24 lipca 2025 - materiał archiwalny
24 lipca 2025 - materiał archiwalny

Kraków sięga po środki na rozwój zrównoważonego transportu. Dzięki finansowaniu z Funduszy Europejskich remontu doczeka się układ torowiska na ul. Starowiślnej, ul. Straszewskiego i ul. Karmelickiej. Miasto zyskało też finansowanie na rozwój inteligentnych systemów transportowych, czyli m.in. ekranów z informacją pasażerską czy systemów kontrolnych w strefach ograniczonego ruchu. Za te projekty odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

– Dzięki tym środkom możliwa będzie kompleksowa modernizacja ważnych tras tramwajowych oraz rozbudowa inteligentnych systemów transportowych w całym mieście. Dla wielu obszarów, jak w przypadku ul. Starowiślnej, oznacza to szansę na prawdziwą rewitalizację i przywrócenie wysokiej jakości przestrzeni publicznej, bardziej dostępnej, bezpiecznej i przyjaznej zarówno dla pasażerów, jak i mieszkańców – mówi prezydent Krakowa Aleksander Miszalski.

W ramach Działania „Transport miejski” programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), Gmina Miejska Kraków uzyskała wsparcie w wysokości aż 151 664 409,88 zł. Obecnie trwa proces przygotowania i podpisywania umów o dofinansowanie.

– Z dotychczas uzyskanych środków programu FEnIKS uda nam się zrealizować inwestycje o wartości 233 milionów złotych, z których 2/3 kwoty pokryje wkład z Funduszy Europejskich. Dzięki pozyskanemu finansowaniu zrealizujemy inwestycje, które przełożą się na wygodę podróży, punktualność komunikacji zbiorowej, poprawę przestrzeni publicznej i bezpieczeństwo uczestników ruchu – mówi zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur.

Rewitalizacja Starowiślnej – od tranzytu po przyjazną aleję

Największym z dofinansowanych projektów jest przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Starowiślnej, na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich. Oprócz modernizacji samego torowiska i sieci trakcyjnej, inwestycja obejmie przebudowę chodników, budowę drogi dla rowerów, nowe oświetlenie, odwodnienie oraz nasadzenia drzew. To ważny element poprawy jakości infrastruktury w rejonie Kazimierza i Grzegórzek i przykład łączenia inwestycji transportowych z działaniami na rzecz estetyki i ekologii miasta.

– To nie będzie tylko modernizacja, to będzie transformacja – z głośnej i zniszczonej ulicy tranzytowej, w zieloną przestrzeń przyjazną do spędzania czasu, komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się także niechronionych uczestników ruchu – ocenia Stanisław Mazur. Całkowity koszt zadania to 129,7 mln zł, z czego ponad 82,6 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Straszewskiego i Karmelicka: modernizacja w sercu zabytkowego Krakowa

Drugą inwestycją, która otrzyma wsparcie jest przebudowa torowiska w ulicach Straszewskiego i Karmelickiej, a także modernizacja rozjazdów i całego układu torowo-drogowego w tym rejonie. Projekt obejmuje obszar ścisłego centrum Krakowa, gdzie ze względu na zwartą, historyczną zabudowę niemożliwe jest wydzielenie torowiska.

– Dlatego kluczowe jest podniesienie jakości nawierzchni wspólnej dla ruchu tramwajowego i kołowego, a także poprawa odwodnienia, oświetlenia oraz bezpieczeństwa pieszych – tłumaczy prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Prace obejmą m.in. przebudowę torowiska od skrzyżowania ul. Dunajewskiego z ul. Podwale aż po przystanek „Uniwersytet Jagielloński”, w tym wykonanie nowego peronu. Wartość inwestycji wynosi 36,6 mln zł, a dofinansowanie to ponad 22,8 mln zł. Dzięki temu poprawiona zostanie płynność i niezawodność jednego z kluczowych odcinków sieci tramwajowej.

Technologia w służbie zrównoważonego transportu

Trzeci projekt to rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS), obejmujący cały obszar miasta. W jego ramach zamontowane zostaną nowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej (DIP) na przystankach, tablice zmiennej treści (VMS) informujące o czasach przejazdu i trasach alternatywnych na głównych wjazdach do miasta, a także systemy kontroli dostępu do stref ograniczonego ruchu, zwłaszcza na Kazimierzu i w centrum. Pojawią się także nowe urządzenia wykrywające natężenie ruchu oraz tablice informujące o dostępnych miejscach na parkingach miejskich.

Łączna wartość tej inwestycji to ponad 66,8 mln zł, z czego ponad 46,2 mln zł pochodzi ze środków europejskich. Nowoczesny system ITS zwiększy nie tylko komfort pasażerów ale też realnie poprawi zarządzanie ruchem. Dzięki lepszemu przepływowi informacji, komunikacja zbiorowa staje się bardziej przewidywalna, a strefy ograniczonego ruchu będą skuteczniej egzekwowane.

Wśród projektów, które wciąż ubiegają się o wsparcie z programu FEnIKS, znajduje się także inwestycja zakładająca budowę nowej linii tramwajowej na Azory. To przedsięwzięcie o strategicznym znaczeniu dla północno-zachodnich dzielnic Krakowa, która ma duże szanse na uzyskanie znaczącego finansowania z Funduszy Europejskich.

fot. Jan Graczyński/krakow.pl

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.