10 sierpnia 2023 - materiał archiwalny
10 sierpnia 2023 - materiał archiwalny

W niedzielę, 13 sierpnia br., mieszkańcy Krakowa i turyści mieli okazję przejechać się zabytkowymi wagonami T4+B4 #127+527, które tego dnia obsłużyły linię 0. Warto przypomnieć, że sprowadzenie do Krakowa tych wagonów było możliwe, ponieważ w latach 80. XX wieku w Norymberdze prowadzono intensywne prace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś, zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych na terenie miasta. W ramach współpracy do MPK w Krakowie trafiła wtedy propozycja zakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach. Propozycja została szybko przyjęta. Dokonano oględzin i przeglądu wagonów pod kątem możliwości ich użytkowania w Krakowie i już we wrześniu 1989 roku do Krakowa dotarły 24 wagony. Po raz pierwszy krakowianie mogli do nich wsiąść 14 października 1989 roku, kiedy to skład wagonów T4 i B4 wyjechał na linię nr 2. Wagony silnikowe T4 i doczepne B4 są bardzo do siebie podobne, były bowiem wybudowane według tej samej zasady obowiązującej w latach pięćdziesiątych w Norymberdze. Eksploatację wagonów T4 zakończono w Krakowie w 2002 roku, a B4 w 2008 roku.

            Dodatkowo po raz kolejny w tym sezonie uruchomiona została linia 23 na trasie Nowy Bieżanów - Teligi - Wielicka - Limanowskiego - Kalwaryjska - Wadowicka - Zakopiańska - Borek Fałęcki. Kursy w kierunku Nowego Bieżanowa ponownie prowadziły przez teren tramwajowej zajezdni Podgórze. Na linii tej pojawił się trójskład "Sanoków" SN2+PN2+PN2 oraz skład 105N+105N. Zaproponowane wagony są związane z zajezdnią Podgórze gdzie przez wiele lat były eksploatowane. Wagony SN2 zostały wyprodukowane w Sanoku. Do Krakowa trafiły w 1939 roku. Składały się z jednego przedziału pasażerskiego, w którym były drewniane siedzenia. To pierwsze tramwaje w Krakowie wyposażone w ogrzewanie wnętrza. Wagon nr 87, który posiada MPK SA, został wyremontowany i oddany do ruchu w 1991 roku. Natomiast Wagony PN2 wprowadzono do ruchu w 1938 roku. Najczęściej eksploatowana była jako wagon doczepny właśnie do wagonu SN2. Wagony zostały wycofane z ruchu w 1974 roku. Wagon PN2 z numerem 524 został odremontowany w 2009 roku.

Natomiast wagon 105N jest konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowany w Krakowie od lutego 1975 roku. W użytkowaniu znajduje się wiele podtypów wagonu 105N różniących się między sobą wyposażeniem elektrycznym. Do połowy 1979 roku produkowano wagony 105N wyposażone w rozrusznik bez przełączenia połączenia silników z szeregowego w szeregowo-równoległy podczas rozruchu. Od połowy 1979 roku do 1992 roku dostarczono już wagony 105Na ze zmienionym układem rozruchowym. Widoczną zmianą było wprowadzenie kabiny motorniczego i szafy sterowniczej wewnątrz wagonu. Wagony 105N zmodernizowano w Krakowie w latach 1986 - 1990 na wagony oznaczone jako typ 105NG, przypominjące fabryczne pojazdy 105Na. Wagon nr 266 przeszedł także taką modernizację i był po przebudowie eksploatowany pod innym numerem inwentarzowym do 2019 roku. W trakcie remontu przywrócono mu pierwotne rozwiązania likwidujące wiele późniejszych zmian i modernizacji, jakie przeszedł w czasie czterdziestoletniej służby.  

 We wtorek 15 sierpnia mieszkańcy i turyści mogli się przejechać pierwszym normalnotorowym tramwajem Krakowskim włączonym do eksploatacji w 1913 roku. To właśnie wagon SN1 z przyczepą PN3 – 555 wyjechał na linię muzealną nr 0. Dla przypomnienia seria 25 wagonów silnikowych wraz z podobnymi 15-oma pojazdami zbudowanymi w Krakowie eksploatowana była do końca lat 60-tych XX wieku. Pierwsze egzemplarze, w tym historyczny o numerze 37 podzielone były na dwie klasy ścianą wewnątrz wagonu.  Wagon o budowie samonośnej tzn. pudło wagonu stanowi integralną część z elementami jezdnymi. Wagon pojedzie w składzie z przyczepą PN3-555. W 1941 obok wagonów silnikowych z Norymbergi sprowadzone zostały 23 wagony doczepne serii 300. Pochodzące z 1909 roku niewielkie wagony dopełniły swej egzystencji na krakowskich ulicach w niezwykle trudnych warunkach eksploatacji. Ostatni został skreślony z inwentarza w 1959 roku. Po wycofaniu z ruchu służyły jako magazyny czy element placu zabaw. Zrekonstruowany wagon odpowiada pierwotnemu wyglądowi z wieloma zmianami wprowadzonymi w trakcie użytkowania w Krakowie.

Tego dnia można było podróżowac także zabytkowymi autobusami, a dokładnie  mini autobusami Nysą czerwoną i zieloną. Autobusy kursowały po trasie specjalnej linii autobusowej M - Cichy Kącik – Igrców- Senatorska- Salwator.

