23 czerwca 2010 - materiał archiwalny

Niedzielna parada zabytkowych pojazdów zorganizowana przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z okazji 135-lecia istnienia przyciągnęła tłumy mieszkańców i turystów. Już na pierwszym przystanku na trasie parady, przy ul. Rzemieślniczej na historyczne tramwaje i autobusy czekało kilkaset osób. Każdy chciał wsiąść i przejechać się pojazdami, które po krakowskich ulicach woziły pasażerów kilkadziesiąt lat temu.

Wyjazd parady został wyznaczony punktualnie na godzinę 12.00. Wtedy z zajezdni tramwajowej Podgórze wyruszyła kawalkada złożona z zabytkowych i nowoczesnych pojazdów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Jako pierwszy wyjechał najstarszy w Polsce autobus komunikacji miejskiej Durant Rugby z 1929 roku. Tuż za nim jechał San H01 z 1959 roku. Nie zabrakło także popularnego czerwonego „Ogórka”. Co ciekawe wiele osób na paradę przyszło tylko po to, aby przejechać się Ikarusem, autobusem, który w Krakowie jest już od kilku lat pojazdem zabytkowym, a w wielu miastach Polski ciągle jest wysyłany do obsługi regularnych linii.

Paradę zamykały najstarsze w Krakowie tramwaje, m.in. „Gracówka” z 1912 roku.

Parada pojazdów z zajezdni tramwajowej Podgórze przejechała przez centrum Krakowa do pętli na Cichym Kąciku następującą trasą: ul. Rzemieślnicza, rondo Matecznego, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Straszewskiego i ul. Piłsudskiego.

Chętni do przejazdu pojazdami zabytkowymi biorącymi udział w paradzie mogli wsiąść do nich na czterech przystankach. Pierwszy z nich był zlokalizowany przy ul. Rzemieślniczej tuż przy bramie wyjazdowej z Zajezdni Tramwajowej Podgórze, drugi przy pl. Wolnica, trzeci przy pl. Wszystkich Świętych a czwarty, ostatni przy krakowskich Błoniach na przystanku Oleandry.

Po przyjeździe na pętlę Cichy Kącik uczestnicy parady mogli przez prawie dwie godziny oglądać historyczne pojazdy. Zainteresowani mieli także możliwość przejazdu zabytkowymi pojazdami. Autobusy zabierały chętnych na wycieczkę wokół krakowskich Błoń a tramwaje jeździły z pętli Cichy Kącik do pętli na Salwatorze.

Tuż po przejeździe parady na Chichy Kącik został rozstrzygnięty konkurs, który MPK S.A. zorganizowało wspólnie z „Dziennikiem Polskim” z okazji 135-lecia krakowskiego przewoźnika. Zwycięzca tego konkursu Pan Krzysztof Wyporowski,  otrzymał model tramwaju Bombardiera. Pani Janina Roszkowska za zajęcie drugiego miejsca mogła cieszyć się z modelu Solarisa.

 

Oprócz parady zabytkowych pojazdów, w niedzielę zostały otwarte dla zwiedzających dwie zajezdnie: autobusowa na Woli Duchackiej i tramwajowa w Podgórzu. Obie można było zwiedzać przez cztery godziny od 12.00 do 16.00. Chętnych, którzy chcieli zobaczyć  jak wygląda od środka miejsce, w którym autobusy i tramwaje są przygotowywane do ruchu nie brakowało.

 


Wyjazd parady został wyznaczony punktualnie na godzinę 12.00. Wtedy z zajezdni tramwajowej Podgórze wyruszyła kawalkada złożona z zabytkowych i nowoczesnych pojazdów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie. Jako pierwszy wyjechał najstarszy w Polsce autobus komunikacji miejskiej Durant Rugby z 1929 roku. Tuż za nim jechał San H01 z 1959 roku. Nie zabrakło także popularnego czerwonego „Ogórka”. Co ciekawe wiele osób na paradę przyszło tylko po to, aby przejechać się Ikarusem, autobusem, który w Krakowie jest już od kilku lat pojazdem zabytkowym, a w wielu miastach Polski ciągle jest wysyłany do obsługi regularnych linii.

Paradę zamykały najstarsze w Krakowie tramwaje, m.in. „Gracówka” z 1912 roku.

Parada pojazdów z zajezdni tramwajowej Podgórze przejechała przez centrum Krakowa do pętli na Cichym Kąciku następującą trasą: ul. Rzemieślnicza, rondo Matecznego, ul. Kalwaryjska, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Straszewskiego i ul. Piłsudskiego.

Chętni do przejazdu pojazdami zabytkowymi biorącymi udział w paradzie mogli wsiąść do nich na czterech przystankach. Pierwszy z nich był zlokalizowany przy ul. Rzemieślniczej tuż przy bramie wyjazdowej z Zajezdni Tramwajowej Podgórze, drugi przy pl. Wolnica, trzeci przy pl. Wszystkich Świętych a czwarty, ostatni przy krakowskich Błoniach na przystanku Oleandry.

Po przyjeździe na pętlę Cichy Kącik uczestnicy parady mogli przez prawie dwie godziny oglądać historyczne pojazdy. Zainteresowani mieli także możliwość przejazdu zabytkowymi pojazdami. Autobusy zabierały chętnych na wycieczkę wokół krakowskich Błoń a tramwaje jeździły z pętli Cichy Kącik do pętli na Salwatorze.

Tuż po przejeździe parady na Chichy Kącik został rozstrzygnięty konkurs, który MPK S.A. zorganizowało wspólnie z „Dziennikiem Polskim” z okazji 135-lecia krakowskiego przewoźnika. Zwycięzca tego konkursu Pan Krzysztof Wyporowski,  otrzymał model tramwaju Bombardiera. Pani Janina Roszkowska za zajęcie drugiego miejsca mogła cieszyć się z modelu Solarisa.

Oprócz parady zabytkowych pojazdów, w niedzielę zostały otwarte dla zwiedzających dwie zajezdnie: autobusowa na Woli Duchackiej i tramwajowa w Podgórzu. Obie można było zwiedzać przez cztery godziny od 12.00 do 16.00. Chętnych, którzy chcieli zobaczyć  jak wygląda od środka miejsce, w którym autobusy i tramwaje są przygotowywane do ruchu nie brakowało.

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.