24 września 2024 - materiał archiwalny
24 września 2024 - materiał archiwalny

Niedzielna (22 września) Wielka Parada Tramwajów zorganizowana przez MPK SA w Krakowie przyciągnęła tysiące pasażerów, z czego bardzo się cieszymy. Spora liczba atrakcji, jaka tej paradzie towarzyszyła, przysłoniła nieco jedno istotne wydarzenie, które także miało miejsce tego dnia w zajezdni tramwajowej Podgórze. A była to publiczna prezentacja kolejnego wyremontowanego pojazdu z kolekcji MPK – przyczepy autobusowej Karosa B40.

Jest to już czwarta odrestaurowana przez pracowników MPK przyczepa autobusowa w kolekcji historycznych pojazdów krakowskiego przewoźnika, a zarazem drugi egzemplarz tego modelu. W przeciwieństwie do pierwszej wyremontowanej czerwonej Karosy, ta jest w barwach biało-niebieskich, czyli kolorach stosowanych w komunikacji międzymiastowej. W czasach, gdy te przyczepy były eksploatowane w ruchu regularnym, nie przywiązywano większej wagi do kolorów, ponieważ przede wszystkim liczyło się to, aby można było dany pojazd wykorzystać do przewozu pasażerów.

Fakt, że pojazd silnikowy w kolorze czerwonym ciągnie przyczepę w kolorze biało-niebiskim nie był niczym niezwykłym. Potwierdza to zdjęcie z lat 70-tych ubiegłego wieku, na którym widać czerwonego Jelcza RTO z biało-niebiską przyczepą PO-1.

Przypomnijmy, że w krakowskiej komunikacji pierwsze przyczepy autobusowe służące do przewozu pasażerów pojawiły się w 1940 roku. Zostały sprowadzone wraz z autobusami austriackiej marki Gräf & Stift. Obsługiwały one linię kursującą pomiędzy obecną ul. Królewską, a szpitalem przy ul. Prądnickiej. Zniknęły one z ulic Krakowa w 1945 roku wraz z przechodzącym przez miasto wojennym frontem. Uruchomiona w powojennych latach komunikacja miejska korzystała ze wszelkich dostępnych pojazdów oferowanych po demobilizacji. Do Krakowa trafił m.in. samochód ciężarowy, ciągnik z naczepą przystosowaną do przewozu ludzi.

Przyczepy autobusowe oferowane były przez wiele firm zajmujących się produkcją autobusów. Pod koniec lat 40. Karosa wprowadziła do produkcji dwuosiowe przyczepy D4 z pojedynczymi drzwiami z prawej strony. Rozwinięciem tej konstrukcji była wprowadzona do produkcji w 1952 roku przyczepa B40. Podobnie jak jej poprzedniczka, została zbudowana jako konstrukcja samonośna wykonana z tłoczonych profili i wyprasek. Do budowy wykorzystano elementy autobusu Tatra 500HB, ale wyposażenie, w tym fotele dla pasażerów, nadal przypominały stare rozwiązania, m.in. po obu stronach pojazdu ustawione były ławki do siedzenia. W odróżnieniu od swojej poprzedniczki przyczepa B40 miała uchylne w górnej części okna boczne. Pojazd produkowany był do roku 1957 w zakładach w miejscowości Vysoké Mỳto. Następnie z uwagi na rozpoczęcie produkcji pojazdów Karosa na podwoziu RTO produkcję przeniesiono do zakładów w miejscowości Letňany, gdzie przyczepy wytwarzano do roku 1962. Duże dostawy z Polski nowocześniejszych i bardziej pojemnych przyczep P01E, będących zapłatą za dostarczanie podzespołów do produkcji autobusów na podwoziu Škoda RTO, spowodował zaprzestanie produkcji przyczep autobusowych w Czechosłowacji.

Najnowsze

3 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada będą mogli oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.
30 października 2025
Tramwaje wróciły na most Grunwaldzki
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim. Tramwaje wróciły na kluczową przeprawę w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych.
30 października 2025
Wszystkich Świętych - komunikacja miejska
Dziękujemy wszystkim Pasażerom za korzystanie ze specjalnych wzmocnień w komunikacji miejskiej przygotowanych na okres Wszystkich Świętych.
22 października 2025
MPK Kraków na Targach Pracy – szansa na nową drogę zawodową!
W środę, 22 października 2025 roku, MPK S.A. w Krakowie wzięło udział w Targach Pracy i Przedsiębiorczości „Świadomie do celu”, które odbyły się w TAURON Arenie Kraków. Nasze stoisko przyciągnęło wielu odwiedzających zainteresowanych rozpoczęciem pracy w MPK s.A w Krakowie. Uczestnicy mieli okazję poznać aktualne oferty pracy oraz bezpośrednio porozmawiać z przedstawicielami MPK Kraków o możliwościach zatrudnienia i rozwoju zawodowego.