4 sierpnia 2025 - materiał archiwalny
4 sierpnia 2025 - materiał archiwalny

Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.

Priorytetem każdej obecnie rozwijającej się metropolii są usługi cyfrowe dostępne dla mieszkańców. Kraków poprzez wykorzystanie najnowszych technologii z zakresu smart city aktywnie dąży do tego, by większość spraw urzędowych można było załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie. Wiodącym przykładem tych działań są ogólnodostępne narzędzia, takie jak Krakowski Portal Usług Miejskich oraz scalająca najpotrzebniejsze dla mieszkańca usługi w jednym miejscu – aplikacja mKraków.

Narzędzie ma ułatwić krakowianom funkcjonowanie w mieście i usprawnić kontakt z urzędem. Dzięki rozbudowanym formom komunikacji na linii miasto – mieszkańcy, aplikacja daje również możliwość współdecydowania o najważniejszych sprawach Krakowa.

– Krok po kroku realizujemy kolejne postulaty i obietnice wyborcze, które były podnoszone w kampanii jako ważne i potrzebne dla mieszkańców. Zawsze mówiłem o tym, że chcę by Kraków był blisko mieszkańców, żeby ten kontakt z magistratem był ułatwiony. Z drugiej strony chcę, żeby Kraków był miastem nowoczesnym, gdzie wykorzystuje się innowacyjne rozwiązania. Dziś prezentujemy Państwu najnowszą wersję aplikacji mKraków, która jest wzbogacona o kolejne funkcjonalności. Zależy nam bardzo na tym, żeby urząd był dostępny online całą dobę i dawał możliwość załatwiania spraw z poziomu telefonu komórkowego. Zachęcam mieszkańców do pobierania aplikacji – powiedział prezydent Aleksander Miszalski, podczas prezentacji najnowszej wersji aplikacji.

Pobierz i korzystaj – iOS lub Android.

Pierwsza wersja aplikacji, dostępna od maja tego roku, zapewnia dostęp do:

  • aktualności ze strony www.kraków.pl
  • Karty Krakowskiej
  • Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+
  • zakupu biletów okresowych ze zniżką dla mieszkańca
  • konsultacji społecznych
  • Krakowskiego Centrum Kontaktu (Zgłoś problem/Wyślij pomysł)
  • mapy obiektów sportowych
  • rozkładu jazdy komunikacji miejskiej
  • harmonogramu wywozu odpadów

Informacje będące w zasobach aplikacji są na bieżąco aktualizowane i przetwarzane przez miejskie jednostki, tak by mieszkańcy mogli w każdej chwili skorzystać z jej funkcji. Dzięki zintegrowaniu aplikacji z Kartą Krakowską i Krakowską Kartą Rodzinną 3+ wystarczy się zalogować, by zyskać dostęp do swoich uprawnień. Dzięki temu rozwiązaniu, nie ma konieczności korzystania z innych aplikacji, wystarczy pobrać i korzystać z mKraków! Aplikacje mobilnej Karty Krakowskiej (mKK) i Kraków.pl będą niebawem wygaszane.

Nowe funkcje w aplikacji od 4 sierpnia

Od 4 sierpnia, w ramach premiery najnowszej wersji aplikacji, jej użytkownicy mogą opłacić parking w Obszarze Płatnego Parkowania – ze zniżką dla posiadaczy Karty Krakowskiej oraz bez zniżki. Ponadto, dzięki nowej opcji „Twoja opinia”, możliwe jest wyrażenie swojego zdania na temat miejskich inicjatyw, co pozwoli mieszkańcom przyczynić się do podejmowania coraz lepszych decyzji.

Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców

Dziś także zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych. Szczegóły w osobnej informacji.

Jak opłacić parking poprzez aplikację?

  • pobierz aplikację
  • wybierz opcję „parkowanie”
  • zaloguj się do Karty Krakowskiej i połącz konto z aplikacją mKraków (logowanie dla osób, które korzystają ze zniżki w ramach Karty Krakowskiej)
  • wprowadź nr rejestracyjny pojazdu
  • opłać parking
  • w razie problemów technicznych: zrób zgłoszenie w sekcji „Kontakt”


Miasto to mieszkańcy

Istotną częścią aplikacji jest dostęp do Krakowskiego Centrum Kontaktu, co umożliwia kontakt z Miastem przez 24 godziny na dobę. Mieszkańcy mogą np. zgłaszać dziury w drodze, pękniętą ławkę, zalegające śmieci czy uszkodzony chodnik. Następnie zespół osób obsługujących portal przekierowuje te zgłoszenia do poszczególnych jednostek miejskich, które mają obowiązek podjąć działanie. Użytkownik w oczekiwaniu na rozwiązanie, może sprawdzić, na jakim etapie jest jego zgłoszenie.

Dzięki stałej współpracy urzędu z jednostkami miejskimi i partnerami technologicznymi mKraków stale się rozwija, oferując użytkownikom coraz więcej wygodnych rozwiązań, które ułatwią codzienne życie w mieście.

W kolejnych wydaniach mKraków planowany jest dostęp do m.in. takich usług:

  • głosowanie w budżecie obywatelskim
  • dostęp do Park&Ride
  • wypożyczenie rowerów miejskich
  • kalendarz wydarzeń kulturalnych i sportowych
  • zakup biletów do instytucji kultury

W planach jest również wielojęzyczna wersja aplikacji, na początek w języku angielskim. A teraz pobierz mKraków i korzystaj!

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.