10 stycznia 2022 - materiał archiwalny
10 stycznia 2022 - materiał archiwalny

Krakowskie tramwaje i autobusy spełniają rekomendacje opracowane przez ekspertów na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury, które dotyczą dostępności pojazdów komunikacji miejskiej dla pasażerów z ograniczoną mobilnością. Dokument trafił do przewoźników komunikacji miejskiej pod koniec grudnia ubiegłego roku.

Zgodnie z opracowanymi przez ekspertów rekomendacjami, pojazdy MPK SA są wyposażone w udogodnienia, które ułatwiają podróż osobom z ograniczoną mobilnością, a więc m.in. osobom poruszającym się na wózkach, niewidomym i słabowidzącym, a także opiekunom podróżującym z dziecięcymi wózkami. Najważniejszy postulat ekspertów dotyczy oczywiście niskiej podłogi, a ta jest dostępna już od wielu lat we wszystkich autobusach MPK SA. Obecnie niską podłogę ma także prawie 78 proc. tramwajów. Do końca 2023 roku ten udział będzie jeszcze większy, bo wtedy ma się zakończyć dostawa aż 60 nowoczesnych tramwajów.

Kolejny ważny element wyposażenia pojazdów opisany w dokumencie to głosowe zapowiadanie przystanków dla osób niewidomych i słabowidzących. Taki system działa w Krakowie w zdecydowanej większości autobusów nie tylko wewnątrz, ale także na zewnątrz pojazdu. Dzięki temu osoby niewidome lub słabowidzące oczekujące na przystanku dowiadują się jaki numer linii ma podjeżdżający autobus i w jakim kierunku jedzie. W wewnętrzny system zapowiadania przystanków jest też wyposażonych 92 proc. krakowskich pociągów tramwajowych. Wszystkie pojazdy MPK SA są wyposażone w tablice, które wyświetlają informacje w odpowiednich barwach ułatwiających ich odczytanie przez osoby słabowidzące.

Pojazdy MPK SA są także wyposażone w inne rekomendowane elementy i systemy, m.in. odpowiednio rozmieszczone przyciski do otwierania drzwi przez pasażerów (także tych poruszających się na wózkach), poręcze przy każdych drzwiach, wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi oraz wydzielone miejsca siedzące dla rodziców z małymi dziećmi (w tym także dla kobiet w ciąży). W części tramwajów jest także specjalnie wydzielona przestrzeń do przewozu rowerów oraz większego bagażu.

Galeria

Najnowsze

6 sierpnia 2025
Historyczne autobusy i tramwaje znów wyjadą na ulice Krakowa
Przed nami kolejny weekend z Krakowską Linią Muzealną. Tym razem w niedzielę, 10 sierpnia, oprócz tramwajowej linii nr 0 na krakowskich ulicach pojawią się zabytkowe autobusy.
4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
1 sierpnia 2025
Kraków pamięta o Powstaniu Warszawskim
W tym roku obchodzimy 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i akcji „Burza”. W piątek, 1 sierpnia, o 17.00 w godzinie „W”, w całej Polsce, w tym Krakowie, zawyją syreny. Z tej okazji Kraków zostanie udekorowany flagami państwowymi, miejskimi oraz Unii Europejskiej.
30 lipca 2025
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Od 4 sierpnia w Krakowie zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych.