4 maja 2010 - materiał archiwalny

W dniu 23 kwietnia 2010 odbyło się spotkanie z mieszkańcami Dzielnicy XIII, które dotyczyło lokalizacji przystanków i organizacji komunikacji w układzie docelowym po zakończeniu budowy linii tramwajowej do ul. Golikówka.

W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz, Radny Miast Krakowa Zygmunt Włodarczyk, zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego Henryk Kamski, Dyrektor ds. Przewozów MPK SA Mariusz Szałkowski oraz kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych MPK SA Adrian Obuchowicz.

 

Spotkanie zostało zorganizowane jako kontynuacja rozmów z mieszkańcami, którzy protestowali przeciwko likwidacji przystanków autobusowych „Węglarska”. 

 

W trakcie spotkania dyrektor Kamski przedstawił mieszkańcom powody, dla których wnioskowana lokalizacja przystanków i przejścia dla pieszych z sygnalizacją nie może zostać zrealizowana: odległości pomiędzy sygnalizacjami na drodze klasy GP (taką będzie ul. Lipska) powinna wynosić nie mniej niż 600 metrów. Wnioskowana przez mieszkańców lokalizacja jest w odległości nie większej niż 300 metrów od zaprojektowanych i wykonywanych skrzyżowań przy ul. Rzebika i przy pętli tramwajowej. 

Przedstawił również wyniki pomiarów ilości pasażerów korzystających z przystanków „Węglarska” oraz „Lipska”

Zaproponował mieszkańcom utworzenie linii autobusowej dowozowej do pętli tramwajowej, która miała by kursować przez ul. Węglarską i na tej ulicy zlokalizowany zostałby przystanek autobusowy.

 

Mieszkańcy domagali się, aby taka linia kursowała z częstotliwością nie mniejszą niż 20 minut, co zostało potwierdzone w wypowiedzi dyrektora Kamskiego, który poinformował również, że linia tramwajowa nie będzie dublowana komunikacją autobusową w związku z czym większość linii będzie miała charakter dowozowy do tramwaju.

 

Rada Dzielnicy zwracała uwagę, aby w ustalaniu przebiegu trasy tej linii uwzględnić możliwość bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły tzn. aby nie musiały przechodzić przez jezdnię.

Przewodniczący Rady Dzielnicy przedstawił mieszkańcom, jakie są plany zabudowy wielorodzinnej w tym rejonie i zapewnił, że trwają rozmowy z inwestorem, aby została wybudowana ścieżka pieszo rowerowa zapewniająca mieszkańcom ul. Koziej i Grochowej szybkie i bezpieczne dojście do przejścia przez ul. Lipską w rejonie pętli tramwajowej.

Poinformował również, że trwają rozmowy z Dyrekcją szkoły podstawowej na ul. Myśliwskiej, aby otworzyć oddziały pierwszych klas w szkole na ul. Goszczyńskiego 

 

Radny Włodarczyk zwrócił uwagę mieszkańców, że wybudowanie ul. Lipskiej i Kuklińskiego spowoduje uciążliwości w przemieszczaniu się pomiędzy obiema stronami ulicy, zarówno dla ruchu pieszego jak również samochodowego, które to wymagać będą zmiany niektórych przyzwyczajeń.

 

Przedstawione zostało również rozwiązanie jakie będzie funkcjonowało w rejonie ul. Płaszowskiej i skrzyżowania Nowohuckiej i Kuklińskiego ze szczególnym uwzględnieniem, że wjazd na ul. Płaszowską będzie możliwy od ul. Kuklińskiego tylko z jezdni w kierunku ul. Klimeckiego, a wyjazd tylko na ul. Nowohucką w kierunku Nowej Huty. 

 

Większość uczestników przyjęła do wiadomości brak możliwości zagęszczania przystanków tramwajowych, natomiast pojawił się postulat aby Rada Dzielnicy wnioskowała o wybudowanie w przyszłości bezkolizyjnego przejścia przez ul. Lipską (na wysokości ul. Węglarskiej) w postaci kładki lub tunelu pod jezdnią.

 

Przewodniczący dzielnicy XIII zwrócił uwagę, że w miarę zabudowywania się terenów przylegających do ul. Lipskiej będą się zmieniać główne kierunki przemieszczania pieszych, więc nie można rozpatrywać inwestycji tylko przez pryzmat aktualnej sytuacji, stąd dobrze że przystanki zostały zaprojektowane dosyć równomiernie w ciągu nowej trasy.

