22 grudnia 2021 - materiał archiwalny
22 grudnia 2021 - materiał archiwalny

Na koniec 2021 roku mamy dobrą informację dla pasażerów krakowskiej komunikacji – od 22 grudnia zaczął kursować 28. tramwaj GT8 po gruntownej modernizacji o numerze RF304. Wyjechał na linię nr 11 (Czerwone Maki P+R – Mały Płaszów P+R) zastępując pociąg złożony z dwóch wysokopodłogowych wagonów 105Na. Tym samym zakończył się projekt, dzięki któremu wszystkie posiadane przez MPK SA dwukierunkowe wagony typu GT8 mają już niską podłogę i klimatyzację.

Warto podkreślić, że dzięki takim właśnie projektom oraz zakupom nowych tramwajów już ponad 77 proc. całej floty to wagony z niską podłogą, a prawie 60 proc. posiada klimatyzację. Do wymiany pozostało już tylko 45 wagonów E1, 36 wagonów c3 oraz 25 pociągów złożonych z wagonów 105Na, które są wysokopodłogowe. W dużej części te wagony zostaną wycofane po zakończeniu dostaw 60 nowych Lajkoników w latach 2022-2023.

Przypomnijmy, że wagony GT8 rozpoczęły pracę na krakowskich ulicach jesienią 2009 roku. Mają długość ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów. Zostały zbudowane przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn z Düsseldorfu, a po latach pracy zostały odkupione przez MPK SA w Krakowie, a następie zdecydowano się na ich modernizację. Pierwszą próbę unowocześnienia podjęto w 2014 roku, a od 2017 roku systematycznie, według przyjętego schematu, dostosowywano je do oczekiwań pasażerów, w tym tych z ograniczoną mobilnością. W środku pojawiła się klimatyzacja, nowe siedzenia ze specjalną tapicerką, monitoring, a na podłodze antypoślizgowa wykładzina.  Z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonów został wstawiony element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie.  Dla osób poruszających się na wózkach zamontowano tam także specjalną platformę. Dla niewidomych i słabowidzących został wprowadzony nowoczesny system informacji pasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systemem głosowego zapowiadania przystanków. Zmienił się także wygląd zewnętrzny tego tramwaju. Zachowana została natomiast funkcja dwukierunkowej jazdy, która może być wykorzystywana podczas remontów lub budowy nowych torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli.

Proces modernizacji tramwajów GT8 obejmował niemal wszystkie elementy wagonu takie jak: wózki, na których porusza się wagon, silnik, układy hamulcowe, osie, obręcze kół, fotele, podłoga czy sufit. Prace przy modernizacji ostatniego, 28. wagonu GT8 z wysoką podłogą o numerze 304 rozpoczęły się 29 lipca 2021 roku.

Modernizacja wagonów GT8 to nie jedyny taki projekt realizowany przez MPK SA. Warto przypomnieć, że ponad 5 lat temu w lipcu 2016 zakończyła się przebudowa 40 wysokopodłogowych pociągów tramwajowych sprowadzonych z Wiednia, z których powstał wagon EU8N. Elementem modernizacji był także montaż klimatyzacji. Gdy pierwszy taki tramwaj zaczął wozić pasażerów w lipcu 2010 roku, był to jednocześnie  pierwszy w Krakowie klimatyzowany wagon.

Galeria

Najnowsze

6 sierpnia 2025
Historyczne autobusy i tramwaje znów wyjadą na ulice Krakowa
Przed nami kolejny weekend z Krakowską Linią Muzealną. Tym razem w niedzielę, 10 sierpnia, oprócz tramwajowej linii nr 0 na krakowskich ulicach pojawią się zabytkowe autobusy.
4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
1 sierpnia 2025
Kraków pamięta o Powstaniu Warszawskim
W tym roku obchodzimy 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i akcji „Burza”. W piątek, 1 sierpnia, o 17.00 w godzinie „W”, w całej Polsce, w tym Krakowie, zawyją syreny. Z tej okazji Kraków zostanie udekorowany flagami państwowymi, miejskimi oraz Unii Europejskiej.
30 lipca 2025
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Od 4 sierpnia w Krakowie zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych.