28 maja 2010 - materiał archiwalny

W dniach 13 i 14 maja, w siedzibie MPK Kraków przy ul. Jana Brożka 3, obradowała specjalna komisja dotycząca organizowania szkoleń dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Pojawiło się na niej ok. 50 przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych z wielu miast Polski. Gośćmi specjalnymi konferencji byli reprezentanci francuskiej firmy CORYS Grenoble – zajmującej się produkcją profesjonalnych symulatorów, przeznaczonych do szkolenia kierowców, motorniczych i maszynistów.

Jej przedstawiciele – Pani Małgorzata Kowalewska-Colle oraz pan Serge Jung przedstawili budowę i działanie symulatorów Top Of The Range. Samo urządzenie składa się z kabiny, obrazu 3D (z którego korzysta uczeń) oraz monitoringu przeznaczonego dla instruktora. Ten ostatni, mimo iż nie jest w kabinie razem z osobą szkoloną, widzi dokładnie to samo co prowadzący, a ponadto może obserwować jego zachowanie. Podczas prezentacji padło nawet stwierdzenie, iż godzina jazdy na symulatorze tego typu, daje więcej, niż godzina jazdy prawdziwym autobusem. Dźwięk, realistyczny trójwymiarowy obraz, pole widzenia 180 stopni oraz retrowizor umożliwiają odtworzenie dosłownie każdej sytuacji. Ponadto symulatory szkoleniowe przewidziane są do szkoleń wstępnych, okresowych, specjalistycznych, nauki manewrów oraz ekonomicznej jazdy. Ich olbrzymią zaletą jest również to, że uczeń może zapoznać się z prowadzeniem zarówno autobusów 12 metrowych jak i przegubowych różnych marek np. Solaris czy Man. Komputer daje też możliwość odtworzenia jazdy pojazdem o dowolnej marce. Żywotność takiego pojedynczego symulatora to okres ok. 15 lat. Jednak na dzień dzisiejszy duży problem stanowi koszt tego urządzenia – jest ono bardzo drogie.

Piątkowe obrady rozpoczęły się szczegółowym omówieniem projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców zawodowych. Poprowadził je pan Adam Goss – zastępca dyrektora do spraw szkoleń Automobilklubu Polski. Również w tym dniu, omówiono kwestię finansowania szkoleń ze środków powiatowych urzędów pracy i zmian w kodeksie pracy, dotyczących zawierania umów z pracownikiem na dofinansowanie szkoleń. Z tymi dwoma punktami zapoznali zebranych gości przedstawiciele warszawskiej komunikacji miejskiej – pan Henryk Chrośnicki z MZA Warszawa oraz pani Dorota Minorczyk z TW Warszawa. 

Jan Adamski

W dniach 13 i 14 maja, w siedzibie MPK Kraków przy ul. Jana Brożka 3, obradowała specjalna komisja dotycząca organizowania szkoleń dla prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej. Pojawiło się na niej ok. 50 przedstawicieli przedsiębiorstw komunikacyjnych z wielu miast Polski. Gośćmi specjalnymi konferencji byli reprezentanci francuskiej firmy CORYS Grenoble – zajmującej się produkcją profesjonalnych symulatorów, przeznaczonych do szkolenia kierowców, motorniczych i maszynistów.

Jej przedstawiciele – Pani Małgorzata Kowalewska-Colle oraz pan Serge Jung przedstawili budowę i działanie symulatorów Top Of The Range. Samo urządzenie składa się z kabiny, obrazu 3D (z którego korzysta uczeń) oraz monitoringu przeznaczonego dla instruktora. Ten ostatni, mimo iż nie jest w kabinie razem z osobą szkoloną, widzi dokładnie to samo co prowadzący, a ponadto może obserwować jego zachowanie. Podczas prezentacji padło nawet stwierdzenie, iż godzina jazdy na symulatorze tego typu, daje więcej, niż godzina jazdy prawdziwym autobusem. Dźwięk, realistyczny trójwymiarowy obraz, pole widzenia 180 stopni oraz retrowizor umożliwiają odtworzenie dosłownie każdej sytuacji. Ponadto symulatory szkoleniowe przewidziane są do szkoleń wstępnych, okresowych, specjalistycznych, nauki manewrów oraz ekonomicznej jazdy. Ich olbrzymią zaletą jest również to, że uczeń może zapoznać się z prowadzeniem zarówno autobusów 12 metrowych jak i przegubowych różnych marek np. Solaris czy Man. Komputer daje też możliwość odtworzenia jazdy pojazdem o dowolnej marce. Żywotność takiego pojedynczego symulatora to okres ok. 15 lat. Jednak na dzień dzisiejszy duży problem stanowi koszt tego urządzenia – jest ono bardzo drogie.

