28 maja 2010 - materiał archiwalny

Już sześć dwukierunkowych tramwajów GT8S wozi krakowian i turystów. Obecnie mżna je zobaczyć na linii nr 19 kursującej z Borku Fałęckiego do Krowodrzy Górki. Wkrótce na torowiska wyjadą kolejne wagony. Do końca roku w Krakowie gotowych do jazdy ma być 20 tego typu tramwajów. 

Przypomnijmy, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. kupiło w Düsseldorfie 28 dwukierunkowych wagonów GT8S. Przetarg na ich zakup został rozstrzygnięty w listopadzie 2009 roku. 

Ich zakup był podyktowany m.in. możliwością uruchomienia części nowej linii tramwajowej, która jest obecnie budowana.  Chodzi o fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej. Aby można było wozić po nim pasażerów potrzebne są wagony dwukierunkowe. Takie udało się znaleźć w Niemczech.

Tramwaj sprowadzony z Düsseldorfu ma 26 metrów długości. Już po przyjeździe do Krakowa zyskał nowy wygląd. Jego malowanie różni się bowiem od pozostałych wagonów. Oprócz wyglądu zyskał także nowe udogodnienie dla osób starszych. W środkowych drzwiach w stopniu została zamontowana sygnalizacja świetlna. Kiedy drzwi są otwarte i można wchodzić świeci się zielone światło. Gdy jednak w stopniu zaświeci się światło czerwone to oznacza, że zaczną się one automatycznie zamykać.

W wagonach GT8S funkcjonuje głosowe zapowiadanie przystanków i węzłów przesiadkowych. Dodatkowo są tam także zamontowane tablice elektroniczne wyświetlające kolejne przystanki na trasie.

Warto podkreślić, że w przyszłości planowana jest modernizacja tych wagonów. Dzięki niej w każdym z 28 tramwajów pojawiłby się element niskiej podłogi.

Krakowski tabor tramwajowy należy do najnowocześniejszych w Polsce. Już co czwarty krakowski tramwaj ma niską podłogę.

Już sześć dwukierunkowych tramwajów GT8S wozi krakowian i turystów. Obecnie mżna je zobaczyć na linii nr 19 kursującej z Borku Fałęckiego do Krowodrzy Górki. Wkrótce na torowiska wyjadą kolejne wagony. Do końca roku w Krakowie gotowych do jazdy ma być 20 tego typu tramwajów. 

Przypomnijmy, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. kupiło w Düsseldorfie 28 dwukierunkowych wagonów GT8S. Przetarg na ich zakup został rozstrzygnięty w listopadzie 2009 roku. 

Ich zakup był podyktowany m.in. możliwością uruchomienia części nowej linii tramwajowej, która jest obecnie budowana.  Chodzi o fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej. Aby można było wozić po nim pasażerów potrzebne są wagony dwukierunkowe. Takie udało się znaleźć w Niemczech.

Tramwaj sprowadzony z Düsseldorfu ma 26 metrów długości. Już po przyjeździe do Krakowa zyskał nowy wygląd. Jego malowanie różni się bowiem od pozostałych wagonów. Oprócz wyglądu zyskał także nowe udogodnienie dla osób starszych. W środkowych drzwiach w stopniu została zamontowana sygnalizacja świetlna. Kiedy drzwi są otwarte i można wchodzić świeci się zielone światło. Gdy jednak w stopniu zaświeci się światło czerwone to oznacza, że zaczną się one automatycznie zamykać.

W wagonach GT8S funkcjonuje głosowe zapowiadanie przystanków i węzłów przesiadkowych. Dodatkowo są tam także zamontowane tablice elektroniczne wyświetlające kolejne przystanki na trasie.

Warto podkreślić, że w przyszłości planowana jest modernizacja tych wagonów. Dzięki niej w każdym z 28 tramwajów pojawiłby się element niskiej podłogi.

Krakowski tabor tramwajowy należy do najnowocześniejszych w Polsce. Już co czwarty krakowski tramwaj ma niską podłogę.

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.