18 września 2023 - materiał archiwalny
18 września 2023 - materiał archiwalny


Kraków jest pierwszą polską metropolią, która zaczęła liczyć swój ślad węglowy, czyli sumę emisji gazów cieplarnianych emitowanych przez miasto. Teraz idzie krok dalej – każdy, kto w codziennej podróży wybiera komunikację miejską, przekona się, zerkając na swój bilet, że ta decyzja ma istotny wpływ na redukcję emisji dwutlenku węgla.

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza do obiegu bilet, który zawiera informację o śladzie węglowym przejazdu. Dodanie napisu na bilecie oraz w aplikacji mobilnej ma wyraz symboliczny. To część kampanii edukacyjnej, wpisującej się w założenia trwającego właśnie Europejskiego Tygodnia Mobilności (16–22 września), podczas której miasto chce również upowszechniać wiedzę o tym, jaki wpływ ma działalność człowieka na środowisko, jak możemy go ograniczyć, dokonując codziennych wyborów i dlaczego jest to tak istotne dla nas wszystkich.

– Każdy środek transportu ma swoje wady i zalety. W tej inicjatywie nie chodzi o to, żeby optować tylko za jednym z nich, a inne wykluczać. Rolą miasta jest stworzenie wszystkim, którzy chcą się poruszać różnymi środkami transportu, odpowiednich do tego możliwości, żeby mieli wybór, żeby w sposób bezpieczny, korzystny dla siebie i możliwie szybki mogli podróżować po mieście. Europejski Tydzień Mobilności to dobry moment, aby z jednej strony powiedzieć, co zostało w tej materii zrobione, a z drugiej zastanowić się, jakie stoją jeszcze przed nami wyzwania – mówi zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej Andrzej Kulig.

Kraków obliczył, jaki ślad węglowy generuje poruszanie się po mieście komunikacją publiczną, a jaki samochodami osobowymi. – Od kilku lat prowadzimy jako miasto inwentaryzację gazów cieplarnianych, posługując się w tym celu międzynarodową metodyką. Uzyskiwane wartości raportujemy również na międzynarodowej platformie. Teraz skorzystaliśmy z tej wiedzy do celów edukacyjnych. W obliczeniach emisji związanej z transportem oparliśmy się na wartościach przeciętnych dla przyjętych założeń. Z danych przewozowych wynika, że średnia długość podróży Komunikacją Miejską w Krakowie to 6,4 km dziennie, natomiast osobne wyliczenia zostały wykonane na podstawie modelu transportowego dla samochodów osobowych – wyjaśnia Andrzej Łazęcki, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK.

Okazało się, że w przypadku Krakowa możliwe jest aż 7-krotne zmniejszenie śladu węglowego pod warunkiem korzystania z komunikacji miejskiej i rezygnacji z indywidulanej podróży samochodem. – Co ważne, ten ślad węglowy nie został policzony na podstawie jakichś europejskich standardów, tylko w oparciu o to, z czym faktycznie mamy do czynienia w mieście, na podstawie lokalnych danych dotyczących krakowskiego transportu zbiorowego w zestawieniu z ruchem samochodem, który odbywa się na naszych ulicach. I wyszło, że siedem razy można codziennie zmniejszyć ślad węglowy, wybierając komunikację miejską – podkreśla pełnomocniczka prezydenta Krakowa ds. edukacji klimatycznej Ewa Całus.

Dlatego na krakowskim bilecie znajdzie się następujący komunikat: „Wybierając komunikację miejską zamiast samochodu, ograniczasz 7-krotnie emisję CO2 każdego dnia. Twoja średnia dzienna podróż to tylko 0,07 kg CO2. Tę informację będzie można przeczytać także w języku angielskim.

Obliczenia zostały przygotowane przez Wydział Gospodarki i Klimatu UMK w oparciu o dane z jednostek miejskich obejmujące zużytą energię i ilości zużywanych paliw oraz Krakowski Model Ruchu obejmujący natężenie w ruchu na terenie Krakowa.

Ślad węglowy to współcześnie powszechnie przyjęta miara naszego oddziaływania na środowisko w zakresie emisji dwutlenku węgla. Przy postępującej zmianie klimatu niezwykle ważne jest szukanie sposobów na redukcję tego śladu. Zwłaszcza w przypadku miast, w których żyje największa liczba osób, ma to ogromne znaczenie. Zrównoważony, bezemisyjny transport to lepsza jakość życia i zdrowie nas wszystkich.

Galeria

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.