10 maja 2024 - materiał archiwalny
10 maja 2024 - materiał archiwalny

Prawie 30 osób pracujących w AS Tallinna Linnatransport, który jest miejskim przewoźnikiem w Tallinie, stolicy Estonii i odpowiada za przewozy autobusami, tramwajami i trolejbusami, odwiedziło w czwartek, 9 maja MPK SA w Krakowie. Byli przede wszystkim ciekawi doświadczeń krakowskiego przewoźnika w zakresie eksploatacji autobusów zasilanych energią elektryczną oraz wodorem.  

Tallin i Estonia dopiero zaczynają eksploatację autobusów elektrycznych. Dlatego przedstawicie AS Tallinna Linnatransport zdecydowali się na wyjazd do Krakowa, aby skorzystać z doświadczenia MPK SA w Krakowie, które pojazdy z tym napędem eksploatuje już ponad 10 lat i posiada w swojej flocie 121 elektryków. Podczas wizyty mieli okazję zobaczyć zajezdnię, w której stacjonują autobusy elektryczne. Szczególnie zainteresowani byli różnymi sposobami ładowania baterii, zarówno przez pantograf jak i przez wtyczkę plug-in. MPK przygotowało dla nich pokaz szybkiego ładowania, a więc ten sposób, dzięki któremu elektryczne autobusy są ładowane miedzy kursami i bez konieczności zjazdu do zajezdni mogą jeździć na linii cały dzień. 

Jak zgodnie przyznawali goście z Estonii, zdobytą w Krakowie wiedzę będą chcieli wykorzystać w Tallinie, który planuje w kolejnych latach postawić na zeroemisyjne autobusy.

W ramach wizyty przedstawiciele AS Tallinna Linnatransport zwiedzili także zajezdnię tramwajową Podgórze.  Zobaczyli najdłuższy w Polsce tramwaj, czyli długi na ponad 43 metry wagon Krakowiak. Bardzo pozytywnie ocenili komfort i ergonomię kabin krakowskich tramwajów. Przyznali, że krakowskie rozwiązania będą służyć im za przykład podczas ogłaszania przetargów na nowe pojazdy.

Informacje o krakowskim taborze, rozwiązaniach technicznych oraz o prawie 150 latach rozwoju krakowskiej komunikacji przedstawił gościom z Tallina Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych w MPK SA w Krakowie.

Galeria

Najnowsze

4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
1 sierpnia 2025
Kraków pamięta o Powstaniu Warszawskim
W tym roku obchodzimy 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i akcji „Burza”. W piątek, 1 sierpnia, o 17.00 w godzinie „W”, w całej Polsce, w tym Krakowie, zawyją syreny. Z tej okazji Kraków zostanie udekorowany flagami państwowymi, miejskimi oraz Unii Europejskiej.
30 lipca 2025
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Od 4 sierpnia w Krakowie zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych.
29 lipca 2025
Ironman 70.3 Kraków: Utrudnienia w ruchu i zamknięcia ulic
Już w ten weekend 2–3 sierpnia odbędą się zawody triatlonowe Ironman 70.3 Kraków. W związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem wydarzenia, na terenie miasta będą obowiązywać zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej. Z myślą o mieszkańcach, którzy w tym czasie planują przemieszczanie się na terenie miasta, przygotowano infolinię oraz aplikację, które pomogą w skutecznym dotarciu do celu.