23 maja 2024 - materiał archiwalny
23 maja 2024 - materiał archiwalny

W tym roku do kolekcji historycznych tramwajów MPK SA w Krakowie dołączył wyjątkowy wagon. To pochodzący z lat 30. XX wieku wagon doczepny o nazwie Wismar o numerze 506. Nazwa pochodzi od miejsca produkcji - Waggonfabrik Wismar. To co wyróżnia ten prawie 100-letni wagon to jego budowa. Twórcy tego tramwaju już na początku XX wieku zaprojektowali w jego części środkowej niskopodłogowe wejście. To jedna z zaledwie kilku konstrukcji tego typu, w którym takie rozwiązanie wtedy zastosowano. Także wnętrze wagonu zostało wykonane z dbałością o jak największy komfort jadących. Były tam miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia. Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. To gwarantowało lekkość tramwaju, a jednocześnie sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd.

Produkcję wagonów wykonano w zakładach we Wrocławiu (tam powstało 15 tramwajów silnikowych) oraz w zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie powstało po 10 wagonów doczepnych. Wszystkie zostały wyprodukowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały aż do lat 70. XX wieku. W 1946 część z nich została przekazana do Poznania.

- Ten typ tramwaju nie kursował nigdy w Krakowie, ale charakteryzuje się na tyle wyjątkową konstrukcją, że zdecydowaliśmy się na dołączenie go do naszej kolekcji historycznych pojazdów. Na pewno jest ważnym elementem historii rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce i jestem pewny, że zachwyci każdego pasażera – wyjaśniał podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Remont tego tramwaju nie był prosty. Wagony, które eksploatowano w Szczecinie przeszły w ciągu wielu lat liczne zmiany i modernizacje. Tramwaje silnikowe z braku części zamieniono na przyczepy. Do czasów obecnych przetrwały tylko wagony będące w rękach prywatnych, służące jako altany ogrodowe. Pracownikom krakowskiego przewoźnika udało się pomimo tego wiernie przywrócić wyposażenie tramwaju, odpowiadające ich pierwszemu okresowi eksploatacji w Polsce. Szczeciński tramwaj Wismar 506 dołącza do zabytkowych wagonów z innych polskich miast, które już posiada w swojej kolekcji historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Są to: wagon Linke-Hofmann z Wrocławia, K z Warszawy, Ring i KSW z Gdańska, 105NT z Katowic. W kolekcji są także kursujące w przeszłości w Krakowie cztery wagony z Norymbergii: dwa T4, B4 i GT6.

Dane techniczne wagonu doczepnego Wismar 506:

Producent – Waggonfabrik Wismar

Długość – 10350 mm

Szerokość – 2200 mm

Wysokość - 3100 mm

Rozstaw – 3200 mm

Waga – 12 700 kg

Liczba miejsc siedzących – 30

Liczba miejsc stojących – 12

Galeria

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.