Pracownik MPK S.A. w Krakowie prowadzący zajęcia dla osadzonych w Zakładzie Karnym w Nowym Wiśniczu Tył koszulki jednego z osadzony, z napisem Jeden z osadzonych korzystający z nowego biletomatu Mera EMV, zbliżenie na rękę i ekran dotykowy urządzenia Jeden z osadzonych korzystający z nowego biletomatu Mera EMV Wspólne zdjęcie dwóch kobiet ze służby więziennej z dwoma pracownikami Działu Obsługi Technicznej MPK, obok dwóch biletomatów
19 marca 2025 - materiał archiwalny
19 marca 2025 - materiał archiwalny

Pracownicy MPK w Krakowie na prośbę Zakładu Karnego w Nowym Wiśniczu wzięli udział w zajęciach edukacyjnych w ramach programu resocjalizacyjnego dla osób odbywających długoterminowe kary pozbawienia wolności. Odbywały się one we wtorek 18 marca i były prowadzone przez dwóch pracowników Działu Obsługi Technicznej MPK - Pawła Gruszczyńskiego i Tomasza Grabowskiego.

Program ma na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu wśród skazanych na długoletnie wyroki. Umiejętności cyfrowe są obecnie niezbędne w codziennym życiu, od komunikacji po zarządzanie finansami, czasem wolnym czy zdrowiem. Wykluczenie cyfrowe sprawia, że osoby po odbyciu kary mają trudności w odnalezieniu się w społeczeństwie, co może prowadzić do frustracji i powrotu do zachowań przestępczych. Wykluczenie cyfrowe działa jako bariera w reintegracji społecznej i zawodowej, co zwiększa ryzyko recydywy. Brak dostępu do technologii i umiejętności cyfrowych pogłębia marginalizację, ogranicza możliwości edukacyjne i zawodowe, a także zmniejsza dostęp do wsparcia społecznego. Z tego powodu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu wśród osób opuszczających zakłady karne jest ważnym elementem skutecznej polityki resocjalizacyjnej.

W dwugodzinnej prezentacji przygotowanej przez pracowników MPK w Krakowie uczestniczyło sześciu osadzonych. Każdy z nich miał możliwość poznania funkcjonalności najpopularniejszego obecnie automatu mobilnego oraz samodzielnie zakupić w nim bilet (w trybie transakcji testowych). Podczas wizyty zaprezentowano również urządzenie, które w niedługim czasie pojawi się w pojazdach MPK - Mera EMV (łączy funkcję kasownika i automatu, nie drukuje papierowych biletów).

Obsługa obu urządzeń cieszyła się wśród słuchaczy dużym zainteresowaniem. Wszyscy byli aktywni i zależało im na nauce procesu zakupu biletu.

- Wizyta pracowników MPK stała się ogromnym wydarzeniem, osadzeni własnoręcznie testowali wszystkie funkcje biletomatu, zadawali sporo pytań. Spotkanie zakończyło się konkluzją – to wcale nie jest takie trudne. Dzięki uprzejmości pracowników MPK, którzy pokazali także zdjęcia automatów do zakupu biletów, które spotkać można na przystankach osadzeni mieli możliwość porównać jak urządzenia te zmieniały się na przestrzeni czasu – podsumowała mjr Anna Margelist – Czajczyk, rzecznik prasowy Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Krakowie.

Przy okazji pracownicy Działu Obsługi Technicznej przekazali osobom biorącym udział w spotkaniu informacje o tym, czym zajmuje się MPK w Krakowie. Szczególne zainteresowanie wzbudziły wiadomości o zabytkowych pojazdach krakowskiego przewoźnika.

W planach jest kontynuowanie tej współpracy.

Fot. st. kpr. Marcin Dragan

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.