Nyska N59M (czerwona), w połowie lat sześćdziesiątych podjęto próby wprowadzenia na ulice mini autobusów, które miały zastępować na mniej obciążonych liniach pojazdy duże. Takiej próby podjęło się także MPK w Krakowie, które zakupiło kilka mikrobusów Nysa, jedynych wówczas dostępnych takich pojazdów.  Krótka, zaledwie roczna, eksploatacja potwierdziła przydatność rozwiązania ale na większe zmiany nie zdecydowano się. Mikrobus Nysa N59M o numerze 28 jest najlepiej zachowanym pojazdem tego typu w Polsce i jednym z niewielu istniejących. Nysa M 522 (eksploatowana w latach 1975 - 1981), w latach siedemsetnych podjęto ponownie próby wprowadzenia na ulice mini autobusów, które miały zastępować na mniej obciążonych liniach pojazdy duże. Takiej próby podjęło się także MPK w Krakowie, które zakupiło kilkadziesiąt mikrobusów Nysa 522. Kursowały one ma specjalnych liniach oznaczonych literami M  i kolejnymi numerami M1, M2 itd. Większość tras linii mikrobusowych rozpoczynała się w Rynku Głównym.

To już kolejne spotkanie z zabytkowymi pojazdami podczas trwającego 21. sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej. Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Przez cały okres funkcjonowania KLM będą oni wręczać pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.

Galeria

Najnowsze

23 kwietnia 2025
W kolejnej edycji Konkursu BHP drugi raz z rzędu zwyciężyła Stacja Obsługi Autobusów Wola Duchacka
W kolejnej edycji Konkursu BHP drugi raz z rzędu zwyciężyła Stacja Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Drugie miejsce zajęła Stacja Obsługi Autobusów Bieńczyce a trzecie Płaszów. Kolejne miejsca zajęła Stacja Obsługi Tramwajów Nowa Huta, Stacja Obsługi Tramwajów Podgórze i Stacja Obsługi i Remontów. Celem konkursu jest systematyczna poprawa warunków pracy, utrzymanie na stanowiskach porządku i czystości oraz zmniejszenie wypadków przy pracy. Na ostateczną ocenę wpływa również realizacja zaplanowanych inwestycji wpływających na poprawę warunków pracy. Kierownicy najlepszych stacji z rąk Mariusza Szałkowskiego prezesa zarządu MPK SA odebrali nagrody finansowe, które zostaną wydane na inwestycje poprawiające warunki pracy.
22 kwietnia 2025
Dzień Dziecka w nowohuckiej zajezdni MPK z konkursem i cennymi nagrodami
Już dzisiaj ogłaszamy, że w tym roku Dzień Dziecka zostanie zorganizowany 1 czerwca (niedziela) w zajezdni tramwajowej Nowa Huta, przy ul. Ujastek 12. Chcemy, żeby to było wyjątkowe spotkanie z naszymi najmłodszymi pasażerami, bo i rok jest wyjątkowy – świętujemy przecież 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej. Wspólna zabawa i zwiedzanie zajezdni będzie oczywiście połączone m.in. z możliwością samodzielnego poprowadzenia tramwaju.
21 kwietnia 2025
Papież Franciszek nie żyje. W 2016 roku odwiedził Kraków
W czwartek, 28 lipca 2016 roku, podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie, papież Franciszek odbył symboliczny przejazd tramwajem na trasie z rezydencji biskupów krakowskich przy ul. Franciszkańskiej na Błonia. Był to pierwszy w historii przypadek, gdy urzędujący papież skorzystał z komunikacji miejskiej. Pojazd, specjalnie przygotowany na tę okazję, został pomalowany w biało-żółte barwy Watykanu i nazwany "Tram del Papa".
16 kwietnia 2025
Kraków przekaże pięć używanych autobusów do miasta Sumy
W związku z apelem władz ukraińskiego miasta Sumy, położonego tuż przy granicy z Rosją, Kraków zdecydował o przekazaniu temu miastu w ramach pomocy humanitarnej pięciu używanych autobusów. W związku z toczącą się wojną to ukraińskie miasto stawia czoła licznym wyzwaniom w zakresie zabezpieczenia ciągłości funkcjonowania usług komunalnych, w tym także transportowych. Brakuje tam m.in. autobusów.
14 kwietnia 2025
37 nowych autobusów dołączyło do floty MPK w Krakowie
Mieszkańcy Krakowa będą mogli podróżować nowymi autobusami. Do floty krakowskiego przewoźnika dołączyło bowiem 37 nowych pojazdów Solaris Urbino 12 z napędem mild hybrid. Ich przekazanie i prezentacja odbyła się w poniedziałek 14 kwietnia na terenie zajezdni autobusowej w Bieńczycach. W wydarzeniu wziął udział Stanisław Kracik, zastępca Prezydenta Krakowa. Nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostały wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB oraz nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny MobilEye Shield+.
11 kwietnia 2025
Prezydent Krakowa pogratulował motorniczej MPK uratowania życia niemowlęcia
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski spotkał się dzisiaj (11 kwietnia) z motorniczą krakowskiego przewoźnika, Moniką Mól, aby pogratulować jej znakomitego zachowania. Pani Monika uratowała wczoraj życie niemowlęcia, które przestało oddychać.