Piątkowe obrady rozpoczęły się szczegółowym omówieniem projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia kierowców zawodowych. Poprowadził je pan Adam Goss – zastępca dyrektora do spraw szkoleń Automobilklubu Polski. Również w tym dniu, omówiono kwestię finansowania szkoleń ze środków powiatowych urzędów pracy i zmian w kodeksie pracy, dotyczących zawierania umów z pracownikiem na dofinansowanie szkoleń. Z tymi dwoma punktami zapoznali zebranych gości przedstawiciele warszawskiej komunikacji miejskiej – pan Henryk Chrośnicki z MZA Warszawa oraz pani Dorota Minorczyk z TW Warszawa. 

Jan Adamski

Najnowsze

21 września 2025
Wielka jubileuszowa parada tramwajów MPK przejechała przez Kraków
W niedzielę, 21 września odbyło się wyjątkowe wydarzenie jakim była wielka parada historycznych i współczesnych tramwajów. Została ona organizowana w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej. Jej data nie została jednak wybrana przypadkowo – tramwaje przejechały przez miasto w czasie obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności.
20 września 2025
Jubileuszowa gala z okazji 150. lat krakowskiej komunikacji miejskiej
Świętowanie jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie nie mogłoby się odbyć bez uroczystego spotkania i nagrodzenia tych pracowników MPK, którzy wyróżniają się swoją postawą i pracowitością. Taka właśnie gala została zorganizowana w czwartek, 18 września w małej hali Tauron Areny Kraków. Wzięli w niej udział nie tylko pracownicy MPK w Krakowie, przedstawiciele władz miejskich i samorządowych, ale także przedstawiciele całej branży transportu publicznego z Polski, którzy są członkami Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.
19 września 2025
Wyjątkowy album na 150 lat krakowskiej komunikacji
Zgodnie z zapowiedziami, z okazji jubileuszu 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej, MPK w Krakowie wydało specjalny album z wyjątkowymi fotografiami. To wydawnictwo nie powstałoby bez mieszkańców, byłych pracowników MPK oraz miłośników historii krakowskiej komunikacji. To oni podzielili się z krakowskim przewoźnikiem swoimi nigdy dotąd niepublikowanymi fotografiami, na których widać nasze tramwaje, autobusy, przystanki, pętle i inne elementy infrastruktury transportowej. Dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasz apel i znaleźli czas, aby przeglądnąć swoje zbiory, rodzinne albumy i zgodzili się na ich wydanie w formie tego niepowtarzalnego albumu.
18 września 2025
Otwarcie mostu Grunwaldzkiego dla tramwajów coraz bliżej
Zgodnie z informacją podaną przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa tramwaje wrócą na most Grunwaldzki 8 listopada. Przy okazji remontu mostu Grunwaldzkiego trwa wymiana fragmentu torowiska na ul. Dietla. Zgodnie z założeniem odcinek między przeprawą przez Wisłę a ul. św. Stanisława miał być gotowy pod koniec października, kiedy zaplanowano również finał prac przy torowisku na samym moście Grunwaldzkim. Natrafiono jednak na trudności, które sprawią, że tramwaje wrócą na swoje trasy kilkanaście dni później.
18 września 2025
Ekonomiści i zarządy transportów z całej Polski spotkali się w Krakowie, aby rozmawiać o rozwoju komunikacji miejskiej
W czwartek, 18 września w Krakowie odbywało się spotkanie Komisji Ekonomicznej i Komisji Zarządów Transportu z całej Polski. To jedne z najważniejszych komisji organizowanych przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Spotkanie miało szczególne znaczenie, bo odbywało się w Krakowie, który świętuje w tym roku 150 lat nieprzerwanej działalności komunikacji miejskiej.
17 września 2025
Akcja MPK i Straży Miejskiej "Wystarczy 1 metr” w centrum miasta
W tym tygodniu w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności patrole Straży Miejskiej i inspektorów ruchu MPK w Krakowie będą pilnować, czy kierowcy samochodów prawidłowo parkują i nie blokują przejazdu tramwajom, a także czy nie blokują przystanków. Akcja pod hasłem „Wystarczy 1 metr” ma na celu kontrolę ulic w centrum miasta, szczególnie wokół I Obwodnicy oraz ul. Długiej, gdzie najczęściej dochodzi do blokowania tramwajów. Akcja jest prowadzona od 16 do 18 września (wtorek-czwartek).