31 stycznia 2022 - materiał archiwalny
31 stycznia 2022 - materiał archiwalny

W poniedziałek 31 stycznia Jacek Majchrowski prezydent Krakowa oficjalnie oddał do użytkowania nowoczesną halę wybudowaną na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie przystosowaną do obsługi każdego rodzaju tramwaju, w tym najdłuższych w Polsce ponad 43-metrowych „Krakowiaków”  oraz najnowszych „Lajkoników”. Inwestycja jest wyrazem troski Krakowa o klimat, dlatego na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaiczne, które już wkrótce zapewnią energię potrzebną do jej funkcjonowania.

Nowoczesna hala ma długość 150 m, jest szeroka na 19,6 m i ma 12,5 m wysokości. Umożliwia serwis do 9 tramwajów jednocześnie i jest wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Na dachu hali zostało zamontowanych 228 ogniw paneli fotowoltaicznych, które zajmują powierzchnię ok. 500 m². System funkcjonowania paneli jest tak zoptymalizowany, aby maksymalnie wykorzystywać światło słoneczne, także w tych miesiącach, kiedy jest go najmniej. Koszt budowy hali to 39 mln zł. Ten nowoczesny obiekt jest jednym z elementów projektu kompleksowej modernizacji nowohuckiej zajezdni, który właśnie został zakończony.

- Tak duży projekt modernizacji zajezdni miał na celu przystosowanie jej do obsługi tramwajów na najwyższym poziomie w zakresie mycia, czyszczenia, ale także dezynfekcji wnętrza, tak aby zapewniały bezpieczny transport mieszkańcom i turystom, także w obecnym trudnym czasie pandemii COVID-19. Równie ważne jest to, że nowoczesne obiekty, które tu powstały są przyjazne dla środowiska – oszczędzają wodę i będą korzystać z odnawialnych źródeł energii. Cieszę się, że to właśnie zajezdnia w Nowej Hucie została zmodernizowana, co jeszcze bardziej usprawni kursowanie tramwajów w tej dzielnicy.   Tym bardziej, że zwiększenie przestrzeni i liczby miejsc postojowych dla nowych tramwajów jest niezbędne biorąc pod uwagę m.in. powstanie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic czy Górki Narodowej. Do obsługi tych nowych tras będą potrzebne kolejne tramwaje. Planujemy, aby do 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie były wyposażone w niską podłogę i klimatyzację – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Pierwsze prace na terenie tej bardzo ważnej dla obsługi sieci tramwajowej stacji rozpoczęły się w 2015 roku (pierwsze prace projektowe rozpoczęły się już w 2012 roku) i były podzielone na kilka etapów.

Jako pierwszy powstał nowoczesny budynek z nową poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników oraz halą magazynową. W 2017 roku została uruchomiona hala myjni, która dzięki ogrzewaniu  funkcjonuje przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. Co bardzo ważne myjnia wykorzystuje rozwiązania przyjazne dla środowiska m.in. system pozyskiwania wody deszczowej oraz zamknięty obieg wody.

Dodatkowo na terenie zajezdni powstały dwa zbiorniki retencyjne, które podczas intensywnych opadów deszczu będą gwarantować ochronę stacji, a także okolicznych terenów przed zalaniem.

- Realizowane przez nas inwestycje obejmowały cały obszar nowohuckiej zajezdni i były prowadzone przez niemal 7 lat. Pomimo tak dużego zakresu prac, każdego dnia stacjonujące tu tramwaje punktualnie wyjeżdżały na linie, aby przewozić mieszkańców Krakowa. Nowoczesne rozwiązania zastosowane na terenie zajezdni przyniosły korzyści nie tylko pasażerom podróżującym tramwajami, ale także motorniczym i pracownikom zaplecza. Poprawiło się bowiem bezpieczeństwo i komfort ich pracy. Dużą wagę przykładaliśmy także do tego, aby zajezdnia w Nowej Hucie w jak najmniejszym stopniu wpływała na środowisko. To dlatego właśnie została podjęta decyzja o zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań w hali myjni oraz zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu najnowszej hali.  Zależało nam również na ograniczeniu kosztów, m.in. energii elektrycznej, koniecznych do utrzymania tak dużego obiektu – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

W ramach inwestycji powstała odpowiednia infrastruktura zapewniająca bezpieczny i wygodny dostęp do dachów nowoczesnych tramwajów, gdzie znajduje się większość instalacji. Z kolei kanały umożliwiają pracownikom łatwy dostęp do wózków i zestawów kołowych.  Duża, nowoczesna poczekalnia dla motorniczych umożliwia zachowanie dystansu i komfortowe oczekiwanie na rozpoczęcie pracy.

- Ta inwestycja była bardzo wymagająca, ponieważ realizacja prac nie mogła zakłócać codziennej komunikacji tramwajowej – wymagało to wielu uzgodnień i etapowania prac.  Dlatego bardzo dziękuję wszystkim uczestnikom procesu inwestycyjnego za zaangażowanie, zaufanie, a także wzorową wieloletnią współpracę – podkreślił Andrzej Schmalenberg, dyrektor Oddziału Południowego Budownictwa Ogólnego Budimex SA.

Poza powstawaniem nowoczesnych budynków niezbędnych do obsługi tramwajów w ramach modernizacji były budowane nowe tory. W sumie jest ich obecnie o 12 więcej w porównaniu do momentu przed rozpoczęciem prac. Do ich zasilania powstała nowa podstacja trakcyjna. Zostały także zastosowane nowatorskie rozjazdy tzw. harfowe, które na bardzo małej powierzchni umożliwiają zmianę toru jazdy aż w sześciu kierunkach.  Bardzo ważnym elementem prac na terenie zajezdni w Nowej Hucie była modernizacja bramy numer 1 oraz gruntowna przebudowa bramy numer 2. Szczególnie przebudowa drugiej bramy była niezwykle istotna, bo dała możliwość wjazdu i zjazdu tramwajów z każdego kierunku, co zdecydowanie usprawniło funkcjonowanie zajezdni. Równie ważne było oddanie hali z tokarką podtorową, która zapewnia wszystkim tramwajom stacjonującym na terenie zajezdni w Nowej Hucie obsługę w zakresie obróbki kół, bez konieczności demontowania wózków tramwajowych, a to ma wpływ na ograniczenie hałasu i zużycie szyn.

Koszt całej modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie, realizowany na przestrzeni prawie 7  lat to ponad 134 mln zł.

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.