27 czerwca 2024 - materiał archiwalny
27 czerwca 2024 - materiał archiwalny

Kraków zyska kolejne stacje ładowania baterii autobusów elektrycznych przez pantograf. Będą to zarówno stacje szybkiego ładowania, jak i ładowania wolnego. Dzięki nim zeroemisyjne autobusy krakowskiego przewoźnika będą mogły być wykorzystywane jeszcze bardziej efektywnie.

Prace przy budowie nowych ładowarek rozpoczęły się już na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka, a więc tam, gdzie stacjonuje 121 elektryków. Firma Budimex wybuduje tam w pierwszym etapie 35 stanowisk wolnego ładowania przez pantograf. Wszystkie mają zostać oddane do końca roku. W kolejnym, drugim etapie powstanie na terenie tej zajezdni kolejnych 25 stanowisk.

Jednocześnie trwają także prace przy budowie stanowisk do szybkiego ładowania przez pantograf. Dwa takie stanowiska powstają na terenie pętli Kurdwanów, przy ul. Stojałowskiego. Ich wykonawcą jest firma Mostostal. Zgodnie z planem w grudniu 2024 roku urządzenia powinny być już gotowe i przekazane MPK do testów. To będzie oznaczać, że na tej pętli do dyspozycji kierowców będą cztery stacje szybkiego ładowania (dwie takie stacje funkcjonują tam już od września 2023 roku).

Wkrótce rozpoczną się prace przy budowie stacji do szybkiego ładowania na dwóch innych pętlach. Na pętli Azory do końca roku powstaną trzy takie stacje. Z kolei na pętli Rżąka do końca roku powstanie jedna stacja.

Po zakończeniu tych inwestycji pod koniec 2025 roku MPK SA w Krakowie na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka będzie dysponowało w sumie 142 stanowiskami do wolnego ładowania przez pantograf oraz przez wtyczkę. Z kolei szybkich ładowarek przez pantograf na terenie miasta od przyszłego roku będzie funkcjonowało aż 20.

A to nie wszystko, bo MPK rozpoczęło już prace projektowe dla nowych ładowarek w kolejnych lokalizacjach: przy nowej pętli  autobusowo-tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich, przy al. Przyjaźni oraz drugie stanowisko na pętli Os. Podwawelskie przy ul. Konopnickiej.

Budowa stacji do ładowania autobusów to proces wymagający wielu przygotowań i czasu. Na samo przygotowanie dokumentacji, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i uzyskania warunków do przyłączenia stacji do sieci energetycznej potrzeba ok. jednego roku. Kolejne kilka miesięcy to czas potrzebny do budowy stacji, z czego ok. 2 miesiące należy przeznaczyć na odbiory w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie oraz decyzję Urzędu Dozoru Technicznego.

Obecnie autobusy elektryczne kursują na 18 liniach. W czerwcu wraz z wakacyjnymi  rozkładami jazdy zeroemisyjne autobusy pojawiły się po raz pierwszy na linii nr 132 (Kombinat – Dworzec Główny Zachód).

Galeria

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.