24 września 2024 - materiał archiwalny
24 września 2024 - materiał archiwalny

Niedzielna (22 września) Wielka Parada Tramwajów zorganizowana przez MPK SA w Krakowie przyciągnęła tysiące pasażerów, z czego bardzo się cieszymy. Spora liczba atrakcji, jaka tej paradzie towarzyszyła, przysłoniła nieco jedno istotne wydarzenie, które także miało miejsce tego dnia w zajezdni tramwajowej Podgórze. A była to publiczna prezentacja kolejnego wyremontowanego pojazdu z kolekcji MPK – przyczepy autobusowej Karosa B40.

Jest to już czwarta odrestaurowana przez pracowników MPK przyczepa autobusowa w kolekcji historycznych pojazdów krakowskiego przewoźnika, a zarazem drugi egzemplarz tego modelu. W przeciwieństwie do pierwszej wyremontowanej czerwonej Karosy, ta jest w barwach biało-niebieskich, czyli kolorach stosowanych w komunikacji międzymiastowej. W czasach, gdy te przyczepy były eksploatowane w ruchu regularnym, nie przywiązywano większej wagi do kolorów, ponieważ przede wszystkim liczyło się to, aby można było dany pojazd wykorzystać do przewozu pasażerów.

Fakt, że pojazd silnikowy w kolorze czerwonym ciągnie przyczepę w kolorze biało-niebiskim nie był niczym niezwykłym. Potwierdza to zdjęcie z lat 70-tych ubiegłego wieku, na którym widać czerwonego Jelcza RTO z biało-niebiską przyczepą PO-1.

Przypomnijmy, że w krakowskiej komunikacji pierwsze przyczepy autobusowe służące do przewozu pasażerów pojawiły się w 1940 roku. Zostały sprowadzone wraz z autobusami austriackiej marki Gräf & Stift. Obsługiwały one linię kursującą pomiędzy obecną ul. Królewską, a szpitalem przy ul. Prądnickiej. Zniknęły one z ulic Krakowa w 1945 roku wraz z przechodzącym przez miasto wojennym frontem. Uruchomiona w powojennych latach komunikacja miejska korzystała ze wszelkich dostępnych pojazdów oferowanych po demobilizacji. Do Krakowa trafił m.in. samochód ciężarowy, ciągnik z naczepą przystosowaną do przewozu ludzi.

Przyczepy autobusowe oferowane były przez wiele firm zajmujących się produkcją autobusów. Pod koniec lat 40. Karosa wprowadziła do produkcji dwuosiowe przyczepy D4 z pojedynczymi drzwiami z prawej strony. Rozwinięciem tej konstrukcji była wprowadzona do produkcji w 1952 roku przyczepa B40. Podobnie jak jej poprzedniczka, została zbudowana jako konstrukcja samonośna wykonana z tłoczonych profili i wyprasek. Do budowy wykorzystano elementy autobusu Tatra 500HB, ale wyposażenie, w tym fotele dla pasażerów, nadal przypominały stare rozwiązania, m.in. po obu stronach pojazdu ustawione były ławki do siedzenia. W odróżnieniu od swojej poprzedniczki przyczepa B40 miała uchylne w górnej części okna boczne. Pojazd produkowany był do roku 1957 w zakładach w miejscowości Vysoké Mỳto. Następnie z uwagi na rozpoczęcie produkcji pojazdów Karosa na podwoziu RTO produkcję przeniesiono do zakładów w miejscowości Letňany, gdzie przyczepy wytwarzano do roku 1962. Duże dostawy z Polski nowocześniejszych i bardziej pojemnych przyczep P01E, będących zapłatą za dostarczanie podzespołów do produkcji autobusów na podwoziu Škoda RTO, spowodował zaprzestanie produkcji przyczep autobusowych w Czechosłowacji.

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.