3 sierpnia 2010 - materiał archiwalny

Tuż po godzinie 12.00, we wtorek 3 sierpnia fragment nowego torowiska łączący rondo Grzegórzeckie z ul. Nowohucką  został uroczyście otwarty. W pierwszy kurs po nowej trasie dwukierunkowym tramwajem wyruszył z ronda Grzegórzeckiego Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa.

Oddawany do użytkowania fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej ma długość 1650 m. Znajdą się na nim trzy nowe przystanki: „Zabłocie” (przystanek zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego), „Klimeckiego” (zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego i Dekerta) oraz tymczasowy przystanek „Szklarska” (początkowy przystanek linii, zlokalizowany na ul. Klimeckiego przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).

Już od 4 sierpnia na nowej trasie zacznie kursować regularna linia tramwajowa nr 20, która z okolic ul. Nowohuckiej będzie pasażerów dowozić do Bronowic. Linia ta pojedzie ul. Klimeckiego, przez most Kotlarski, rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Basztową, Karmelicką, Królewską i Bronowicką. 

Linia nr 20 będzie obsługiwana przez dwukierunkowe wagony GT8S oraz N8. Po dojeździe do ul. Nowohuckiej zmiana kierunku jazdy będzie się odbywać bez zawracania tramwajów, po tzw. przejazdówce. Po dojeździe do końcowego przystanku motorniczy przejdzie z jednej kabiny do drugiej i będzie kontynuował jazdę w przeciwnym kierunku. 

Wcześniejsze oddanie do użytkowania tego fragmentu torowiska jest pewnego rodzaju rekompensatą dla mieszkańców tego rejonu miasta za wiele tygodni utrudnień spowodowanych przez budowę nowej linii. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka linii tramwajowej dojazd z rejonu ul. Nowohuckiej do centrum miasta będzie szybszy i wygodniejszy dla pasażerów.

Wykonawca inwestycji na nowej trasie zastosował najnowszą technologię, która tłumi drgania i wycisza hałas (tzw. zielone torowisko).

Fragment gotowego torowiska jest częścią nowej linii tramwajowej, która będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się siedem przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem i będzie gotowa w kwietniu 2011 roku. 

 

Koszt budowy nowej linii tramwajowej wyniesie ok. 155 mln zł.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości 32 metrów. Koszt ich zakupu to ok. 230 mln zł.

Połowa środków na realizację inwestycji budowy nowego tramwaju oraz zakup 24 wagonów będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Oddawany do użytkowania fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej ma długość 1650 m. Znajdą się na nim trzy nowe przystanki: „Zabłocie” (przystanek zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego), „Klimeckiego” (zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego i Dekerta) oraz tymczasowy przystanek „Szklarska” (początkowy przystanek linii, zlokalizowany na ul. Klimeckiego przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).

Już od 4 sierpnia na nowej trasie zacznie kursować regularna linia tramwajowa nr 20, która z okolic ul. Nowohuckiej będzie pasażerów dowozić do Bronowic. Linia ta pojedzie ul. Klimeckiego, przez most Kotlarski, rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Basztową, Karmelicką, Królewską i Bronowicką. 

Linia nr 20 będzie obsługiwana przez dwukierunkowe wagony GT8S oraz N8. Po dojeździe do ul. Nowohuckiej zmiana kierunku jazdy będzie się odbywać bez zawracania tramwajów, po tzw. przejazdówce. Po dojeździe do końcowego przystanku motorniczy przejdzie z jednej kabiny do drugiej i będzie kontynuował jazdę w przeciwnym kierunku. 

Wcześniejsze oddanie do użytkowania tego fragmentu torowiska jest pewnego rodzaju rekompensatą dla mieszkańców tego rejonu miasta za wiele tygodni utrudnień spowodowanych przez budowę nowej linii. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka linii tramwajowej dojazd z rejonu ul. Nowohuckiej do centrum miasta będzie szybszy i wygodniejszy dla pasażerów.

Wykonawca inwestycji na nowej trasie zastosował najnowszą technologię, która tłumi drgania i wycisza hałas (tzw. zielone torowisko).

Fragment gotowego torowiska jest częścią nowej linii tramwajowej, która będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się siedem przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem i będzie gotowa w kwietniu 2011 roku. 

Koszt budowy nowej linii tramwajowej wyniesie ok. 155 mln zł.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości 32 metrów. Koszt ich zakupu to ok. 230 mln zł.

Połowa środków na realizację inwestycji budowy nowego tramwaju oraz zakup 24 wagonów będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Najnowsze

4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
1 sierpnia 2025
Kraków pamięta o Powstaniu Warszawskim
W tym roku obchodzimy 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i akcji „Burza”. W piątek, 1 sierpnia, o 17.00 w godzinie „W”, w całej Polsce, w tym Krakowie, zawyją syreny. Z tej okazji Kraków zostanie udekorowany flagami państwowymi, miejskimi oraz Unii Europejskiej.
30 lipca 2025
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Od 4 sierpnia w Krakowie zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych.
29 lipca 2025
Ironman 70.3 Kraków: Utrudnienia w ruchu i zamknięcia ulic
Już w ten weekend 2–3 sierpnia odbędą się zawody triatlonowe Ironman 70.3 Kraków. W związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem wydarzenia, na terenie miasta będą obowiązywać zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej. Z myślą o mieszkańcach, którzy w tym czasie planują przemieszczanie się na terenie miasta, przygotowano infolinię oraz aplikację, które pomogą w skutecznym dotarciu do celu.