20 czerwca 2013 - materiał archiwalny
20 czerwca 2013 - materiał archiwalny

Finansowanie komunikacji miejskiej było głównym tematem dyskusji ekspertów z całej Polski, podczas komisji ekonomicznej, która odbyła się w Krakowie w dniach 19-20 czerwca. Jej organizatorami była Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie.

O źródłach finansowania inwestycji w komunikacji miejskiej mówił podczas komisji Rafał Świerczyński, wiceprezes MPK SA w Krakowie. Jest to bardzo ważne, bo dotyczy przede wszystkim zakupu i modernizacji tramwajów i autobusów. W Krakowie te sposoby finansowania inwestycji są różne. Pieniądze pochodzą m.in. z funduszy Unii Europejskiej, kredytów, leasingu finansowego. Równie ważne są źródła wewnętrzne, które MPK SA w Krakowie przeznacza na inwestycje, czyli przede wszystkim tzw. amortyzacja (zawarta w stawce przewozowej), wpływy ze sprzedaży powierzchni reklamowej oraz wpływy ze świadczenia różnego rodzaju usług, np. wynajęcia pojazdów. To jak wielką rolę odgrywają w Krakowie środki unijne najlepiej widać w przypadku zakupu nowych tramwajów. W ciągu ostatnich kilku lat MPK SA w Krakowie korzystając z tej możliwości kupiło 48 nowoczesnych wagonów, których wartość sięga ok. 400 mln zł. Bardzo ważne w przypadku inwestycji w komunikacji miejskiej jest ich długoterminowe planowanie, co zapewnia ograniczenie kosztów .

- Warto także brać pod uwagę zastosowanie instrumentów pochodnych w finansowaniu inwestycji, które umożliwiają przede wszystkim zabezpieczenie i stabilizację planów finansowych spółki oraz miasta w przypadku różnego rodzaju wzrostu kosztów np. paliwa czy oprocentowania kredytów - mówił podczas komisji Rafał Świerczyński.

W odniesieniu do kosztów, jakie generuje komunikacja miejska oraz do tego jaki ma to wpływ na budżet całego miasta w swojej prezentacji odniósł się Lesław Fijał, skarbnik miasta Krakowa. W swoich pierwszych słowach podkreślił, że nie ma takiej usługi, której świadczenie nie generowałoby kosztów. Dotyczy to także komunikacji miejskiej. W Krakowie wpływy ze sprzedaży biletów pokrywają ok. 60 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej.

- W związku z tym, że wpływy ze sprzedaży biletów nie pokrywają kosztów utrzymania komunikacji, to w budżecie trzeba znaleźć środki na pokrycie tej różnicy – mówił Lesław Fijał.

Podczas komisji ekonomicznej zabrali też głos producenci tramwajów. Przedstawiciel firmy Bombardier Transportation, Waldemar Agaciak zwracał uwagę na sposoby finansowania zakupu taboru tramwajowego. Podkreślał, że równie istotny jak sam zakup jest także koszt utrzymywania taboru tramwajowego podczas eksploatacji.

Najnowsze

21 września 2025
Wielka jubileuszowa parada tramwajów MPK przejechała przez Kraków
W niedzielę, 21 września odbyło się wyjątkowe wydarzenie jakim była wielka parada historycznych i współczesnych tramwajów. Została ona organizowana w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej. Jej data nie została jednak wybrana przypadkowo – tramwaje przejechały przez miasto w czasie obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności.
20 września 2025
Jubileuszowa gala z okazji 150. lat krakowskiej komunikacji miejskiej
Świętowanie jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie nie mogłoby się odbyć bez uroczystego spotkania i nagrodzenia tych pracowników MPK, którzy wyróżniają się swoją postawą i pracowitością. Taka właśnie gala została zorganizowana w czwartek, 18 września w małej hali Tauron Areny Kraków. Wzięli w niej udział nie tylko pracownicy MPK w Krakowie, przedstawiciele władz miejskich i samorządowych, ale także przedstawiciele całej branży transportu publicznego z Polski, którzy są członkami Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.
19 września 2025
Wyjątkowy album na 150 lat krakowskiej komunikacji
Zgodnie z zapowiedziami, z okazji jubileuszu 150 lat krakowskiej komunikacji miejskiej, MPK w Krakowie wydało specjalny album z wyjątkowymi fotografiami. To wydawnictwo nie powstałoby bez mieszkańców, byłych pracowników MPK oraz miłośników historii krakowskiej komunikacji. To oni podzielili się z krakowskim przewoźnikiem swoimi nigdy dotąd niepublikowanymi fotografiami, na których widać nasze tramwaje, autobusy, przystanki, pętle i inne elementy infrastruktury transportowej. Dziękujemy wszystkim, którzy odpowiedzieli na nasz apel i znaleźli czas, aby przeglądnąć swoje zbiory, rodzinne albumy i zgodzili się na ich wydanie w formie tego niepowtarzalnego albumu.
18 września 2025
Otwarcie mostu Grunwaldzkiego dla tramwajów coraz bliżej
Zgodnie z informacją podaną przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa tramwaje wrócą na most Grunwaldzki 8 listopada. Przy okazji remontu mostu Grunwaldzkiego trwa wymiana fragmentu torowiska na ul. Dietla. Zgodnie z założeniem odcinek między przeprawą przez Wisłę a ul. św. Stanisława miał być gotowy pod koniec października, kiedy zaplanowano również finał prac przy torowisku na samym moście Grunwaldzkim. Natrafiono jednak na trudności, które sprawią, że tramwaje wrócą na swoje trasy kilkanaście dni później.
18 września 2025
Ekonomiści i zarządy transportów z całej Polski spotkali się w Krakowie, aby rozmawiać o rozwoju komunikacji miejskiej
W czwartek, 18 września w Krakowie odbywało się spotkanie Komisji Ekonomicznej i Komisji Zarządów Transportu z całej Polski. To jedne z najważniejszych komisji organizowanych przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Spotkanie miało szczególne znaczenie, bo odbywało się w Krakowie, który świętuje w tym roku 150 lat nieprzerwanej działalności komunikacji miejskiej.
17 września 2025
Akcja MPK i Straży Miejskiej "Wystarczy 1 metr” w centrum miasta
W tym tygodniu w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności patrole Straży Miejskiej i inspektorów ruchu MPK w Krakowie będą pilnować, czy kierowcy samochodów prawidłowo parkują i nie blokują przejazdu tramwajom, a także czy nie blokują przystanków. Akcja pod hasłem „Wystarczy 1 metr” ma na celu kontrolę ulic w centrum miasta, szczególnie wokół I Obwodnicy oraz ul. Długiej, gdzie najczęściej dochodzi do blokowania tramwajów. Akcja jest prowadzona od 16 do 18 września (wtorek-czwartek).