28 stycznia 2021 - materiał archiwalny
28 stycznia 2021 - materiał archiwalny

W czwartek, 28 stycznia po raz pierwszy został w Krakowie zaprezentowany autobus wyposażony w ogniwo wodorowe - Urbino 12 hydrogen. Prezentacja była połączona z przejazdem autobusu ulicami miasta. Pojazd wyprodukowany przez firmę Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. przyjechał do Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka na jeden dzień.

W czwartek, 28 stycznia po raz pierwszy został w Krakowie zaprezentowany autobus wyposażony w ogniwo wodorowe - Urbino 12 hydrogen. Prezentacja była połączona z przejazdem autobusu ulicami miasta. Pojazd wyprodukowany przez firmę Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. przyjechał do Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka na jeden dzień.

To co wyróżnia ten autobus to oczywiście napęd. W Urbino 12 hydrogen wodór przekształcany jest w energię elektryczną, a ta z kolei zasila układ napędowy pojazdu. Jak podaje producent, Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne wodorowe ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie rozbijania cząsteczek wodoru i przekazywana jest do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji.

To co wyróżnia ten autobus to oczywiście napęd. W Urbino 12 hydrogen wodór przekształcany jest w energię elektryczną, a ta z kolei zasila układ napędowy pojazdu. Jak podaje producent, Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne wodorowe ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie rozbijania cząsteczek wodoru i przekazywana jest do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji.

W autobusach wodorowych Solarisa wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Autobus wyposażony jest w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Jest też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnienie układu napędowego stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.

W autobusach wodorowych Solarisa wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Autobus wyposażony jest w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Jest też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnienie układu napędowego stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.

W zakresie technologii magazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Dzięki wykorzystaniu zbiorników wodoru typu 4, inżynierom z Biura Technicznego Solarisa udało się zredukować ich masę o około 20% w stosunku do poprzedniego modelu. Zestaw kompozytowych butli umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu pozwoli zmagazynować ponad 37 kg wodoru. Na końcu każdego ze zbiorników zamontowany jest zawór multifunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń: zawór elektromagnetyczny, zawór awaryjny aktywowany w przypadku podwyższonej temperatury oraz zawór przeciążeniowy odcinający wypływ wodoru w przypadku rozszczelnienia układu. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano system komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2, która wykorzystuje ciepło odpadowe z ogniwa paliwowego. To rozwiązanie gwarantuje niezwykłą efektywność i jeszcze bardziej zwiększa zasięg pojazdu.

W zakresie technologii magazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Dzięki wykorzystaniu zbiorników wodoru typu 4, inżynierom z Biura Technicznego Solarisa udało się zredukować ich masę o około 20% w stosunku do poprzedniego modelu. Zestaw kompozytowych butli umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu pozwoli zmagazynować ponad 37 kg wodoru. Na końcu każdego ze zbiorników zamontowany jest zawór multifunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń: zawór elektromagnetyczny, zawór awaryjny aktywowany w przypadku podwyższonej temperatury oraz zawór przeciążeniowy odcinający wypływ wodoru w przypadku rozszczelnienia układu. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano system komfortu klimatycznego z pompą ciepła CO2, która wykorzystuje ciepło odpadowe z ogniwa paliwowego. To rozwiązanie gwarantuje niezwykłą efektywność i jeszcze bardziej zwiększa zasięg pojazdu.

Warto pokreślić, że MPK SA w Krakowie wraz z Krakowskim Holdingiem Komunalnym w ubiegłym roku podpisało list intencyjny z PKN ORLEN zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów używanych w komunikacji miejskiej.  W ramach współpracy zostaną podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem. Obecnie brak tej infrastruktury uniemożliwia wykorzystanie takich pojazdów na regularnych liniach.

Warto pokreślić, że MPK SA w Krakowie wraz z Krakowskim Holdingiem Komunalnym w ubiegłym roku podpisało list intencyjny z PKN ORLEN zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów używanych w komunikacji miejskiej.  W ramach współpracy zostaną podjęte działania związane z przygotowaniem niezbędnej infrastruktury oraz logistyki dostaw, w tym zorganizowanie miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem. Obecnie brak tej infrastruktury uniemożliwia wykorzystanie takich pojazdów na regularnych liniach.

Najnowsze

6 sierpnia 2025
Historyczne autobusy i tramwaje znów wyjadą na ulice Krakowa
Przed nami kolejny weekend z Krakowską Linią Muzealną. Tym razem w niedzielę, 10 sierpnia, oprócz tramwajowej linii nr 0 na krakowskich ulicach pojawią się zabytkowe autobusy.
4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
1 sierpnia 2025
Kraków pamięta o Powstaniu Warszawskim
W tym roku obchodzimy 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i akcji „Burza”. W piątek, 1 sierpnia, o 17.00 w godzinie „W”, w całej Polsce, w tym Krakowie, zawyją syreny. Z tej okazji Kraków zostanie udekorowany flagami państwowymi, miejskimi oraz Unii Europejskiej.
30 lipca 2025
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Od 4 sierpnia w Krakowie zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych.