3 sierpnia 2010 - materiał archiwalny

Tuż po godzinie 12.00, we wtorek 3 sierpnia fragment nowego torowiska łączący rondo Grzegórzeckie z ul. Nowohucką  został uroczyście otwarty. W pierwszy kurs po nowej trasie dwukierunkowym tramwajem wyruszył z ronda Grzegórzeckiego Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa.

Oddawany do użytkowania fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej ma długość 1650 m. Znajdą się na nim trzy nowe przystanki: „Zabłocie” (przystanek zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego), „Klimeckiego” (zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego i Dekerta) oraz tymczasowy przystanek „Szklarska” (początkowy przystanek linii, zlokalizowany na ul. Klimeckiego przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).

Już od 4 sierpnia na nowej trasie zacznie kursować regularna linia tramwajowa nr 20, która z okolic ul. Nowohuckiej będzie pasażerów dowozić do Bronowic. Linia ta pojedzie ul. Klimeckiego, przez most Kotlarski, rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Basztową, Karmelicką, Królewską i Bronowicką. 

Linia nr 20 będzie obsługiwana przez dwukierunkowe wagony GT8S oraz N8. Po dojeździe do ul. Nowohuckiej zmiana kierunku jazdy będzie się odbywać bez zawracania tramwajów, po tzw. przejazdówce. Po dojeździe do końcowego przystanku motorniczy przejdzie z jednej kabiny do drugiej i będzie kontynuował jazdę w przeciwnym kierunku. 

Wcześniejsze oddanie do użytkowania tego fragmentu torowiska jest pewnego rodzaju rekompensatą dla mieszkańców tego rejonu miasta za wiele tygodni utrudnień spowodowanych przez budowę nowej linii. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka linii tramwajowej dojazd z rejonu ul. Nowohuckiej do centrum miasta będzie szybszy i wygodniejszy dla pasażerów.

Wykonawca inwestycji na nowej trasie zastosował najnowszą technologię, która tłumi drgania i wycisza hałas (tzw. zielone torowisko).

Fragment gotowego torowiska jest częścią nowej linii tramwajowej, która będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się siedem przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem i będzie gotowa w kwietniu 2011 roku. 

 

Koszt budowy nowej linii tramwajowej wyniesie ok. 155 mln zł.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości 32 metrów. Koszt ich zakupu to ok. 230 mln zł.

Połowa środków na realizację inwestycji budowy nowego tramwaju oraz zakup 24 wagonów będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Oddawany do użytkowania fragment torowiska od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej ma długość 1650 m. Znajdą się na nim trzy nowe przystanki: „Zabłocie” (przystanek zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego), „Klimeckiego” (zlokalizowany na ul. Herlinga-Grudzińskiego przy skrzyżowaniu ul. Klimeckiego i Dekerta) oraz tymczasowy przystanek „Szklarska” (początkowy przystanek linii, zlokalizowany na ul. Klimeckiego przed skrzyżowaniem z ul. Nowohucką i Powstańców Wielkopolskich).

Już od 4 sierpnia na nowej trasie zacznie kursować regularna linia tramwajowa nr 20, która z okolic ul. Nowohuckiej będzie pasażerów dowozić do Bronowic. Linia ta pojedzie ul. Klimeckiego, przez most Kotlarski, rondo Grzegórzeckie, al. Powstania Warszawskiego, rondo Mogilskie, ul. Lubicz, Basztową, Karmelicką, Królewską i Bronowicką. 

Linia nr 20 będzie obsługiwana przez dwukierunkowe wagony GT8S oraz N8. Po dojeździe do ul. Nowohuckiej zmiana kierunku jazdy będzie się odbywać bez zawracania tramwajów, po tzw. przejazdówce. Po dojeździe do końcowego przystanku motorniczy przejdzie z jednej kabiny do drugiej i będzie kontynuował jazdę w przeciwnym kierunku. 

Wcześniejsze oddanie do użytkowania tego fragmentu torowiska jest pewnego rodzaju rekompensatą dla mieszkańców tego rejonu miasta za wiele tygodni utrudnień spowodowanych przez budowę nowej linii. Dzięki uruchomieniu nowego odcinka linii tramwajowej dojazd z rejonu ul. Nowohuckiej do centrum miasta będzie szybszy i wygodniejszy dla pasażerów.

Wykonawca inwestycji na nowej trasie zastosował najnowszą technologię, która tłumi drgania i wycisza hałas (tzw. zielone torowisko).

Fragment gotowego torowiska jest częścią nowej linii tramwajowej, która będzie miała długość 4,2 km. Będzie prowadziła od ronda Grzegórzeckiego, przez most Kotlarski, ul. Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego a następnie przez budowaną równolegle z torowiskiem ul. Kuklińskiego do ul. Lipskiej i Golikówki. Tam zostanie wybudowana pętla tramwajowa wraz z terminalem autobusowym. Na trasie nowej linii pojawi się siedem przystanków w każdym kierunku. Linia na całej długości będzie biegła wydzielonym torowiskiem i będzie gotowa w kwietniu 2011 roku. 

Koszt budowy nowej linii tramwajowej wyniesie ok. 155 mln zł.

Z budową nowej linii tramwajowej wiąże się zakup 24 niskopodłogowych tramwajów z klimatyzacją o długości 32 metrów. Koszt ich zakupu to ok. 230 mln zł.

Połowa środków na realizację inwestycji budowy nowego tramwaju oraz zakup 24 wagonów będzie pochodzić z unijnych funduszy, natomiast druga połowa zostanie uzyskana z kredytu jaki MPK S.A. zaciągnęło w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.