Dotychczas eksploatowane wagony NGT6 o długości 26 m odpowiadają pociągowi tramwajowemu średniej długości (czyli składowi 2*105N). Istniała potrzeba zakupu dłuzszych wagonów odpowiadających pojemnością przynajmniej składowi E1+C3 i dlatego w czerwcu 2009 roku ogłoszono przetarg na zakup 24 wagonów tramwajowych o długości minimum 31 metrów. Jedyną ofertę ostatecznie złożył BOMBARDIER. Trzyczłonowy wagon typu NGT8 z częścią niskopodłogową wynoszącą ok. 68% został zaprojektowany do eksploatacji na sieci tramwajowej w Krakowie. Pudło wagonu zbudowane jest ze spawanej, odpornej na korozję lekkiej konstrukcji stalowej. Szyby boczne barwione wykonane są ze szkła hartowanego. Szyby z przodu i tyłu wagonu są położone konturem zewnętrznym na pudle wagonu i wykonane są ze szkła klejowego. Wszystkie szyby spełniają wymagane normy bezpieczeństwa. Dach jest wykonany w elastycznej, klejonej konstrukcji wielowarstwowej. Dobrą izolację cieplną i akustyczną gwarantuje podłoga zaopatrzona w wykładzinę kauczukową, przyklejoną na dolnej części wagonu. Wysokość wejścia wynosi 290 mm od główki szyny, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym i wjazd wózków inwalidzkich. W kontenerze aparatury dachowej umieszczone zostały wiązki sieci pokładowej, jak również sterowanie silników i pojazdu. Dwa wózki napędowe pod członami końcowymi są wyposażone w indywidualny, poprzeczny napęd osi z całkowitym odsprężynowaniem silników i przekładni oraz asynchroniczne silniki prądu trójfazowego. Wszystkie koła mają jednakową średnicę wynoszącą 600 mm. Do mechanicznego wyposażenia hamulcowego należą: hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe w wózkach napędowych oraz analogowe pasywne hamulce akumulatorowe sprężynowe z regulacją siły hamowania w zależności od obciążenia, jak również z elektronicznym zabezpieczeniem przed poślizgiem w wózkach tocznych. Każdy wózek posiada dwa hamulce szynowe elektromagnetyczne.
Nowe Bombardiery różnią się od dotychczasowych eksploatowanych egzemplarzy NGT6 stylistyką przodu i tyłu wagonu. Środkowy człon w porównaniu z NGT6 - jest dłuższy i wyposażony w 2 wózki toczne oraz parę drzwi. Napędowe są wózki: pierwszy i czwarty, dlatego też w skrajnych członach pojazdu występuje wyższa podłoga. Tramwaj jest napędzany przez cztery silniki asynchroniczne prądu trójfazowego o mocy 105 kW z własnym chłodzeniem. Tak jak pozostałe Bombardiery, wagony NGT8 wyposażone są w silniki czeskiej firmy Škoda. Pojazd jest wyposażony w pięcioro drzwi dwuskrzydłowych oraz dwoje drzwi jednoskrzydłowych. Wnętrze tramwaju jest klimatyzowane. Pojazd posiada dwa automaty biletowe, zlokalizowane naprzeciw drzwi w każdym z zewnętrznych członów. Informacja pasażerska składa się z zewnętrznych wyświetlaczy ledowych oraz wewnętrznych monitorów usytuowanych zarówno pod sufitem jak i naprzeciw drzwi w zewnętrznych członach. Świetlówki zostały zastąpione lampami ledowymi umieszczonymi na suficie. Wyposażenie wnętrza oprócz monitoringu, składa się również z interkomu przy każdych drzwiach czyli bezpośredniego połączenia głosowego do motorniczego, a także ledowe podświetlenie krawędzi stopni i poręczy. Rozwiązanie to zastosowane zostało specjalnie na życzenie MPK SA w Krakowie.
Tramwaje mają zmienione ściany czołowe, które są dłuższe i wyposażone w elementy pochłaniające energię zderzenia.
Dane techniczne
Napięcie zasilające w sieci trakcyjnej 600V DC.
Wymiary | |
długość pojazdu z urządzeniem zderzakowym | 32 830 mm |
szerokość pojazdu | 2 400 mm |
wysokość pojazdu z nadbudową dachową | 3 600 mm |
wysokość podłogi nad główką szyny: | |
- nad wózkami napędowymi | 600 mm |
- w strefie niskopodłogowej | 360 mm |
- wysokość wejścia | 290 mm |
szerokość przejścia: | |
- ustawienie siedzeń 2 + 1 | 960 mm |
- ustawienie siedzeń 2 + 2 | 590 mm |
Liczba miejsc | |
miejsca siedzące dla pasażerów | 77 |
miejsca stojące dla pasażerów | 148 |
razem | 225 |
Masa pojazdu | |
masa własna | 42 000 kg |
masa całkowita | 62 400 kg |
Wózki | |
Rozstaw osi w wózku | 1 800 mm |
średnica koła: | |
- nowego | 600 mm |
- dopuszczalnie zużytego | 510 mm |
rozstaw toru | 1 435 mm |
najmniejszy promień łuku toru | 18 000 mm |
Maksymalna prędkość | |
80 km/h | |
Napęd | |
4 x 105 kW, chłodzenie powietrzem, asynchroniczne silniki prądu trójfazowego z własnym chłodzeniem | |
Sterowanie | |
selektywne na każdy silnik, tzn. 4 przetwornice impulsów bezpośrednich (IGBT-DPU), 4 elektryczne hamulce akumulatorowe (hydrauliczne) sprężynowe oraz 4 oporniki hamowania |