Wagon Wismar – Waggonfabrik Wismar – Wismar Niemcy; Wagon doczepny typu S2D nr 506 (1930 r.)
Wagon został zaprojektowany pod koniec lat 20. XX wieku we wrocławskich (Breslau) zakładach Linke Hofmann Busch dla Tramwajów Szczecińskich (Stettiner Strassenbahn). Projekt obejmował budowę 15 wagonów silnikowych i 20 wagonów doczepnych. Produkcję wagonów wykonano w zakładach we Wrocławiu (silnikowe) oraz po 10 wagonów w zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar). Nowoczesne wagony budowane zgodnie z obowiązującym trendem lekkich pojazdów w stylu opartym na modzie art deco posiadały, w odróżnieniu od innych produkowanych ówcześnie tramwajów niskopodłogowe wejście umieszczone po środku pojazdu. Eksploatację wagonów zakończono w połowie lat 70.
Po odkupieniu i przeprowadzonym w latach 2022 – 2024 remoncie w warsztatach MPK gdzie przywrócono wygląd i wyposażenie ruchu liniowego w Szczecinie z okresu lat 40-50 XX wieku.
DANE TECHNICZNE S2D Wismar nr 506
Wielkość |
Wagon jednoczłonowy |
Rodzaj |
doczepny, dwukierunkowy, wysokopodłogowy |
Długość |
10 500 mm |
Szerokość |
2 200 mm |
Wysokość nadwozia |
3 215 mm |
Rozstaw osi |
3 000 mm |
Masa własna |
8 000 kg |
Miejsca ogółem |
50 |
Miejsca siedzące |
30 |
Wysokość podłogi |
675/365 mm |
Średnica kół tocznych |
660 mm |