W sobotę, 19 marca 2011 roku historia zatoczyła koło. Po 110 latach od premiery „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Słowackiego, widzowie znów mogli posłuchać fragmentów tego wybitnego polskiego dramatu. Taki sam jubileusz świętował także krakowski tramwaj elektryczny. Dlatego 19 marca na ulice Krakowa wyjechał jeden z najstarszych polskich tramwajów, Gracówka z 1912 roku, która z Bronowic Małych przewiozła widzów do Teatru Słowackiego. Nie byli to jednak zwykli pasażerowie. Do tego zabytkowego wagonu wsiedli bowiem… goście weselni ubrani w tradycyjne krakowskie stroje. W ten właśnie sposób Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie i Teatr Słowackiego uczcili obchody 110 roczny uruchomienia tramwaju elektrycznego w Krakowie i 110 roczny premiery „Wesela”.
Stuletnim tramwajem na premierę „Wesela”
23 marca 2011 -
materiał archiwalny
Najnowsze
21 sierpnia 2025

Dwie linie tramwajowe na Krakowskiej Linii Muzealnej
W niedzielę, 24 sierpnia w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej historyczne tramwaje będą kursować na dwóch liniach. Na linię nr 0 łączącej Dajwór z pętlą Salwator wyjedzie skład zmodernizowanych wagonów N i ND. Przypominamy, że wagon ND nr 454 trafił do kolekcji zabytkowych pojazdów MPK dopiero na początku tego roku i jest ostatnią doczepą, jaką odbudował krakowski przewoźnik. Z kolei wagon silnikowy N nr 9 został zaprezentowany dokładnie rok temu. Nie było więc zbyt dużo okazji, aby przejechać się nimi w Krakowie. Warto więc skorzystać z okazji, aby przypomnieć sobie jak podróżowało się tramwajami 50 lat temu.
18 sierpnia 2025

Kraków inwestuje w nowoczesne tramwaje – umowa na 30 nowych dwukierunkowych wagonów podpisana
Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą podróżować wyłącznie niskopodłogowymi i klimatyzowanymi tramwajami. Stanie się to możliwe dzięki umowie podpisanej 18 sierpnia w gabinecie prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego, przez zarządy MPK w Krakowie i firmy PESA Bydgoszcz SA. Kontrakt obejmuje dostawę 30 nowych dwukierunkowych tramwajów o długości ponad 33 m. Jest to pierwsza we współczesnej historii MPK dostawa nowych wagonów dwukierunkowych do Krakowa.