31 stycznia 2022 - materiał archiwalny
31 stycznia 2022 - materiał archiwalny

W poniedziałek 31 stycznia Jacek Majchrowski prezydent Krakowa oficjalnie oddał do użytkowania nowoczesną halę wybudowaną na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie przystosowaną do obsługi każdego rodzaju tramwaju, w tym najdłuższych w Polsce ponad 43-metrowych „Krakowiaków”  oraz najnowszych „Lajkoników”. Inwestycja jest wyrazem troski Krakowa o klimat, dlatego na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaiczne, które już wkrótce zapewnią energię potrzebną do jej funkcjonowania.

Nowoczesna hala ma długość 150 m, jest szeroka na 19,6 m i ma 12,5 m wysokości. Umożliwia serwis do 9 tramwajów jednocześnie i jest wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Na dachu hali zostało zamontowanych 228 ogniw paneli fotowoltaicznych, które zajmują powierzchnię ok. 500 m². System funkcjonowania paneli jest tak zoptymalizowany, aby maksymalnie wykorzystywać światło słoneczne, także w tych miesiącach, kiedy jest go najmniej. Koszt budowy hali to 39 mln zł. Ten nowoczesny obiekt jest jednym z elementów projektu kompleksowej modernizacji nowohuckiej zajezdni, który właśnie został zakończony.

- Tak duży projekt modernizacji zajezdni miał na celu przystosowanie jej do obsługi tramwajów na najwyższym poziomie w zakresie mycia, czyszczenia, ale także dezynfekcji wnętrza, tak aby zapewniały bezpieczny transport mieszkańcom i turystom, także w obecnym trudnym czasie pandemii COVID-19. Równie ważne jest to, że nowoczesne obiekty, które tu powstały są przyjazne dla środowiska – oszczędzają wodę i będą korzystać z odnawialnych źródeł energii. Cieszę się, że to właśnie zajezdnia w Nowej Hucie została zmodernizowana, co jeszcze bardziej usprawni kursowanie tramwajów w tej dzielnicy.   Tym bardziej, że zwiększenie przestrzeni i liczby miejsc postojowych dla nowych tramwajów jest niezbędne biorąc pod uwagę m.in. powstanie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic czy Górki Narodowej. Do obsługi tych nowych tras będą potrzebne kolejne tramwaje. Planujemy, aby do 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie były wyposażone w niską podłogę i klimatyzację – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Pierwsze prace na terenie tej bardzo ważnej dla obsługi sieci tramwajowej stacji rozpoczęły się w 2015 roku (pierwsze prace projektowe rozpoczęły się już w 2012 roku) i były podzielone na kilka etapów.

Jako pierwszy powstał nowoczesny budynek z nową poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników oraz halą magazynową. W 2017 roku została uruchomiona hala myjni, która dzięki ogrzewaniu  funkcjonuje przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. Co bardzo ważne myjnia wykorzystuje rozwiązania przyjazne dla środowiska m.in. system pozyskiwania wody deszczowej oraz zamknięty obieg wody.

Dodatkowo na terenie zajezdni powstały dwa zbiorniki retencyjne, które podczas intensywnych opadów deszczu będą gwarantować ochronę stacji, a także okolicznych terenów przed zalaniem.

- Realizowane przez nas inwestycje obejmowały cały obszar nowohuckiej zajezdni i były prowadzone przez niemal 7 lat. Pomimo tak dużego zakresu prac, każdego dnia stacjonujące tu tramwaje punktualnie wyjeżdżały na linie, aby przewozić mieszkańców Krakowa. Nowoczesne rozwiązania zastosowane na terenie zajezdni przyniosły korzyści nie tylko pasażerom podróżującym tramwajami, ale także motorniczym i pracownikom zaplecza. Poprawiło się bowiem bezpieczeństwo i komfort ich pracy. Dużą wagę przykładaliśmy także do tego, aby zajezdnia w Nowej Hucie w jak najmniejszym stopniu wpływała na środowisko. To dlatego właśnie została podjęta decyzja o zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań w hali myjni oraz zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu najnowszej hali.  Zależało nam również na ograniczeniu kosztów, m.in. energii elektrycznej, koniecznych do utrzymania tak dużego obiektu – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W ramach inwestycji powstała odpowiednia infrastruktura zapewniająca bezpieczny i wygodny dostęp do dachów nowoczesnych tramwajów, gdzie znajduje się większość instalacji. Z kolei kanały umożliwiają pracownikom łatwy dostęp do wózków i zestawów kołowych.  Duża, nowoczesna poczekalnia dla motorniczych umożliwia zachowanie dystansu i komfortowe oczekiwanie na rozpoczęcie pracy.

- Ta inwestycja była bardzo wymagająca, ponieważ realizacja prac nie mogła zakłócać codziennej komunikacji tramwajowej – wymagało to wielu uzgodnień i etapowania prac.  Dlatego bardzo dziękuję wszystkim uczestnikom procesu inwestycyjnego za zaangażowanie, zaufanie, a także wzorową wieloletnią współpracę – podkreślił Andrzej Schmalenberg, dyrektor Oddziału Południowego Budownictwa Ogólnego Budimex SA.

