Do Krakowa trafią kolejne miliony z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W sumie będzie to dodatkowe ponad 223 mln zł dofinansowania do 32 tramwajów Lajkonik dostarczonych do stolicy Małopolski w 2023 roku. Wszystko dzięki temu, że Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało o zwiększeniu wartości przyznanego już wsparcia dla realizowanego przez MPK w Krakowie przedsięwzięcia pod nazwą „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej w Krakowie – część IV i V” (komponent „E Zielona, inteligentna mobilność” – Inwestycja: E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach).
Przypomnijmy, że krakowski przewoźnik podpisał już pod koniec marca umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, która gwarantuje mu niemal 128 mln zł dofinasowania do zrealizowanej w 2023 roku dostawy 18 tramwajów Lajkonik II. Teraz ta kwota zostanie powiększona o dodatkowe ponad 223 mln zł. To oznacza, że MPK uzyska w sumie 351 356 850,00 zł wsparcia do 50 Lajkoników. Tym samym krakowski przewoźnik pozyska pełną kwotę dofinasowana, o którą wnioskował. Jednocześnie oznacza to, że to właśnie do Krakowa trafi najwięcej środków z KPO z wszystkich czterech miast, które wnioskowały o dofinasowanie do zakupu tramwajów.
Dla Krakowa to bardzo dobra wiadomość. Dodatkowe środki z KPO zwiększą bowiem możliwości finansowe MPK w Krakowie w zakresie realizacji zakupu wszystkich 90 nowych tramwajów. Przypomnijmy, że krakowski przewoźnik podpisał już z firmą PESA Bydgoszcz SA umowy ramowe na realizację dostaw nowych wagonów. Dla mieszkańców Krakowa to niezwykle ważna inwestycja. Podpisanie tych umów to bowiem znaczący krok do deklarowanego przez Prezydenta Miasta Krakowa Aleksandra Miszalskiego całkowitego wycofania z ruchu wszystkich tramwajów bez niskiej podłogi i bez klimatyzacji.