W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz, Radny Miast Krakowa Zygmunt Włodarczyk, zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego Henryk Kamski, Dyrektor ds. Przewozów MPK SA Mariusz Szałkowski oraz kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych MPK SA Adrian Obuchowicz.

Spotkanie zostało zorganizowane jako kontynuacja rozmów z mieszkańcami, którzy protestowali przeciwko likwidacji przystanków autobusowych „Węglarska”. 

W trakcie spotkania dyrektor Kamski przedstawił mieszkańcom powody, dla których wnioskowana lokalizacja przystanków i przejścia dla pieszych z sygnalizacją nie może zostać zrealizowana: odległości pomiędzy sygnalizacjami na drodze klasy GP (taką będzie ul. Lipska) powinna wynosić nie mniej niż 600 metrów. Wnioskowana przez mieszkańców lokalizacja jest w odległości nie większej niż 300 metrów od zaprojektowanych i wykonywanych skrzyżowań przy ul. Rzebika i przy pętli tramwajowej. 

Przedstawił również wyniki pomiarów ilości pasażerów korzystających z przystanków „Węglarska” oraz „Lipska”

Zaproponował mieszkańcom utworzenie linii autobusowej dowozowej do pętli tramwajowej, która miała by kursować przez ul. Węglarską i na tej ulicy zlokalizowany zostałby przystanek autobusowy.

Mieszkańcy domagali się, aby taka linia kursowała z częstotliwością nie mniejszą niż 20 minut, co zostało potwierdzone w wypowiedzi dyrektora Kamskiego, który poinformował również, że linia tramwajowa nie będzie dublowana komunikacją autobusową w związku z czym większość linii będzie miała charakter dowozowy do tramwaju.

Rada Dzielnicy zwracała uwagę, aby w ustalaniu przebiegu trasy tej linii uwzględnić możliwość bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły tzn. aby nie musiały przechodzić przez jezdnię.

Przewodniczący Rady Dzielnicy przedstawił mieszkańcom, jakie są plany zabudowy wielorodzinnej w tym rejonie i zapewnił, że trwają rozmowy z inwestorem, aby została wybudowana ścieżka pieszo rowerowa zapewniająca mieszkańcom ul. Koziej i Grochowej szybkie i bezpieczne dojście do przejścia przez ul. Lipską w rejonie pętli tramwajowej.

Poinformował również, że trwają rozmowy z Dyrekcją szkoły podstawowej na ul. Myśliwskiej, aby otworzyć oddziały pierwszych klas w szkole na ul. Goszczyńskiego 

Radny Włodarczyk zwrócił uwagę mieszkańców, że wybudowanie ul. Lipskiej i Kuklińskiego spowoduje uciążliwości w przemieszczaniu się pomiędzy obiema stronami ulicy, zarówno dla ruchu pieszego jak również samochodowego, które to wymagać będą zmiany niektórych przyzwyczajeń.

Przedstawione zostało również rozwiązanie jakie będzie funkcjonowało w rejonie ul. Płaszowskiej i skrzyżowania Nowohuckiej i Kuklińskiego ze szczególnym uwzględnieniem, że wjazd na ul. Płaszowską będzie możliwy od ul. Kuklińskiego tylko z jezdni w kierunku ul. Klimeckiego, a wyjazd tylko na ul. Nowohucką w kierunku Nowej Huty. 

Większość uczestników przyjęła do wiadomości brak możliwości zagęszczania przystanków tramwajowych, natomiast pojawił się postulat aby Rada Dzielnicy wnioskowała o wybudowanie w przyszłości bezkolizyjnego przejścia przez ul. Lipską (na wysokości ul. Węglarskiej) w postaci kładki lub tunelu pod jezdnią.

Przewodniczący dzielnicy XIII zwrócił uwagę, że w miarę zabudowywania się terenów przylegających do ul. Lipskiej będą się zmieniać główne kierunki przemieszczania pieszych, więc nie można rozpatrywać inwestycji tylko przez pryzmat aktualnej sytuacji, stąd dobrze że przystanki zostały zaprojektowane dosyć równomiernie w ciągu nowej trasy.

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.