5 stycznia 2022 - materiał archiwalny
5 stycznia 2022 - materiał archiwalny

Wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla linii tramwajowej do Mistrzejowic złożony. Jego pozytywne rozpatrzenie otworzy drogę do rozpoczęcia budowy jednej z kluczowych inwestycji dla północy Krakowa.

Etap projektowania KST IV (Meissnera – Mistrzejowice) wkracza w kluczową fazę. - Ostatnie miesiące wniosły do projektu bardzo istotne zmiany z punktu widzenia mieszkańców Krakowa. Uwzględniono infrastrukturę dla planowanego premetra i tramwaju w ul. Strzelców. To konkretna oszczędność czasu i pieniędzy przy realizacji przyszłych przedsięwzięć – przekonuje Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej.

Choć wydłużenie tunelu i uwzględnienie na jego krańcach podziemnych komór rozjazdowych wpłynęło na harmonogram prac projektowych, wniosek o wydanie ZRID został złożony już na początku stycznia. Z uwagi na to, że linia tramwajowa realizowana jest w formule PPP, za skompletowanie dokumentów niezbędnych do wejścia projektu w fazę realizacji oraz zapewnienie finansowania odpowiada partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak.

Budowa tramwaju do Mistrzejowic ruszy w 2022 roku

- Zgromadzona dokumentacja to efekt zaangażowania kilkudziesięcioosobowego zespołu projektowego, wielu analiz i uzgodnień m.in. z właścicielami sieci na terenie przyszłego placu budowy, jednostkami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo użytkowników ruchu czy gospodarkę wodną - wymienia Paweł Motyka, zastępca dyrektora kontraktu z ramienia firmy Gülermak. – Liczymy, że przy wspólnym zaangażowaniu podmiotu publicznego i partnera prywatnego na etapie postępowania o wydanie decyzji ZRID już niedługo uda się wejść na budowę.

W oczekiwaniu na rozpatrzenie złożonego wniosku, partner prywatny będzie kontynuował prace nad dokumentacją projektową, w tym m.in.: szczegółowym fazowaniem robót, stałą i tymczasową organizacją ruchu w rejonie inwestycji oraz projektem technicznym.

Czysty transport przyjazny mieszkańcom

Zaktualizowany harmonogram przewiduje, że mieszkańcy Krakowa skorzystają z szybkiego połączenia tramwajowego pod koniec 2024 r. Jego uruchomienie skróci czas dotarcia

z Mistrzejowic do centrum o ok. 12 minut, wyeliminuje konieczność przesiadek i znacząco polepszy komfort podróżowania transportem zbiorowym. Dzięki inwestycji poprawi się też poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu – chodniki i drogi dla rowerów zostaną dostosowane do obowiązujących przepisów. Wzdłuż linii projektowane są nowe nasadzenia, a dobierane gatunki drzew i krzewów będą odporne na trudne miejskie warunki. Proponowane rozwiązania uwzględniają przyjazne środowisku technologie, m.in. energooszczędne oświetlenie LED, zasilane energią odnawialną smarownice przytorowe, „zielone przystanki” i „zielone torowisko” z wykorzystaniem mat rozchodnikowych. Wybrane wiaty przystankowe wyposażone będą w ogniwa fotowoltaiczne.

- Nasz projekt w pełni wykorzystuje korzyści jakie oferuje PPP. Jedną z najistotniejszych jest to, że inwestycja nie obciąża długu publicznego gminy. Ten model realizacji przedsięwzięcia uzależnia wynagrodzenie partnera prywatnego od dostępności nowego połączenia, a to gwarancja wysokiego standardu wykonania i utrzymania infrastruktury, w naszym przypadku przez 20 lat – podkreśla Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa (ZDMK).

Nowa, ok. 4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera pod koniec 2024 roku. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim
i rondzie Polsadu, tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Galeria

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.