16 września 2022 - materiał archiwalny
16 września 2022 - materiał archiwalny

Po długiej, niemal trzydziestoletniej przerwie, mieszkańcy znów będą mogli zobaczyć nietypowy tramwaj typu 105NT, jaki był eksploatowany w Krakowie w latach 80. i 90. ubiegłego wieku. Ten typ tramwaju nie jest powszechnie znany, bo powstał w niewielu egzemplarzach i nigdy nie trafił do dużej seryjnej produkcji.

Na pierwszy rzut oka wagon 105NT niemal nie różni się od wagonów z serii 105N, czyli popularnych „akwariów”. Historyczny wagon 105NT był bowiem kolejnym etapem w ich rozwoju. To co najistotniejsze i co wyróżnia wagon 105NT jest bowiem niewidoczne dla obserwatora - dotyczy konstrukcji i rozwiązań związanych z napędem tramwaju.

Wszystko zaczęło się w 1982 roku, kiedy MPK nawiązano współpracę z Akademią Górniczo-Hutniczą. Efektem tego wspólnego działania miało być powstanie nowoczesnego napędu impulsowego mogącego zastąpić układ oporowy oferowany przez producenta tramwajów. Rozwiązanie to nie było pierwszą tego rodzaju próbą jaką podejmowano w Polsce. Głównym powodem budowy nowego sposobu sterowania napędem była wysoka awaryjność istniejącego rozwiązania w wagonach 105N i jego duża energochłonność. Wykonany prototypowy tramwaj 105NT z nowym numerem „1” oddano do eksploatacji, jeszcze bez pasażerów, w marcu 1984 roku. Ale już w latach 1986 -1988 do ruchu trafiło w sumie pięć wagonów tego typu, które woziły pasażerów.

W 1986 roku Konstal otrzymał zlecenie produkcji zaledwie 10 zmodernizowanych i wyposażonych w nową aparaturę wagonów 105NT, które miały trafić do pięciu przedsiębiorstw komunikacyjnych w Polsce. Powstały dopiero w 1989 roku.

Konstal, pomimo pierwotnego entuzjazmu, dość szybko zrezygnował z masowej produkcji. Głównym powodem był brak niezbędnych do budowy aparatury komponentów i chętnych do jej wytworzenia. Z kolei eksploatacja wagonów 105NT w Krakowie, choć początkowo dobrze odbierana, w krótkim czasie okazała się problematyczna. Prototypowe rozwiązania, brak części, a przede wszystkim brak odpowiednio przeszkolonej kadry, niezbędnej do utrzymania nietypowych pojazdów, zmuszał przewoźnika do coraz częstszego wycofywania ich z ruchu. W 1995 roku skasowano dwa wagony 105NT, a w 1996 roku, przy zwiększonych zakupach używanych wagonów z Norymbergi, zdecydowano o likwidacji pozostałych. Żaden nie dotrwał do naszych czasów.

Odbudowa wagonu 105NT pewnie nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca z Tramwajami Śląskimi. W 2007 roku taki właśnie wagon wypożyczono z Katowic, aby pełnił rolę holownika w Stacji Obsługi i Remontów MPK. Wtedy jego zadaniem było przetaczanie pudeł jak i całych wagonów NGT6 pomiędzy halami. Z Katowic przyjechał wtedy do Krakowa jeden z dziesięciu wyprodukowanych przez Konstal w 1989 roku wagonów 105NT. Wagonowi nadano numer 1001 należący do grupy pojazdów technicznych. Niebawem też sfinalizowano zakup tramwaju. W zamian na Śląsk trafił jeden z krakowskich wagonów 105Na. Zakończenie montażu wagonów NGT6 Bombardiera zbiegło się z awarią wagonu 105NT. Odstawiony w zajezdni Podgórze, pomalowany na pomarańczowo tramwaj, oczekiwał na naprawę.

