30 grudnia 2022 - materiał archiwalny
30 grudnia 2022 - materiał archiwalny

Rok 2022 był bardzo trudnym rokiem – wszyscy cały czas odczuwamy skutki wybuchu wojny w Ukrainie i związane z tym m.in. rosnące koszty energii, wysoką inflację. Pomimo tych wyzwań w 2022 roku MPK SA w Krakowie udało się realizować inwestycje, które zwiększają komfort pasażerów, a jednocześnie są odpowiedzią na zmiany klimatyczne.

MPK SA z uwagą obserwuje nowe rozwiązania w zakresie zeroemisyjnego zasilania autobusów. Stąd decyzja krakowskiego przewoźnika o rozpoczęciu eksploatacji autobusów wodorowych. Już w czerwcu 2022 roku pasażerowie w Krakowie mogli podróżować autobusem wodorowym. Warto podkreślić, że Kraków to pierwsze polskie miasto, w którym zaczęła działać stacja Orlenu do tankowania wodoru. W planach MPK SA jest zakup nowych autobusów wodorowych oraz przebudowa i dostosowanie do ich obsługi zajezdni autobusowej w Płaszowie.

Jedną z ważnych inwestycji MPK SA związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii jest realizacja przebudowy zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie. Już w styczniu 2022 roku została tam oddana do użytkowania nowoczesna hala, na dachu której zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Dzięki ich powierzchni wynoszącej w sumie ok. 500 m² energia potrzebna do  zasilania tej hali pochodzi z energii słonecznej.

Kraków skutecznie realizuje także wymagania ustawy o elektromobilności i zwiększa liczbę autobusów elektrycznych. W 2022 roku zostały podpisane umowy z dwoma producentami – firmą Solaris Bus & Coach oraz Irizar e-mobility, na dostawę w sumie 42 autobusów zasilanych energią elektryczną. Dzięki temu w 2023 roku krakowskimi ulicami będzie kursować już ponad 120 elektryków.

Rok 2022 to z pewnością bardzo intensywny czas jeżeli chodzi o wymianę taboru tramwajowego w Krakowie. Rozpoczęły się bowiem dostawy 60 tramwajów Lajkonik II. Te nowoczesne tramwaje kursują m.in. przez otwartą w sierpniu 2022 roku Trasę Łagiewnicką. Krakowski przewoźnik zdecydował także w mijającym roku o przeprowadzeniu wstępnych konsultacji rynkowych, których celem jest zamówienie kolejnych 60 nowoczesnych wagonów. Realizacja tych inwestycji pozwoli w ciągu czterech najbliższych lat na wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów wysokopodłogowych.

MPK SA cały czas zwiększa także liczbę wagonów z klimatyzacją. Nie chodzi tylko o zakup nowych pojazdów, ale także montowanie systemu klimatyzacji w wagonach NGT6, które jej nie miały. Obecnie już 13 tych niskopodłogowych tramwajów posiada klimatyzację. W planach na 2023 rok jest zamontowanie tego systemu w kolejnych 11 wagonach NGT6.

W 2022 roku w Krakowie została wprowadzona numeracja wszystkich przystanków. Ta zmiana to spore ułatwienie w podróżowaniu i planowaniu przesiadek dla osób niewidomych i słabowidzących, które korzystają z aplikacji, a także dla turystów nie znających miasta.

W mijającym roku MPK SA nie pozostało obojętne na trudny los mieszkańców Ukrainy. W związku z wojną i problemami ukraińskich miast, Kraków przekazał Ukrainie w sumie sześć autobusów – pięć trafiło do Lwowa, a jeden do miasta Chmielnicki. Wszystkie po brzegi wypełnione darami mieszkańców Krakowa. W pomoc dla Ukrainy angażowali się także pracownicy MPK SA organizując zbiórki i pomagając segregować zebrane przez krakowian dary.

We wrześniu 2022 roku w Krakowie został zorganizowany 38. Krajowy Zjazd Komunikacji Miejskiej. Wzięli w nim udział przedstawiciele przedsiębiorstw komunikacyjnych, organizatorów transportu i  firm z branży transportowej z całej Polski. Krajowe Zjazdy to najważniejsze dla branży transportu publicznego w Polsce spotkania, które odbywają się co dwa lata w różnych polskich miastach. Ważnym tematem krakowskiego zjazdu była m.in. obecna sytuacja ekonomiczna i jej wpływ na transport publiczny. Spotkania i rozmowy uczestników 38. Zjazdu Komunikacji Miejskiej dawały możliwość wymiany doświadczeń, a tym samym wypracowanie możliwych sposobów radzenia sobie z obecnymi wyzwaniami transportu miejskiego.

Podobnie jak w poprzednich latach MPK SA w Krakowie nagradzało także swoich długoletnich pracowników, a także osoby które wykazały się odwagą i empatią udzielając pomocy osobom, które jej potrzebowały. W sumie różnego rodzaju nagrody i wyróżnienia w 2022 roku trafiły do ponad 200 pracowników MPK SA.

Najnowsze

6 sierpnia 2025
Historyczne autobusy i tramwaje znów wyjadą na ulice Krakowa
Przed nami kolejny weekend z Krakowską Linią Muzealną. Tym razem w niedzielę, 10 sierpnia, oprócz tramwajowej linii nr 0 na krakowskich ulicach pojawią się zabytkowe autobusy.
4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
1 sierpnia 2025
Kraków pamięta o Powstaniu Warszawskim
W tym roku obchodzimy 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i akcji „Burza”. W piątek, 1 sierpnia, o 17.00 w godzinie „W”, w całej Polsce, w tym Krakowie, zawyją syreny. Z tej okazji Kraków zostanie udekorowany flagami państwowymi, miejskimi oraz Unii Europejskiej.
30 lipca 2025
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Od 4 sierpnia w Krakowie zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych.