19 listopada 2008 - materiał archiwalny

W artykule „Tracimy pieniądze przez Monopol MPK” (Polska Gazeta Krakowska, 19.11.2008) postawiono tezę, że konkurent Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie, firma Mobilis wykonuje usługi przewozowe taniej. W rzeczywistości jednak wcale tak nie jest. Gdyby trzy linie obsługiwane przez Mobilis (178, 152, 304) zlecono MPK S.A. okazałoby się, że na każdym wozokilometrze miasto zaoszczędziłoby 1 grosz (średnio zamiast płacić 5,23 zł, wydawałoby 5,22 zł netto przy obecnie obowiązujących stawkach). Potwierdza to prosty przykład. MPK S.A. na liniach aglomeracyjnych jeździ po stawce 4,20 zł za wozokilometr. Porównując więc koszty linii 304 kursującej do Wieliczki, obsługiwanej przez firmę Mobilis do kosztów linii 204 również kursującej do Wieliczki a obsługiwanej przez MPK S.A., okazuje się, że miasto prywatnemu przewoźnikowi płaci aż o 74 gr. więcej (za każdy wozokilometr obsługiwanej przez firmę Mobilis linii 304 miasto musi zapłacić 4,94 zł. netto).

Przy analizie kosztów przedstawionej w artykule zapomniano także o tym, że MPK S.A. nie tylko jeździ autobusami i tramwajami. Krakowski przewoźnik jest również odpowiedzialny m.in. za utrzymanie w czystości wszystkich przystanków (również tych, na których zatrzymuje się Mobilis), rozklejanie rozkładów jazdy (również dla linii Mobilisa) czy obsługę automatów biletowych (również tych, które w swoich autobusach ma Mobilis).

Do tego dochodzą także koszty realizacji projektów unijnych, których MPK S.A. było beneficjentem. Remont ul. Lubicz i Rakowickiej, modernizacja linii tramwajowej z pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki oraz zakup nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów to inwestycje, które cały czas obciążają budżet krakowskiego przewoźnika.

Trzeba także zaznaczyć, że zlecanie obsługi linii autobusowych prywatnemu przewoźnikowi niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo. Przypomnijmy, że firma Mobilis powinna była zacząć przewozić pasażerów na liniach 178, 152 i 304 od 1 kwietnia 2008 roku. Okazało się jednak, że nie była w stanie dotrzymać tego terminu i ostatecznie obsługę wszystkich trzech linii rozpoczęła z ponad dwumiesięcznym opóźnieniem. W tym czasie na tych liniach pasażerów przewoziły autobusy MPK S.A.

Niezależnie jednak od tego, MPK S.A. w Krakowa nie ma nic przeciwko temu, aby obsługę nowych linii autobusowych miasto rozstrzygało poprzez przetargi. Zrozumiałe jest przecież, że władze miasta chcą szukać oszczędności. Pasażerów powinien więc przewozić ten, kto zaoferuje mniejszą cenę.

MPK S.A. w Krakowie

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.