105N/Na - Wagon konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowany w Krakowie od 1975 roku. Stylistyka nadwozia przypomina nieco czeską Tatrę KT4, oraz inne tramwaje, których produkcję rozpoczęto w połowie lat 70- tych. W użytkowaniu znajduje się wiele podtypów wagonu 105N różniących się między sobą wyposażeniem elektrycznym. Do połowy 1979 roku produkowano wagony 105N wyposażone w rozrusznik bez przełączania połączenia silników z szeregowego w szeregowo - równoległy podczas rozruchu. Taki układ powodował większe zużycie energii elektrycznej. Od połowy 1979 roku do 1992 roku dostarczano już wagony 105 Na ze zmienionym układem rozruchowym. Widoczną zmianą było wprowadzenie kabiny motorniczego i szafy sterowniczej wewnątrz wagonu. Wagony 105N zmodernizowano w latach 1986 - 1990 na wagony 105NG dodając kabinę i szafę sterowniczę, pozostawiając stary układ rozruchowy. Obecnie w eksploatacji są już tylko 2 wagony 105 NG. Podczas 41 lat ekploatacji, użytkowano również 8 wagonów tyrystorowych 105NT, lecz obecnie już ich nie ma w ruchu liniowym. Wagony serii 105Na są poddawane modernizacji wnętrza, część wagonów przebudowano na "doczepy czynne"- czyli wymontowano kabinę - pozostawiając cały układ napędowy. Tramwaje 105 N/Na kursują obecnie w pociągach dwuwagonowych. Stacjonują w obu zajezdniach tramwajowych tj. w Podgórzu i Nowej Hucie. Aktualnie składy trójwagonowe pojawiają się tylko "okazyjnie". Ostatni raz jeździły w okresie 1.11.2016.

Dane pojazdu

Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC.

Wagon 105N/NA

Wielkość

-

Wagon silnikowy jednoczłonowy

Rodzaj

-

wysokopodłogowy

Długość

mm

13500

Szerokość

mm

2400

Wysokość nadwozia

mm

3060

Rozstaw czopów skrętu

mm

6000

Rozstaw osi

mm

1900

Masa własna

kg

16500

Masa całkowita

kg

25500

Miejsca ogółem

pas.

120 lub 125

Miejsca siedzące

pas.

20 lub 23

Wysokość podłogi

mm

890

Silniki (moc ciągła)

4*40 kW

Średnica kół tocznych

mm

654