Poza powstawaniem nowoczesnych budynków niezbędnych do obsługi tramwajów w ramach modernizacji były budowane nowe tory. W sumie jest ich obecnie o 12 więcej w porównaniu do momentu przed rozpoczęciem prac. Do ich zasilania powstała nowa podstacja trakcyjna. Zostały także zastosowane nowatorskie rozjazdy tzw. harfowe, które na bardzo małej powierzchni umożliwiają zmianę toru jazdy aż w sześciu kierunkach.  Bardzo ważnym elementem prac na terenie zajezdni w Nowej Hucie była modernizacja bramy numer 1 oraz gruntowna przebudowa bramy numer 2. Szczególnie przebudowa drugiej bramy była niezwykle istotna, bo dała możliwość wjazdu i zjazdu tramwajów z każdego kierunku, co zdecydowanie usprawniło funkcjonowanie zajezdni. Równie ważne było oddanie hali z tokarką podtorową, która zapewnia wszystkim tramwajom stacjonującym na terenie zajezdni w Nowej Hucie obsługę w zakresie obróbki kół, bez konieczności demontowania wózków tramwajowych, a to ma wpływ na ograniczenie hałasu i zużycie szyn.

Koszt całej modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie, realizowany na przestrzeni prawie 7  lat to ponad 134 mln zł.

Najnowsze

23 kwietnia 2025
W kolejnej edycji Konkursu BHP drugi raz z rzędu zwyciężyła Stacja Obsługi Autobusów Wola Duchacka
W kolejnej edycji Konkursu BHP drugi raz z rzędu zwyciężyła Stacja Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Drugie miejsce zajęła Stacja Obsługi Autobusów Bieńczyce a trzecie Płaszów. Kolejne miejsca zajęła Stacja Obsługi Tramwajów Nowa Huta, Stacja Obsługi Tramwajów Podgórze i Stacja Obsługi i Remontów. Celem konkursu jest systematyczna poprawa warunków pracy, utrzymanie na stanowiskach porządku i czystości oraz zmniejszenie wypadków przy pracy. Na ostateczną ocenę wpływa również realizacja zaplanowanych inwestycji wpływających na poprawę warunków pracy. Kierownicy najlepszych stacji z rąk Mariusza Szałkowskiego prezesa zarządu MPK SA odebrali nagrody finansowe, które zostaną wydane na inwestycje poprawiające warunki pracy.
22 kwietnia 2025
Dzień Dziecka w nowohuckiej zajezdni MPK z konkursem i cennymi nagrodami
Już dzisiaj ogłaszamy, że w tym roku Dzień Dziecka zostanie zorganizowany 1 czerwca (niedziela) w zajezdni tramwajowej Nowa Huta, przy ul. Ujastek 12. Chcemy, żeby to było wyjątkowe spotkanie z naszymi najmłodszymi pasażerami, bo i rok jest wyjątkowy – świętujemy przecież 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Wspólna zabawa i zwiedzanie zajezdni będzie oczywiście połączone m.in. z możliwością samodzielnego poprowadzenia tramwaju.
21 kwietnia 2025
Papież Franciszek nie żyje. W 2016 roku odwiedził Kraków
W czwartek, 28 lipca 2016 roku, podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie, papież Franciszek odbył symboliczny przejazd tramwajem na trasie z rezydencji biskupów krakowskich przy ul. Franciszkańskiej na Błonia. Był to pierwszy w historii przypadek, gdy urzędujący papież skorzystał z komunikacji miejskiej. Pojazd, specjalnie przygotowany na tę okazję, został pomalowany w biało-żółte barwy Watykanu i nazwany "Tram del Papa".
16 kwietnia 2025
Kraków przekaże pięć używanych autobusów do miasta Sumy
W związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. W związku z toczącą się wojną to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.
14 kwietnia 2025
37 nowych autobusów dołączyło do floty MPK w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa będą mogli podróżować nowymi autobusami. Do floty krakowskiego przewoźnika dołączyło bowiem 37 nowych pojazdów Solaris Urbino 12 z napędem mild hybrid. Ich przekazanie i prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 kwietnia na terenie zajezdni autobusowej w Bieńczycach. W wydarzeniu wziął udział Stanisław Kracik, zastępca Prezydenta Krakowa. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostały wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny MobilEye Shield+.
11 kwietnia 2025
Prezydent Krakowa pogratulował motorniczej MPK uratowania życia niemowlęcia
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski spotkał się dzisiaj (11 kwietnia) z motorniczą krakowskiego przewoźnika, Moniką Mól, aby pogratulować jej znakomitego zachowania. Pani Monika uratowała wczoraj życie niemowlęcia, które przestało oddychać.