29 kwietnia 2020 - materiał archiwalny
29 kwietnia 2020 - materiał archiwalny

W dniu 29 kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie podpisało kolejny kontrakt na dostawę nowoczesnych tramwajów. Po raz drugi ich dostawcą będzie Stadler. Umowę w formie elektronicznej podpisali przedstawiciele zarządu MPK SA w Krakowie, Rafał Świerczyński (prezes zarządu) i Katarzyna Bury (członek zarządu) oraz Arkadiusz Świerkot (członek zarządu Stadler Polska) przedstawiciel konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o.

Podpisana umowa ramowa daje możliwość dostawy do Krakowa nawet 60 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Jednocześnie podpisane zostały także dwie umowy realizacyjne na dostawę łącznie 35 pojazdów za kwotę 293 mln zł netto. Gdy dodamy do tego tramwaje z poprzedniej umowy, których dostawy już się rozpoczęły, to wkrótce po krakowskich torach będzie kursować 85 tramwajów Stadlera. A to jeszcze nie koniec. Przez najbliższe cztery lata MPK SA będzie miało bowiem możliwość w ramach zawartej umowy ramowej zakupu pozostałych 25 tramwajów (będzie to możliwe z chwilą uzyskania zewnętrznego finasowania).

Kiedy będą mogły rozpocząć się dostawy tramwajów z nowego kontraktu? Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa powoduje, że dostawy 35 nowych tramwajów rozpoczną się najwcześniej w 2022 roku.

- Bardzo zależało nam na podpisaniu tej umowy, bo daje ona gwarancję kontynowania wymiany starego, wyeksploatowanego taboru tramwajowego na nowoczesny, komfortowy dla pasażerów i przyjazny dla środowiska. Ten zakup pozwoli nam na wycofanie kolejnych wysokopodłogowych wagonów – powiedział Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

Przypomnijmy, że podpisana umowa to efekt działań, które MPK SA rozpoczęło już w 2018 roku. To wtedy krakowski przewoźnik zaprosił producentów do dialogu technicznego. W efekcie w kwietniu 2019 roku został ogłoszony przetarg, w ramach którego 17 września 2019 roku konsorcjum firm Stadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o. złożyło swoją ofertę.

- Warto zaznaczyć, że środki na realizację tego zamówienia pochodzą z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podjęliśmy już także działania, aby projekt mógł być refinansowany ze środków Unii Europejskiej w obecnej lub przyszłej perspektywie finansowej – powiedział po podpisaniu umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA.

Co będzie wyróżniać nowe zamawiane przez krakowskiego przewoźnika tramwaje? Zamówione tramwaje będą kontynuacją produkowanej obecnie serii TANGO Kraków Lajkonik. Są to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.

- Bardzo się cieszymy, że możemy dziś podpisać kolejną umowę na dostawę tramwajów dla miasta Krakowa. To dla nas powód do dumy i radości. MPK Kraków to wymagający klient, a my dokładamy wszelkich starań, by sprostać jego oczekiwaniom. Mimo niełatwej obecnej sytuacji związanej z pandemią, pracujemy w naszym zakładzie w Siedlcach nad realizacją poprzedniego zamówienia. Jestem pewny, że nasze nowoczesne i komfortowe tramwaje będą dobrze służyły pasażerom w Krakowie i pozwolą naszemu klientowi z sukcesem realizować działalność przewozową – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

Warto podkreślić, że dwa tramwaje będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna.

Przypomnijmy, że obecnie trwa już realizacja poprzedniego kontraktu z firmą Stadler, który obejmuje dostawę 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Dwa z nich są już w Krakowie.

Galeria

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.