Pierwsze autobusy SOLARIS URBINO 12 ( z silnikiem DAF EURO III) zostały dostarczone w 2004 roku. Wszystkie 50 autobusów zmontowano w Krakowie w Stacji Obsługi i Remontów w MPK SA w Krakowie. Autobusy I serii zostały wycofane z eksploatacji w październiku 2018 roku. Jeden z autobusów został zachowany jako historyczny. Kolejne 35 autobusów dostarczano w 2008 roku. Wyposażone one są w silniki EURO 5 i klimatyzację. Wszystkie posiadają automatyczne skrzynie biegów. Większość z nich to Voith 4 biegowe, jedynie ostatnie 20 autobusów z I serii wyposażono w skrzynie ZF 5 biegowe.
W grudniu 2009 dotarło kolejnych 18 nowych autobusów z silnikiem spełniającym najwyższą normę EEV. Są one nieco inaczej malowane.
W latach 2012- 2014 zakupiono 73 autobusy wyposażone w pełny system informacji pasażerskiej Nova Media.
W lipcu 2016 wprowadzono do użytku 60 autobusów IV generacji z silnikiem EURO VI w nowej stylistyce i nowym malowaniu.
W grudniu 2021 roku KTR sp. z o.o. wprowadziła do eksploatacji kolejną wersję autobusów.

SOLARIS Urbino 12

Wielkość

-

MAXI (3-drzwiowy)

Rodzaj

-

niskopodłogowy

Długość

mm

12000

Szerokość

mm

2550

Wysokość

mm

2850

Rozstaw osi

mm

5900

Masa własna

kg

10800

Masa całkowita

kg

18000

Miejsca pasażerskie ogółem nominalnie

pas.

102

Miejsca siedzące nominalnie

pas.

29

Wysokość podłogi między osiami

mm

270

silnik

DAF 9186cm3 188kW(256KM)/2080 obr./min, 1900 obr./min. EUROV i EEV, 1050Nm/1100-1700 obr./min

EURO 6: 10837cm3 210kW(272KM)/1700 obr./min, 1200Nm/850-1600 obr./min

Usytuowanie silnika

-

Tylne wzdłużne z lewej strony, silnik stojący