4 maja 2010 - materiał archiwalny

W dniu 23 kwietnia 2010 odbyło się spotkanie z mieszkańcami Dzielnicy XIII, które dotyczyło lokalizacji przystanków i organizacji komunikacji w układzie docelowym po zakończeniu budowy linii tramwajowej do ul. Golikówka.

W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz, Radny Miast Krakowa Zygmunt Włodarczyk, zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego Henryk Kamski, Dyrektor ds. Przewozów MPK SA Mariusz Szałkowski oraz kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych MPK SA Adrian Obuchowicz.

 

Spotkanie zostało zorganizowane jako kontynuacja rozmów z mieszkańcami, którzy protestowali przeciwko likwidacji przystanków autobusowych „Węglarska”. 

 

W trakcie spotkania dyrektor Kamski przedstawił mieszkańcom powody, dla których wnioskowana lokalizacja przystanków i przejścia dla pieszych z sygnalizacją nie może zostać zrealizowana: odległości pomiędzy sygnalizacjami na drodze klasy GP (taką będzie ul. Lipska) powinna wynosić nie mniej niż 600 metrów. Wnioskowana przez mieszkańców lokalizacja jest w odległości nie większej niż 300 metrów od zaprojektowanych i wykonywanych skrzyżowań przy ul. Rzebika i przy pętli tramwajowej. 

Przedstawił również wyniki pomiarów ilości pasażerów korzystających z przystanków „Węglarska” oraz „Lipska”

Zaproponował mieszkańcom utworzenie linii autobusowej dowozowej do pętli tramwajowej, która miała by kursować przez ul. Węglarską i na tej ulicy zlokalizowany zostałby przystanek autobusowy.

 

Mieszkańcy domagali się, aby taka linia kursowała z częstotliwością nie mniejszą niż 20 minut, co zostało potwierdzone w wypowiedzi dyrektora Kamskiego, który poinformował również, że linia tramwajowa nie będzie dublowana komunikacją autobusową w związku z czym większość linii będzie miała charakter dowozowy do tramwaju.

 

Rada Dzielnicy zwracała uwagę, aby w ustalaniu przebiegu trasy tej linii uwzględnić możliwość bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły tzn. aby nie musiały przechodzić przez jezdnię.

Przewodniczący Rady Dzielnicy przedstawił mieszkańcom, jakie są plany zabudowy wielorodzinnej w tym rejonie i zapewnił, że trwają rozmowy z inwestorem, aby została wybudowana ścieżka pieszo rowerowa zapewniająca mieszkańcom ul. Koziej i Grochowej szybkie i bezpieczne dojście do przejścia przez ul. Lipską w rejonie pętli tramwajowej.

Poinformował również, że trwają rozmowy z Dyrekcją szkoły podstawowej na ul. Myśliwskiej, aby otworzyć oddziały pierwszych klas w szkole na ul. Goszczyńskiego 

 

Radny Włodarczyk zwrócił uwagę mieszkańców, że wybudowanie ul. Lipskiej i Kuklińskiego spowoduje uciążliwości w przemieszczaniu się pomiędzy obiema stronami ulicy, zarówno dla ruchu pieszego jak również samochodowego, które to wymagać będą zmiany niektórych przyzwyczajeń.

 

Przedstawione zostało również rozwiązanie jakie będzie funkcjonowało w rejonie ul. Płaszowskiej i skrzyżowania Nowohuckiej i Kuklińskiego ze szczególnym uwzględnieniem, że wjazd na ul. Płaszowską będzie możliwy od ul. Kuklińskiego tylko z jezdni w kierunku ul. Klimeckiego, a wyjazd tylko na ul. Nowohucką w kierunku Nowej Huty. 

 

Większość uczestników przyjęła do wiadomości brak możliwości zagęszczania przystanków tramwajowych, natomiast pojawił się postulat aby Rada Dzielnicy wnioskowała o wybudowanie w przyszłości bezkolizyjnego przejścia przez ul. Lipską (na wysokości ul. Węglarskiej) w postaci kładki lub tunelu pod jezdnią.

