Autosan M 09LE Sancity

Autobusy Jelcz M 083C Libero zostały dostarczone do Krakowa w grudniu 2008 i były to ostatnie autobusy wyprodukowane przez Zakłady Samochodowe Jelcz. Kolejne autobusy zostały już wyprodukowane przez Autosana należącego również do Polskich Autobusów jako Autosan Sancity. Jelcze są wyposażone w silniki Cummins Euro 4 i mechaniczne skrzynie 6 biegowe firmy ZF. Pionowe usytuowanie silnika wymusiło znaczne podwyższenie podłogi z tyłu autobusu, co jest wadą konstrukcyjną odczuwaną przez wyższych pasażerów. Autobusy Jelcz wycofano z ruchu w październiku 2018 roku. Na przełomie sierpnia i września 2009 do ruchu wprowadzono nowszą wersję wyprodukowaną w Autosanie - Autosany Sancity. Autobusy te są wyposażone w nowszy silnik EURO 5 o większej mocy 185KM i różnią się od Jelczy głównie znaczkami firmowymi. Autobusy testacjonują na terenie zajezdni i stacji obsługi autobusów: Bieńczyce i Wola Duchacka. W grudniu 2016 roku wprowadzono do eksploatacji kolejną wersję autobusów ze zmienioną stylistyką nadwozia oraz napędzane silnikami spełniającymi normę EURO 6 o mocy 205 KM. W październiku 2018 roku wycofano z eksploatacji 5 najstarszych jelczy Libero, pod koniec grudnia 2018 roku wprowadzono do eksploatacji 10 nowych autobusów Autosan Sancity. Ostatnie z tych pojazdów wprowadzono do eksploatacji w listopadzie 2020 roku.

JELCZ M083 C / AUTOSAN M 09 LE SanCity

Wielkość

-

Midi +

Rodzaj

-

Niskowejściowy

Długość

mm

8550

Szerokość

mm

2420

Wysokość

mm

2630

Rozstaw osi

mm

4000

Masa własna

kg

7200/ 7500*

Masa całkowita

kg

12500

Miejsca pasażerskie ogółem nominalnie

pas.

60

Miejsca siedzące nominalnie

pas.

15

Wysokość podłogi między osiami

mm

340/390

silnik

Cummins 4462 cm3 118 kW (160KM)/2500 obr/min 600Nm/1200-1800obr./min. 136kW (185KM)/2300 obr/min* 700Nm/1200-1700 obr./min. 151kW (205KM)/2300 obr/min* 760Nm/1200-1700 obr./min.

Usytuowanie silnika

-

Tylne, wzdłużne, silnik stojący

Galeria