Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
To właśnie poznański skład złożony z wagonu Typ I i Carl Weyer wyjedzie w niedzielę na linię 0 (Dajwór – Cichy Kącik). Tym samym po raz pierwszy w 150-letniej historii krakowskiej komunikacji miejskiej pasażerów będzie woził tramwaj elektryczny z XIX wieku. Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca. Pierwsze tramwaje elektryczne wyjechały w Krakowie w XX wieku. Starsze, z poprzedniego stulecia, na krakowskich torach do tej pory nie jeździły.
Tramwaje Typ I wyprodukowane zostały w latach 1897 – 98. Było ich tylko 15. W latach 1923 – 1927 dwa wagony przebudowano na ciężarowe, w latach 1925 – 1927 dwa kolejne przeniesiono do taboru gospodarczego, pozostałe jedenaście przebudowano na doczepne, które kursowały do końca lat 60. ubiegłego wieku. Z kolei wagony typu Carl Weyer wyprodukowano dla Poznania w latach 1904 – 1911 w liczbie 37 sztuk w Düsseldorfie. Ostatni wagon silnikowy tego typu wycofano z ruchu liniowego w Poznaniu w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku.
Pozostałe dwa historyczne tramwaje wypożyczone z Warszawy i Wrocławia wyjadą na specjalną linię nr 7, która połączy pętlę Krowodrza Górka i Dąbie. Pojadą na niej dwa składy:
- Wagon silnikowy N z Wrocławia z krakowską przyczepą ND
- Warszawski wagon silnikowy K z krakowską przyczepą ND
Linia 7 będzie poprowadzić przez malownicze zakątki Krakowa: Długą, Basztową, Westerplatte, Grzegórzecką i al. Pokoju, kończąc trasę na pętli Dąbie. To doskonała okazja, by nie tylko przeżyć podróż w stylu retro, ale też zobaczyć Kraków z zupełnie innej perspektywy.
Wrocławski wagon 4N został wyprodukowany w 1960 roku w Chorzowie. Jeździł we Wrocławiu do lat 90. XX wieku na linii, a później stał się wagonem gospodarczym na zajezdni Dąbie. W 2012 roku został odkupiony przez KSTM i ponownie przywrócony do ruchu pasażerskiego.
Z kolei warszawski wagon K w liczbie 60 sztuk w 1939 roku zamówiła Warszawa. Niestety wybuch II Wojny Światowej sprawił, że nie trafiły one do stolicy Polski, tylko zostały wykupione przez berlińskiego przewoźnika. Tam woziły pasażerów do zakończenia wojny. W końcu jednak w 1945 ocalałe tramwaje udało się sprowadzić do Warszawy, gdzie po modernizacji służyły mieszkańcom do połowy lat siedemdziesiątych. Wagon, który trafił do Krakowa pochodzi z 1940 roku.
Kursy Krakowskiej Linii Muzealnej w najbliższą niedzielę to nie tylko gratka dla pasjonatów transportu miejskiego, ale też świetna atrakcja dla rodzin, turystów i wszystkich, którzy chcą poczuć klimat dawnych lat. Warto zarezerwować sobie czas w niedzielę i wybrać się na przejażdżkę jednym z tych wyjątkowych tramwajów – szczególnie tym z Poznania, który pamięta XIX wiek! Warto to zrobić tym bardziej, że w niedzielę, 22 czerwca stolicę Małopolski odwiedzą pracownicy MPK Poznań, którzy opowiedzą o historii swojego miasta i komunikacji miejskiej. Te atrakcje spotkają wszystkich, którzy wsiądą do poznańskiego składu historycznych wagonów w trakcie trzech pierwszych kursów z przystanku Dajwór do Cichego Kąciaka (dotyczy także kursów powrotnych).
Jak zapewniają przedstawiciele MPK Poznań, stolicę Wielkopolski z przepięknym Starym Rynkiem, Ostrowem Tumskim, Jeziorem Maltańskim czy parkiem Cytadela można zwiedzać na wiele różnych sposobów. Będąc w Poznaniu w okresie wakacyjnym warto wybrać się w podróż liniami turystycznymi i obejrzeć miasto z okien historycznych tramwajów i autobusów. Jakie dawne pojazdy dostępne są w Poznaniu? Co jeszcze warto tam zobaczyć? Czego posmakować? Dowiecie się tego wszystkiego w niedzielę! Wraz z gośćmi z MPK Poznań do Krakowa przybędą przedstawiciele słynnej cukierni Hotelu Mercure, którzy przygotowali typowo poznańskie, słodkie niespodzianki.
Te atrakcje to efekt współpracy MPK w Krakowie, MPK w Poznaniu, Tramwajów Warszawskich oraz Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu, którzy wymienili się historycznymi wagonami ze swoich kolekcji na okres wakacji. Pomysł takiej wymiany narodził się już cztery lata temu i rozpoczął od współpracy MPK w Krakowie i MPK w Poznaniu. Rok później do tego projektu dołączyła Warszawa, a w tym roku po raz pierwszy Wrocław. Właśnie w ten wyjątkowy sposób polskie miasta, w tym Kraków, chcą pokazać historię pojazdów komunikacji miejskiej.
Szczegółowe rozkłady jazdy linii 0 i 7 są dostępne na stronie www.mpk.krakow.pl