Ostatecznie wagon udało się odbudować w 2022 roku. Na ulicach wyróżniać go będzie barwa, bowiem wagon pomalowany został na czerwony kolor, który był charakterystyczny dla śląskiej komunikacji skąd się wywodzi. Wagon będzie także pełnił rolę pojazdu technicznego bowiem w wagonie zamontowano stelaż utrzymujący drugi pantograf ze zraszaczem, pompę i zbiorniki płynów, a więc system wykorzystywany do zabezpieczania sieci trakcyjnej przed oblodzeniem. Równocześnie w wagonie pozostawiono fotele pasażerskie co pozwoli na wykorzystanie wagonu także na Krakowskiej Linii Muzealnej w okresie letnim. W odbudowanym wagonie 105NT została zastosowana nowa aparatura  wyprodukowana przez firmę Woltan.

Mieszkańcy będą mogli nim podróżować podczas parady historycznych i współczesnych tramwajów, która przejedzie krakowskimi ulicami już w najbliższą niedzielę, 18 września (wyjazd z zajezdni tramwajowej Nowa Huta o 11.00).

Galeria

Najnowsze

23 kwietnia 2025
W kolejnej edycji Konkursu BHP drugi raz z rzędu zwyciężyła Stacja Obsługi Autobusów Wola Duchacka
W kolejnej edycji Konkursu BHP drugi raz z rzędu zwyciężyła Stacja Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Drugie miejsce zajęła Stacja Obsługi Autobusów Bieńczyce a trzecie Płaszów. Kolejne miejsca zajęła Stacja Obsługi Tramwajów Nowa Huta, Stacja Obsługi Tramwajów Podgórze i Stacja Obsługi i Remontów. Celem konkursu jest systematyczna poprawa warunków pracy, utrzymanie na stanowiskach porządku i czystości oraz zmniejszenie wypadków przy pracy. Na ostateczną ocenę wpływa również realizacja zaplanowanych inwestycji wpływających na poprawę warunków pracy. Kierownicy najlepszych stacji z rąk Mariusza Szałkowskiego prezesa zarządu MPK SA odebrali nagrody finansowe, które zostaną wydane na inwestycje poprawiające warunki pracy.
22 kwietnia 2025
Dzień Dziecka w nowohuckiej zajezdni MPK z konkursem i cennymi nagrodami
Już dzisiaj ogłaszamy, że w tym roku Dzień Dziecka zostanie zorganizowany 1 czerwca (niedziela) w zajezdni tramwajowej Nowa Huta, przy ul. Ujastek 12. Chcemy, żeby to było wyjątkowe spotkanie z naszymi najmłodszymi pasażerami, bo i rok jest wyjątkowy – świętujemy przecież 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Wspólna zabawa i zwiedzanie zajezdni będzie oczywiście połączone m.in. z możliwością samodzielnego poprowadzenia tramwaju.
21 kwietnia 2025
Papież Franciszek nie żyje. W 2016 roku odwiedził Kraków
W czwartek, 28 lipca 2016 roku, podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie, papież Franciszek odbył symboliczny przejazd tramwajem na trasie z rezydencji biskupów krakowskich przy ul. Franciszkańskiej na Błonia. Był to pierwszy w historii przypadek, gdy urzędujący papież skorzystał z komunikacji miejskiej. Pojazd, specjalnie przygotowany na tę okazję, został pomalowany w biało-żółte barwy Watykanu i nazwany "Tram del Papa".
16 kwietnia 2025
Kraków przekaże pięć używanych autobusów do miasta Sumy
W związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. W związku z toczącą się wojną to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.
14 kwietnia 2025
37 nowych autobusów dołączyło do floty MPK w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa będą mogli podróżować nowymi autobusami. Do floty krakowskiego przewoźnika dołączyło bowiem 37 nowych pojazdów Solaris Urbino 12 z napędem mild hybrid. Ich przekazanie i prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 kwietnia na terenie zajezdni autobusowej w Bieńczycach. W wydarzeniu wziął udział Stanisław Kracik, zastępca Prezydenta Krakowa. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostały wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny MobilEye Shield+.
11 kwietnia 2025
Prezydent Krakowa pogratulował motorniczej MPK uratowania życia niemowlęcia
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski spotkał się dzisiaj (11 kwietnia) z motorniczą krakowskiego przewoźnika, Moniką Mól, aby pogratulować jej znakomitego zachowania. Pani Monika uratowała wczoraj życie niemowlęcia, które przestało oddychać.