Wagon typu PN2 – Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski & Fitzner i Gamper Fabryka Sanocka; Wagon doczepny typu PN2 nr 530 (1938 r.)
Krakowska Miejska Kolej Elektryczna S.A. w roku 1937 zamówiło 10 przyczep i 18 wagonów silnikowych, przyczepy do Krakowa zostały dostarczone w 1938 roku. Wagony szybko zyskały dobra opinię zarówno wśród motorniczych, pracowników zaplecza technicznego jak i pasażerów. Jak na czasy, w których były użytkowane uznane były za bardzo nowoczesne, zastosowano w nich podwójne odsprężynowanie pudła od wózka i wózka od osi, co znacznie poprawiło elastyczność wagonu i komfort przewożonych pasażerów. Pojazdy te były pierwszymi wagonami tramwajowymi w Krakowie wyposażonymi w ogrzewanie wnętrza. Wagony użytkowane na linii do 1976 roku.
W 1989 roku przystąpiono do odbudowy i rekonstrukcji wagonu w Miejskim Zakładzie Naprawy Tramwajów. Odbudowę zakończono w roku 1992, przywracając waloru wagonu liniowego z lat 30 XX wieku. W polaczeniu z wagonem silnikowym nr 87 stanowi charakterystyczny skład Krakowski, jeżdżący po ulicach Krakowa.
DANE TECHNICZNE PN2 nr 530
Wielkość |
Wagon jednoczłonowy |
Rodzaj |
doczepny, jednokierunkowy, wysokopodłogowy |
Długość |
10 900 mm |
Szerokość |
2 210 mm |
Wysokość nadwozia |
3 215 mm |
Rozstaw osi |
3 000 mm |
Masa własna |
8 300 kg |
Miejsca ogółem |
60 |
Miejsca siedzące |
20 |
Wysokość podłogi |
945/765 mm |
Średnica kół tocznych |
750 mm |