23 sierpnia 2024 - materiał archiwalny
23 sierpnia 2024 - materiał archiwalny

W piątek, 23 sierpnia na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze został zaprezentowany wyjątkowy wagon historyczny – jedyny taki model tramwaju N, eksploatowany w latach 60. i 70. ubiegłego wieku w  Krakowie. Projekt przebudowy tego wagonu został opracowany przez Instytut Gospodarki Komunalnej w Warszawie na początku lat 60. Był to pewnego rodzaju eksperyment – do przebudowy popularnego modelu N zostały wykorzystane elementy produkowanego wówczas wagonu 13N. To miało być remedium na posiadany przez polskie miasta, w tym Kraków, przestarzały tabor.

Co się zmieniło? Po pierwsze zaplanowano zmiany w wykończeniu tramwaju z myślą o komforcie pasażerów. Podłoga została pokryta gumą na jednym poziomie. Pojawiły się miękkie wyściełane dermą siedzenia. Z kolei dzięki zamykanym elektrycznie drzwiom w tym tramwaju zwiększono również bezpieczeństwo przewożonych pasażerów. Pomyślano także o komforcie pracy motorniczego i konduktora – każdy z nich zyskał fotel i możliwość wykonywania pracy na siedząco, co wcześniej nie było możliwe.

 - Krakowski wagon N został przebudowany w 1962 roku, ale dopiero z początkiem 1963 roku rozpoczęto jego próby na ulicach i po licznych zmianach rozpoczęto jazdę z pasażerami. Wagon nr 9 był jedynym tego typu pojazdem w Krakowie, ale na jego podstawie powstało wiele podobnych rozwiązań w Polsce. W 1972 roku tramwaj został wycofany z ruchu i poddany kolejnej przebudowie. Do 2023 roku pełnił funkcję pługu do odśnieżania w zajezdni tramwajowej w Podgórzu – przypomniał podczas prezentacji wagonu Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Co ciekawe w prezentacji wagonu wziął udział przedstawiciel poznańskiego przewoźnika – Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK w Poznaniu sp. z o.o. Nie jest to przypadek. To właśnie w Poznaniu przebudowo sporą liczbę tramwajów według tego wzorca, nie tylko silnikowych, ale także doczepnych.

Tym wyjątkowym tramwajem N pasażerowie będą mogli podróżować już w najbliższą niedzielę, 25 sierpnia. N-ka wyjedzie na linię nr 0, i będzie się można nią przejechać na trasie z ul. św. Wawrzyńca do pętli Cichy Kącik. W swój pierwszy kurs wyjedzie z przystanku Dajwór o godz. 11.09. Ostatnia szansa na przejazd N-ką będzie z pętli Cichy Kącik o godz. 17.17.

W ostatnią niedzielę sierpnia na ulice wyjadą także zabytkowe autobusy: Scania CR111, Scania 113ALB, Scania 113CLL i Ikarus 280. Będą kursować na specjalnej, przyspieszonej linii nr 514. Trasa tej linii będzie następująca: Czerwone Maki P+R – ul. Czerwone Maki, ul. Bobrzyńskiego, ul. Grota-Roweckiego, ul. Kapelanka, ul. Monte Cassino, ul. Konopnickiej, Al. Krasińskiego, Al. Mickiewicza, Al. Słowackiego, Al. 29 Listopada, ul. Opolska, ul. Mackiewicza, ul. Siewna, Al. 29 Listopada – Górka Narodowa P+R. Linia będzie kursować w godzinach od 10.00 do ok. 18.00 z częstotliwością co 30 minut.

Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 i 514 jest dostępny na stronie www.mpk.krakow.pl

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.