13 maja 2024 - materiał archiwalny
13 maja 2024 - materiał archiwalny

Kraków został wybrany na miejsce prapremierowego pokazu autobusu Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell zasilanego wodorem. Firma Daimler Buses Polska zdecydowała, że pokaże swój nowoczesny pojazd w zajezdni autobusowej Płaszów MPK SA w Krakowie. Pokaz został zorganizowany w poniedziałek, 13 maja z udziałem przedstawicieli miejskich przewoźników z całej Polski.

To nie przypadek, że to zajezdnia MPK w Krakowie została wybrana na miejsce tego pokazu, bo to właśnie tam od czerwca 2022 roku są eksploatowane autobusy zasilane wodorem i to tam stanęła pierwsza w Polsce stacja Orlenu do tankowania wodoru.

- Bardzo się cieszymy, że to właśnie Kraków został wybrany na miejsce tego pokazu. Nasze przedsiębiorstwo już od prawie dwóch lat eksploatuje autobusy zasilane wodorem różnych producentów. Zdobyte przez nas doświadczenie pozwoli na rozwój floty autobusów wodorowych w Krakowie wraz z przygotowaniem niezbędnej do tego infrastruktury – powiedział podczas prezentacji wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski.

Warto przypomnieć, że krakowski przewoźnik złożył już wniosek o dofinasowanie zakupu 10 autobusów wodorowych. Gdy tylko ten wniosek uzyska akceptację, zostanie ogłoszony przetarg na dokonanie zakupu. Jednocześnie zarząd MPK w Krakowie już zaakceptował projekt przygotowania nowej zajezdni do obsługi autobusów zasilanych wodorem.

Zaprezentowany w zajezdni MPK w Krakowie wodorowy autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell potrafi na trasie o średnich wymaganiach pokonać nawet do 400 km. Podstawą jest tu napęd bateryjno-elektryczny. Ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, będące wodorowym generatorem prądu, służy do zwiększenia zasięgu. Dzięki korzystnemu rozkładowi masy technologia ta umożliwia uzyskanie dużej zdolności przewozowej. Ze względu na duży zasięg nie przewiduje się doładowywania baterii na trasie. Ładowanie odbywa się zawsze w zajezdni za pomocą złącza plug-in. Pojazd zaspokaja zatem wysokie wymagania przewoźników dotyczące zasięgu, w związku z czym może bezproblemowo zastąpić autobusy miejskie z silnikami spalinowymi.  

Autobus eCitaro fuel cell jest pierwszym Citaro wyposażonym w ogniwa paliwowe, które wykorzystują wodór i tlen z powietrza do generowania energii elektrycznej dla silników elektrycznych podczas jazdy. Daimler Buses zdecydował o zastosowaniu napędu z baterią o dużej pojemności i kompaktowym ogniwem paliwowym. Ogniwo wodorowe eCitaro fuel cell nie służy tu zatem jako główne źródło energii, a jedynie do zwiększenia zasięgu. Ponadto, eCitaro fuel cell - w przeciwieństwie do pojazdów napędzanych czystym wodorem z niewielką baterią buforową - jest w stanie znacznie lepiej magazynować w swoich dużych bateriach energię odzyskiwaną w ramach rekuperacji. I właśnie w ruchu miejskim, gdzie autobus często musi zwalniać, zwłaszcza zaś w miejscach o wymagającej topografii, ma to znaczący wkład w ogólny bilans oszczędności osiąganych przez eCitaro fuel cell. Wreszcie, duża pojemność baterii pozwala na wykorzystanie dużej mocy napędowej na dłuższych dystansach, na przykład na wzniesieniach terenu w obszarach górskich, bez konieczności pracy ogniwa paliwowego w górnym, a tym samym nieefektywnym zakresie mocy.

Dzięki inteligentnemu systemowi sterowania przepływem energii z baterii i ogniwa paliwowego oraz optymalnemu rozkładowi masy baterii, a także ogniwa paliwowego i komponentów instalacji wodorowej, w pełni elektryczny eCitaro fuel cell osiąga maksymalny zasięg bez konieczności doładowywania, jednocześnie umożliwiając zmaksymalizowanie zdolności przewozowej. To sprawia, że jest on nie tylko praktycznym, ale także wyjątkowo opłacalnym rozwiązaniem w komunikacji miejskiej,
w której kursy realizowane są na dużych odległościach. Mercedes-Benz eCitaro fuel cell jest zatem idealnym uzupełnieniem dla operatorów posiadających już w swych flotach pojazdy bateryjno-elektryczne, którzy chcą obsługiwać swoje długie trasy bez doładowywaniai bez angażowania dodatkowych autobusów.

W stosowanych ogniwach paliwowych Daimler Buses wykorzystuje sprawdzony już moduł, ale w jego najnowszej wersji. Pochodzi on od Toyoty i należy już do drugiej generacji. Jest to wersja cechująca się wysoką wydajnością, a jej moc maksymalna wynosi 60 kW. W eCitaro fuel cell ogniwo działa bardzo efektywnie w zakresie optymalnego punktu przy około 20 kW. W eCitaro fuel cell wodór wykorzystywany jest w postaci gazowej i znajduje się pod ciśnieniem 350 bar. W autobusie 12-metrowym stosowanych jest pięć zbiorników, których całkowita pojemność pozwala zabrać w trasę 25 kg wodoru. Natomiast w autobusie przegubowym, w zależności od życzenia klienta, znajduje się sześć lub siedem zbiorników mieszczących 30 lub 35 kg wodoru. Dzięki regulacji przyśpieszenia eCitaro fuel cell pomaga także kierowcy w oszczędzaniu energii podczas jazdy oraz wpływa na łagodny i przyjazny dla pasażerów styl jazdy.

Galeria

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.