 

Przewodniczący dzielnicy XIII zwrócił uwagę, że w miarę zabudowywania się terenów przylegających do ul. Lipskiej będą się zmieniać główne kierunki przemieszczania pieszych, więc nie można rozpatrywać inwestycji tylko przez pryzmat aktualnej sytuacji, stąd dobrze że przystanki zostały zaprojektowane dosyć równomiernie w ciągu nowej trasy.

W spotkaniu uczestniczyli: Przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Jacek Bednarz, Radny Miast Krakowa Zygmunt Włodarczyk, zastępca Dyrektora ZIKiT ds. Transportu Publicznego Henryk Kamski, Dyrektor ds. Przewozów MPK SA Mariusz Szałkowski oraz kierownik Działu Projektowania Przewozów i Analiz Eksploatacyjnych MPK SA Adrian Obuchowicz.

Spotkanie zostało zorganizowane jako kontynuacja rozmów z mieszkańcami, którzy protestowali przeciwko likwidacji przystanków autobusowych „Węglarska”. 

W trakcie spotkania dyrektor Kamski przedstawił mieszkańcom powody, dla których wnioskowana lokalizacja przystanków i przejścia dla pieszych z sygnalizacją nie może zostać zrealizowana: odległości pomiędzy sygnalizacjami na drodze klasy GP (taką będzie ul. Lipska) powinna wynosić nie mniej niż 600 metrów. Wnioskowana przez mieszkańców lokalizacja jest w odległości nie większej niż 300 metrów od zaprojektowanych i wykonywanych skrzyżowań przy ul. Rzebika i przy pętli tramwajowej. 

Przedstawił również wyniki pomiarów ilości pasażerów korzystających z przystanków „Węglarska” oraz „Lipska”

Zaproponował mieszkańcom utworzenie linii autobusowej dowozowej do pętli tramwajowej, która miała by kursować przez ul. Węglarską i na tej ulicy zlokalizowany zostałby przystanek autobusowy.

Mieszkańcy domagali się, aby taka linia kursowała z częstotliwością nie mniejszą niż 20 minut, co zostało potwierdzone w wypowiedzi dyrektora Kamskiego, który poinformował również, że linia tramwajowa nie będzie dublowana komunikacją autobusową w związku z czym większość linii będzie miała charakter dowozowy do tramwaju.

Rada Dzielnicy zwracała uwagę, aby w ustalaniu przebiegu trasy tej linii uwzględnić możliwość bezpiecznego dowozu dzieci do szkoły tzn. aby nie musiały przechodzić przez jezdnię.

Przewodniczący Rady Dzielnicy przedstawił mieszkańcom, jakie są plany zabudowy wielorodzinnej w tym rejonie i zapewnił, że trwają rozmowy z inwestorem, aby została wybudowana ścieżka pieszo rowerowa zapewniająca mieszkańcom ul. Koziej i Grochowej szybkie i bezpieczne dojście do przejścia przez ul. Lipską w rejonie pętli tramwajowej.

Poinformował również, że trwają rozmowy z Dyrekcją szkoły podstawowej na ul. Myśliwskiej, aby otworzyć oddziały pierwszych klas w szkole na ul. Goszczyńskiego 

Radny Włodarczyk zwrócił uwagę mieszkańców, że wybudowanie ul. Lipskiej i Kuklińskiego spowoduje uciążliwości w przemieszczaniu się pomiędzy obiema stronami ulicy, zarówno dla ruchu pieszego jak również samochodowego, które to wymagać będą zmiany niektórych przyzwyczajeń.

Przedstawione zostało również rozwiązanie jakie będzie funkcjonowało w rejonie ul. Płaszowskiej i skrzyżowania Nowohuckiej i Kuklińskiego ze szczególnym uwzględnieniem, że wjazd na ul. Płaszowską będzie możliwy od ul. Kuklińskiego tylko z jezdni w kierunku ul. Klimeckiego, a wyjazd tylko na ul. Nowohucką w kierunku Nowej Huty. 

Większość uczestników przyjęła do wiadomości brak możliwości zagęszczania przystanków tramwajowych, natomiast pojawił się postulat aby Rada Dzielnicy wnioskowała o wybudowanie w przyszłości bezkolizyjnego przejścia przez ul. Lipską (na wysokości ul. Węglarskiej) w postaci kładki lub tunelu pod jezdnią.

