3 stycznia 2013 - materiał archiwalny
3 stycznia 2013 - materiał archiwalny

W czwartek, 3 stycznia po raz pierwszy w historii na ulice Krakowa wyjechał autobus elektryczny. Okazję do przejazdu tym ekologicznym pojazdem będą mieć pasażerowie linii nr 537. To właśnie na tej linii łączącej Dworzec Główny Wschód z Witkowicami zasilany energią elektryczną autobus kursował do niedzieli, 13 stycznia.

Elektryczny autobus został wypożyczony Miejskiemu Przedsiębiorstwu  Komunikacyjnemu SA w Krakowie przez firmę Solaris. Przede wszystkim warto podkreślić walory ekologiczne tego pojazdu, co jest niezwykle istotne w takim mieście jak Kraków, gdzie bardzo często przekraczane są dopuszczalne normy zanieczyszczenia powietrza. Elektryczny autobus nie emituje spalin, jest więc bardzo przyjazny dla środowiska, a dodatkowo jest niezwykle cichy podczas jazdy.  Pojazd jest napędzany czteropolowym asynchronicznym silnikiem trakcyjnym o mocy 120kW. Energia do napędzania tego silnika trakcyjnego  gromadzona jest w dwóch bateriach o  wadze 700 kg każda, czyli w sumie ważących 1400 kg. Baterie litowe mają napięcie 600 V i gromadzą energię o wartości 120 kWh, co pozwala na przejechanie bez ładowania do 100 km. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h.

Baterie są źródłem paliwa nie tylko dla układu napędowego, ale także dostarczają energię do wszystkich innych systemów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i klimatyzacji oraz sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie te układy, które zwykle wykorzystywały kompresory napędzane za pomocą silnika spalinowego, zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Warto zaznaczyć, że baterie ładowane są poprzez złącze typu „plug-in”. Nawet po zupełnym rozładowaniu, czas potrzebny na całkowite uzupełnienie energii nie przekracza 4 godzin.

Jednym z głównych wyzwań, przed którym stanęli konstruktorzy pojazdu, była redukcja jego masy. Została ona wymuszona przede wszystkim przez relatywnie dużą wagę baterii zastosowanych do magazynowania energii. W praktyce oznaczało to zastąpienie

części poszycia bocznego autobusu panelami z włókna węglowego, niezwykle lekkimi, a jednocześnie wytrzymałymi. Z włókna węglowego wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie magazynujące energię do napędzania pojazdu. Ponadto, znaczną redukcję masy pojazdu osiągnięto dzięki zastosowaniu cieńszych niż standardowe szyb oraz tworzywa, z którego wykonano podłogę autobusu: zamiast sklejki użyto bowiem drewna mahoniowego. Zamontowano także lżejsze siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zredukowano natomiast dzięki zastosowaniu aluminiowych, a nie jak do tej pory stalowych, felg. Wreszcie, autobus zupełnie pozbawiony został płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zmniejszyć masę aż o 300 kg. Ostatecznie, po dołożeniu do tej „odchudzonej” konstrukcji autobusu baterii o wadze 1400 kg, jest on tylko nieznacznie cięższy niż tradycyjny pojazd z napędem spalinowym.

Zastosowanie napędu elektrycznego zredukowało wielkość komory silnika. Pozwoliło to na przesunięcie tylnej osi aż o 310 mm. Dzięki temu wewnątrz autobusu uzyskano powiększoną przestrzeń, w której zamontowano dodatkowe siedzenia dla pasażerów, przy zachowaniu 100% niskiej podłogi. Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Technologia ta została zastosowana zarówno w oświetleniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Kierowca Solarisa Urbino electric ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD wyświetla informację o stanie pracy układu elektrycznego i o poziomie naładowania baterii. Za pomocą dotykowych ekranów kierowca może m.in. sterować parametrami ogrzewania, czy też uruchomić radio.

Testowanie autobusu elektrycznego Solaris to początek planów krakowskiego MPK, aby część autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem zastąpić autobusami elektrycznymi. MPK już szuka możliwości sfinansowania zakupu takich autobusów ze środków Unii Europejskiej.  W tym celu do tzw. bazy projektów Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego został już złożony projekt m.in. zakupu 10 autobusów elektrycznych.

Galeria

Najnowsze

18 czerwca 2025
MPK w Krakowie podpisało umowy ramowe na dostawę 190 nowych autobusów
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało umowy ramowe z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing na dostawę łącznie 190 nowoczesnych autobusów z silnikami spalinowymi spełniającymi normę Euro 6. Umowy te obejmują dostawy czterech typów pojazdów.
18 czerwca 2025
Najlepszymi motorniczymi w Krakowie są kobiety
W drugim dniu konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” rywalizowali motorniczowie, elektromechanicy i inspektorzy ruchu. Spośród 12 motorniczych najlepiej z wszystkimi zadaniami poradziła sobie Ewa Miśtal i to ona została najlepszym motorniczym w Krakowie. Puchar dla zwyciężczyni konkursu, ufundowany przez Komendanta Miejskiego Policji, wręczył podinsp. Tomasz Jemczura, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
18 czerwca 2025
Historyczne tramwaje z Poznania, Warszawy i Wrocławia na Krakowskiej Linii Muzealnej
Już w najbliższą niedzielę, 22 czerwca miłośnicy komunikacji miejskiej i historii będą mieli niepowtarzalną okazję przejechać się zabytkowymi tramwajami z trzech różnych miast Polski. W tramach Krakowskiej Linii Muzealnej na trasę wyjadą historyczne składy wypożyczone z Warszawy, Poznania i Wrocławia. Szczególną atrakcją będzie tramwaj z końca XIX wieku z Poznania!
17 czerwca 2025
Najlepszym kierowcą atobusu MPK w Krakowie został Mateusz Mucha
Najlepszym kierowcą autobusu w 21. edycji konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską”, który odbył się we wtorek 17 czerwca na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, został Mateusz Mucha. To on najlepiej poradził sobie z testem z przepisów ruchu drogowego oraz zadaniami praktycznymi, zdobywając najwięcej punktów. Mateusz pracuje w MPK w Krakowie jako kierowca autobusu od 8 lat. Drugie miejsce w konkursie zajął Piotr Przyjemski (zajezdnia Bieńczyce), a trzecie Dominik Pajdak (zajezdnia Płaszów).
16 czerwca 2025
Skawina świętowała 50 lat Miejskiej Komunikacji Autobusowej
W sobotę, 14 czerwca 2025 r., gmina Skawina świętowała 50-lecie Miejskiej Komunikacji Autobusowej. Z tej okazji zaplanowano obchody z udziałem mieszkańców. Swój udział w obchodach miało także MPK w Krakowie. To właśnie historyczne autobusy krakowskiego przewoźnika, Jelcz 272MEX i SAN H01, były jedną z atrakcji tego okrągłego jubileuszu.
15 czerwca 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
W nocy z piątku na sobotę (13/14 czerwca) w nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych. Zwracali też uwagę na kierowców samochodów i ich stosunek do przepisów ruchu drogowego w rejonie linii tramwajowych.