4 lipca 2020 - materiał archiwalny
4 lipca 2020 - materiał archiwalny

Od 10 lipca w mobilnych automatach biletowych wyposażonych w opcję zapłaty zarówno kartą jak i gotówką rozpocznie się proces wycofywania możliwości płacenia gotówką.

Decyzja o stopniowym wycofywaniu z krakowskich pojazdów automatów z opcją płatności gotówką jest zbieżna z wprowadzaniem takich rozwiązań w innych dużych polskich miastach. Co warto podkreślić, w dobie pandemii koronawirusa jest rozwiązaniem, które ogranicza kontakt pasażerów z monetami. Wprowadzenie tylko płatności bezgotówkowych w automatach mobilnych jest także efektem różnego rodzaju problemów związanych z obsługą tego typu urządzeń. Szczeliny na monety bardzo często były blokowane przez wkładanie w nie m.in. zwiniętych starych biletów, różnego rodzaju przedmiotów, np. patyczków do lodów lub metalowych elementów. Automaty z gotówką były także dewastowane w celu kradzieży znajdujących się w środku monet. Postawienie wyłącznie na bezgotówkowe operacje w automatach  sprawi więc, że nie tylko skróci się czas potrzebny na wykonanie operacji zakupu biletu, ale także zdecydowanie zmniejszy się liczba przypadków niedostępności automatów z powodu różnego rodzaju dewastacji.

Możliwość zapłaty gotówką zostanie wycofana do 31 lipca z wszystkich automatów zamontowanych w tramwajach i autobusach, które do tej pory obsługiwały obydwie formy płatności. Dotyczy to 431 urządzeń. W pozostałych 608 automatach mobilnych, które umożliwiają zakup biletu wyłącznie za gotówkę, nadal będzie można płacić monetami. Te urządzenia będą sukcesywnie wymieniane na te z opcją płatności wyłącznie bezgotówkowej. Aby ułatwić pasażerom oczekującym na przystanku zorientowanie się, jaka płatność będzie dostępna w danym pojeździe, na zewnątrz każdego tramwaju i autobusu zostanie umieszczona odpowiednia informacja.

W automatach stacjonarnych Krakowskiej Karty Miejskiej nadal za bilet będzie można zapłacić zarówno kartą jak i gotówką. Nadal także będą dla pasażerów dostępne aplikacje umożliwiające zakup biletów w smartfonie. Krakowski przewoźnik pracuje także nad wprowadzeniem w przyszłości możliwości zapłaty za bilet w automatach z wykorzystaniem systemu BLIK.

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.