Pierwsze autobusy SOLARIS URBINO 12 ( z silnikiem DAF EURO III) zostały dostarczone w 2004 roku. Wszystkie 50 autobusów zmontowano w Krakowie w Stacji Obsługi i Remontów w MPK SA w Krakowie. Autobusy I serii zostały wycofane z eksploatacji w październiku 2018 roku. Jeden z autobusów został zachowany jako historyczny. Kolejne 35 autobusów dostarczano w 2008 roku. Wyposażone one są w silniki EURO 5 i klimatyzację. Wszystkie posiadają automatyczne skrzynie biegów. Większość z nich to Voith 4 biegowe, jedynie ostatnie 20 autobusów z I serii wyposażono w skrzynie ZF 5 biegowe.
W grudniu 2009 dotarło kolejnych 18 nowych autobusów z silnikiem spełniającym najwyższą normę EEV. Są one nieco inaczej malowane.
W latach 2012- 2014 zakupiono 73 autobusy wyposażone w pełny system informacji pasażerskiej Nova Media.
W lipcu 2016 wprowadzono do użytku 60 autobusów IV generacji z silnikiem EURO VI w nowej stylistyce i nowym malowaniu.
W grudniu 2021 roku KTR sp. z o.o. wprowadziła do eksploatacji kolejną wersję autobusów.
SOLARIS Urbino 12
Wielkość |
- |
MAXI (3-drzwiowy) |
Rodzaj |
- |
niskopodłogowy |
Długość |
mm |
12000 |
Szerokość |
mm |
2550 |
Wysokość |
mm |
2850 |
Rozstaw osi |
mm |
5900 |
Masa własna |
kg |
10800 |
Masa całkowita |
kg |
18000 |
Miejsca pasażerskie ogółem nominalnie |
pas. |
102 |
Miejsca siedzące nominalnie |
pas. |
29 |
Wysokość podłogi między osiami |
mm |
270 |
silnik |
|
DAF 9186cm3 188kW(256KM)/2080 obr./min, 1900 obr./min. EUROV i EEV, 1050Nm/1100-1700 obr./min EURO 6: 10837cm3 210kW(272KM)/1700 obr./min, 1200Nm/850-1600 obr./min |
Usytuowanie silnika |
- |
Tylne wzdłużne z lewej strony, silnik stojący |