Przewodniczący dzielnicy XIII zwrócił uwagę, że w miarę zabudowywania się terenów przylegających do ul. Lipskiej będą się zmieniać główne kierunki przemieszczania pieszych, więc nie można rozpatrywać inwestycji tylko przez pryzmat aktualnej sytuacji, stąd dobrze że przystanki zostały zaprojektowane dosyć równomiernie w ciągu nowej trasy.

Najnowsze

20 września 2025
Jubileuszowa gala z okazji 150. lat krakowskiej komunikacji miejskiej
Świętowanie jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie nie mogłoby się odbyć bez uroczystego spotkania i nagrodzenia tych pracowników MPK, którzy wyróżniają się swoją postawą i pracowitością. Taka właśnie gala została zorganizowana w czwartek, 18 września w małej hali Tauron Areny Kraków. Wzięli w niej udział nie tylko pracownicy MPK w Krakowie, przedstawiciele władz miejskich i samorządowych, ale także przedstawiciele całej branży transportu publicznego z Polski, którzy są członkami Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.
19 września 2025
Wyjątkowy album na 150 lat krakowskiej komunikacji
Zgodnie z zapowiedziami, z okazji jubileuszu 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej, MPK w Krakowie wydało specjalny album z wyjątkowymi fotografiami. To wydawnictwo nie powstałoby bez mieszkańców, byłych pracowników MPK oraz miłośników historii krakowskiej komunikacji. To oni podzielili się z krakowskim przewoźnikiem swoimi nigdy dotąd niepublikowanymi fotografiami, na których widać nasze tramwaje, autobusy, przystanki, pętle i inne elementy infrastruktury transportowej. Dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasz apel i znaleźli czas, aby przeglądnąć swoje zbiory, rodzinne albumy i zgodzili się na ich wydanie w formie tego niepowtarzalnego albumu.
18 września 2025
Otwarcie mostu Grunwaldzkiego dla tramwajów coraz bliżej
Zgodnie z informacją podaną przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa tramwaje wrócą na most Grunwaldzki 8 listopada. Przy okazji remontu mostu Grunwaldzkiego trwa wymiana fragmentu torowiska na ul. Dietla. Zgodnie z założeniem odcinek między przeprawą przez Wisłę a ul. św. Stanisława miał być gotowy pod koniec października, kiedy zaplanowano również finał prac przy torowisku na samym moście Grunwaldzkim. Natrafiono jednak na trudności, które sprawią, że tramwaje wrócą na swoje trasy kilkanaście dni później.
18 września 2025
Ekonomiści i zarządy transportów z całej Polski spotkali się w Krakowie, aby rozmawiać o rozwoju komunikacji miejskiej
W czwartek, 18 września w Krakowie odbywało się spotkanie Komisji Ekonomicznej i Komisji Zarządów Transportu z całej Polski. To jedne z najważniejszych komisji organizowanych przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Spotkanie miało szczególne znaczenie, bo odbywało się w Krakowie, który świętuje w tym roku 150 lat nieprzerwanej działalności komunikacji miejskiej.
17 września 2025
Akcja MPK i Straży Miejskiej "Wystarczy 1 metr” w centrum miasta
W tym tygodniu w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności patrole Straży Miejskiej i inspektorów ruchu MPK w Krakowie będą pilnować, czy kierowcy samochodów prawidłowo parkują i nie blokują przejazdu tramwajom, a także czy nie blokują przystanków. Akcja pod hasłem „Wystarczy 1 metr” ma na celu kontrolę ulic w centrum miasta, szczególnie wokół I Obwodnicy oraz ul. Długiej, gdzie najczęściej dochodzi do blokowania tramwajów. Akcja jest prowadzona od 16 do 18 września (wtorek-czwartek).
16 września 2025
Wielka jubileuszowa parada tramwajów MPK w Krakowie
W najbliższą niedzielę, 21 września zapraszamy mieszkańców, a także turystów przebywających w Krakowie do udziału w wyjątkowym wydarzeniu jakim będzie wielka parada historycznych i współczesnych tramwajów. Jest ona organizowana w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej. Jej data nie została jednak wybrana przypadkowo – tramwaje przejadą przez miasto w czasie obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności.