15 czerwca 2022 - materiał archiwalny
15 czerwca 2022 - materiał archiwalny


W niedzielę, 19 czerwca na Krakowskiej Linii Muzealnej kursowały nie tylko historyczne tramwaje. Po raz pierwszy w tym roku pojawiły się na niej także zabytkowe autobusy, które kursowały na linii nr E. 

Na linii nr 0 wyjątkowo pojawiły się aż cztery wagony. Jako pierwszy pojechał wrocławski wagon Linke-Hofamann z wagonem doczepnym 4ND. Wrocławski wagon Linke-Hofmann z 1925 roku to pierwszy zabytkowy wagon w kolekcji MPK SA. Gdy trafił do Krakowa często „grał” w filmach rolę krakowskiego tramwaju. Po wyremontowaniu przez MPK w 1985 roku, był pierwszym czynnym zabytkowym wagonem elektrycznym, którym mogli podróżować mieszkańcy miasta.

Dla miłośników tramwajów przygotowaliśmy niespodziankę. Dodatkowo na trzy pierwsze kursy linii nr 0 wyjechał także wagon SN1, czyli najstarszy krakowski tramwaj z 1913 roku, z wagonem doczepnym PN3 (wagony odjeżdżały z ul. Dajwór i Cichego Kącika tuż za wagonem Linke-Hofmann zgodnie z rozkładem jazdy). Wszystko dlatego, że ten właśnie najstarszy wagon miał już 5 czerwca wyjechać  i zaingurować 20. sezon KLM, ale uległ awarii. Dlatego, aby nie pozbawiać chętnych możliwości przejażdżki tym unikatowym tramwajem, wyjechał w niedzielę jako pociąg dodatkowy.

Tramwaj SN1 to pierwszy normalnotorowy krakowski tramwaj. Te wagony były eksploatowane do końca lat 60. XX wieku. Pierwsze egzemplarze, w tym posiadany przez MPK historyczny wagon o numerze 37, podzielone były na dwie klasy – pierwsza i drugą. 

Tramwaje na linii nr 0 kursowały z ul. Dajwór przez:

Mieszkańcy i turyści mieli możliwość przejechania się w niedzielę także historycznymi autobusami. Na krakowskie ulice wyjechały cztery pojazdy: Jelcz 272MEX, Jelcz M120, niebieski Ikarus 280 oraz Scania 113CLL.

Wszystkie kursowały na linii E z Mistrzejowic do Borku Fałęckiego poniższymi ulicami:

Jelcze 272MEX to jedne z najpopularniejszych autobusów komunikacji publicznej w Polsce, popularnie nazywane „ogórkami”. W Krakowie pierwsze pojazdy tego typu pojawiły się już w 1959 roku jeszcze jako Karosa, od 1963 już jako Jelcze. Eksploatowane były do 1985 roku.   

Autobusy Jelcz M120 produkowane przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w wyniku modernizacji produkowanego od połowy lat 70. ubiegłego wieku autobusów Jelcz Pr110 powstałych na licencji francuskiego Berlieta. W ciągu trzech lat zakupiono w Jelczu łącznie 130 autobusów co sprawiło w tamtym czasie, że Kraków stał się głównym odbiorcą produktów fabryki. Oficjalne zakończenie eksploatacji tych autobusów miało miejsce 25 marca 2009 roku. Jako pojazd historyczny zachowano autobus BF304 noszący pierwotnie numer 21004.

Przegubowe autobusy marki Ikarus pojawiły się na ulicach Krakowa w 1981 roku znacząco poprawiając stan krakowskiej komunikacji. Ikarusy eksploatowane przez wiele lat znacząco zmieniły się zarówno we wnętrzu jak i na zewnątrz. Ostatni autobus marki Ikarus zjechał z regularnej linii w 2007 roku.

Autobusy Scania CN 113 CLL były produkowane w Polsce, w Słupsku w latach 1994 - 1998. MPK Kraków było ich największym odbiorcą. Pierwszy autobus wyprodukowany w Słupsku trafił właśnie do Krakowa. Od początku eksploatowane były one przez zajezdnię i stację obsługi w Płaszowie.

Przypominamy, że w zabytkowych tramwajach obowiązuje aktualna taryfa biletowa. Pomoc w obsłudze historycznych pojazdów zapewniają członkowie Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 jest dostępny na stronie internetowej www.mpk.krakow.pl.

W tym roku KLM została uruchomiona już po raz 20.

 Fot. P. Recław

Galeria

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.