Pierwsze autobusy SOLARIS URBINO 18 ( z silnikiem DAF EURO 3) zostały dostarczone we wrześniu 2005 roku. Zakupiono wtedy tylko 6 sztuk, ale były to pierwsze autobusy wyposażone w automaty biletowe. Kolejne 20 autobusów dostarczano na przełomie 2006 i 2007 roku. Wyposażone one są również w silniki EURO 3 . Wszystkie autobusy posiadają automatyczne skrzynie biegów Voith 4 biegowe. Na początku wszystkie skierowano do zajezdni i stacji obsługi autobusów Bieńczyce.

Autobusy I serii z lat 2005-2006 zostały wycofane z eksploatacji w październiku 2018 roku.

W grudniu 2009 dotarło kolejnych 5 nowych autobusów z silnikiem spełniającym najwyższą normę EEV. Trafiły one do Zajezdni i Stacji Obsługi Płaszów. Są one nieco inaczej malowane. Na przełomie września i października 2011 dotarło do Zajezdni i Stacji Obsługi Płaszów pierwszych 13 z zamówionych 27 nowych autobusów. Posiadają one dodatkowe nowy system informacji pasażerskiej i są pomalowane analogicznie jak Mercedesy Citaro. Kolejne 10 autobusów z najnowszej dostawy wprowadzono do eksploatacji w styczniu 2012 r. W 2014 roku wprowadzono 8 autobusów Metrostyle. Ponadto kursuje 1 autobus hybrydowy. Autobusy z lat 2011-2014 są wyposażone w silnik spełniający normę EEV, zaś od 2014 roku normę EURO 6. Seria z 2014 roku to rzadko spotykana seria METROSTYLE. Ponadto autobus DR777 jest dawnym pojadem testowym (jednym z pierwszych z silnikiem EURO 6).

SOLARIS Urbino 18

Wielkość

-

MEGA przegubowy 6x2 - 4-drzwiowy

Rodzaj

-

niskopodłogowy

Długość

mm

18000

Szerokość

mm

2550

Wysokość

mm

2850

Rozstaw osi

mm

5130+6770

Masa własna

kg

17500

Masa całkowita

kg

28000

Miejsca pasażerskie ogółem nominalnie

pas.

174

Miejsca siedzące nominalnie

pas.

41

Wysokość podłogi między osiami

mm

270 +340

silnik

DAF 9186 cm3 231kW(315KM)/2080 obr./min, 1900 obr./min(EURO V i EEV), 1270Nm/1100-1700 obr./min

EURO6: 10837cm3 240kW(326KM)/1700 obr./min 1400Nm (850 -1600) obr./min,

IV generacja: 272kW(370KM)/1700 obr./min 1600Nm (850 -1600) obr./min

Usytuowanie silnika

-

Tylne wzdłużne z lewej strony, silnik stojący

Solaris Urbino 18 IV generacji (dostarczone w licu 2017 roku) nowe autobusy cechują się trwalszą, lżejszą oraz bardziej dopracowaną pod względem designu i innych możliwości konstrukcją. Zredukowano poziom hałasu oraz natężenie wibracji w pojeździe. Cały pojazd został oświetlony w technologii LED. Zwiększona została również liczba siedzeń dostępnych z niskiej podłogi - 24 (wraz z pozostałymi ponad 40). Nowością jest zastosowanie "światła pośredniego", które ułatwi kierowcy jazdę po zmierzchu. W autobusach zamontowano również kontrolę trakcji oraz ESP w celu bezpieczniejszego prowadzenia pojazdu w zakrętach; obniżona została także wysokość szyby przedniej, która wraz z podniesioną kabiną kierowcy (o 50 mm), zapewnia większe pole widzenia w trakcie jazdy. Autobus stał się również stabilniejszy i bezpieczniejszy dzięki obniżeniu pojazdu o 50 mm (z zachowaniem tej samej wysokości wnętrza pojazdu).

Jest to największa jednorazowa dostawa autobusów w historii. Nowe Solarisy Urbino 18 wyróżniają się nie tylko innowacyjnym designem, ale także wysokim komfortem jazdy – pasażerowie będą się cieszyć bardziej przestronnym wnętrzem pojazdu, większą liczbą miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi czy rozbudowanym systemem informacji pasażerskiej prezentowanym na ekranach wysokiej rozdzielczości. Autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych pasażerów. Będą w nich także zamontowane specjalne platformy ułatwiające osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach wjazd i wyjazd z pojazdu.

W lipcu 2018 roku wprowadzono do eksploatacji kolejne 38 autobusów. W odróżnieniu od serii z 2017 roku są wyposażone w drzwi odskokowo- przesuwne.

W grudniu 2021 roku KTR sp. z o.o. wprowadziła do eksploatacji kolejną wersję autobusów.

Galeria