6 lipca 2010 - materiał archiwalny

W piątek, 2 lipca został oficjalnie zaprezentowany wagon EU8N, czyli pierwszy w Krakowie klimatyzowany tramwaj. Tego samego dnia tramwaj ten zaczął kursować na linii 22 z Borku Fałęckiego do Walcowni.

Tramwaj EU8N zanim przyjechał do Krakowa jeździł w Wiedniu na linii metra U6.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie kupiło takich  składów 25. Wszystkie zostaną poddane gruntownej modernizacji, w efekcie której każdy wagon zyska element niskiej podłogi i klimatyzację. 

W piątek, 2 lipca w oficjalnej prezentacji pierwszego przebudowanego już wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne z Bogdanem Dąsalem, pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych. Na jednym z przystanków przy ul. Brożka wszyscy mieli możliwość sprawdzić, jak  osoba poruszająca się na wózku poradzi sobie z wsiadaniem do tramwaju EU8N. Po wejściu wszyscy jednogłośnie przyznali, że tramwaj z elementem niskiej podłogi bardzo ułatwi podróżowanie osobom, które mają problem z poruszaniem się. Warto podkreślić, że tramwaj EU8N jest jedynym tramwajem z niską podłogą, który kursuje obecnie ulicą Kapelanka.

MPK S.A. planuje jeszcze w tym roku oddać do ruchu 8 takich wagonów. Koszt zakupu i modernizacji jednego tramwaju kosztuje niecały 1 mln zł, a więc prawie 10 raz mniej niż zakup nowego pojazdu. 

Tramwaj EU8N ma ponad 26 metrów długości i jednorazowo może przewieźć 180 pasażerów.

Tramwaj EU8N zanim przyjechał do Krakowa jeździł w Wiedniu na linii metra U6.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie kupiło takich  składów 25. Wszystkie zostaną poddane gruntownej modernizacji, w efekcie której każdy wagon zyska element niskiej podłogi i klimatyzację. 

W piątek, 2 lipca w oficjalnej prezentacji pierwszego przebudowanego już wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne z Bogdanem Dąsalem, pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych. Na jednym z przystanków przy ul. Brożka wszyscy mieli możliwość sprawdzić, jak  osoba poruszająca się na wózku poradzi sobie z wsiadaniem do tramwaju EU8N. Po wejściu wszyscy jednogłośnie przyznali, że tramwaj z elementem niskiej podłogi bardzo ułatwi podróżowanie osobom, które mają problem z poruszaniem się. Warto podkreślić, że tramwaj EU8N jest jedynym tramwajem z niską podłogą, który kursuje obecnie ulicą Kapelanka.

MPK S.A. planuje jeszcze w tym roku oddać do ruchu 8 takich wagonów. Koszt zakupu i modernizacji jednego tramwaju kosztuje niecały 1 mln zł, a więc prawie 10 raz mniej niż zakup nowego pojazdu. 

Tramwaj EU8N ma ponad 26 metrów długości i jednorazowo może przewieźć 180 pasażerów.

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.