii Miejskiej: Ikarus 260 i Ikarus 620.

W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej w niedzielę 21 lipca zaplanowano także kursy zabytkowych tramwajów na linii specjalnej nr 25, łączącej os. Piastów z Dworcem Towarowym. Pojawiły się na niej wagony 102N, 102Na z przyczepą 102NaD, T4 z przyczepą B4 oraz wagon N z oddanym niedawno do ruchu po remoncie wagonem doczepnym ND z 1950 roku.

Oczywiście tego dnia były także realizowane tradycyjne kursy tramwajów zabytkowych na linii nr 0 z Cichego Kącika do ul. św. Wawrzyńca. Pojawił się na niej wagon Ring z przyczepą ND. 

Galeria

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.