Wagon tramwajowy typu 4ND - Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych, Chorzów Polska
Przyczepa tramwajowa typu 4ND nr 573
W 1956 roku korzystając z doświadczeń eksploatatorów i uwag wnoszonych przez przedsiębiorstwa komunikacyjne wprowadzono do produkcji zmodernizowaną wersję wagonu tramwajowego opracowaną przez Centralne Biuro Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu i Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych "KONSTAL". Z zewnatrz w stosunku do wagonu typu N pojazd wyróżniały w zasadzie zmienione drzwi wejściowe. Odróżniały się od dotychczas stosowanych tramwajów także zmienionymi pomostami. W celu uzyskania niezbędnego miejsca przesunięto stopień wejściowy do przestrzeni pasażerskiej w stronę pomostu. Pudło wagonu uzyskało w ten sposób niewielkie nieotwierane okno za drzwiami. Równocześnie zmniejszono boczne okno na pomoście.
Pojazd przed renowacją zachowany był w złym stanie techniczny z licznymi zmianami wynikającymi z codziennej eksploatacji pojazdu na linii. Po przeprowadzonym w latach 2017 - 2018 remoncie nadwozia pojazd w stanie bardzo dobrym. Przeprowadzona naprawa miała na celu doprowadzenie do rucho pojazdu i przywrócenie wszelkich oryginalnych elementów przyczepy. Pojazd otrzymał wygląd i wyposażenie stosowane w czasie eksplotacji w Krakowie w latach sześćdziesiątych XX w.
DANE TECHNICZNE 4ND
| Wielkość | Wagon jednoczłonowy | 
| Rodzaj | Przyczepa, dwukierunkowa, wysokopodłogowa | 
| Długość | 10 650 mm | 
| Szerokość | 2 200 mm | 
| Wysokość nadwozia | 3 320 mm | 
| Rozstaw czopów skrętu | - | 
| Rozstaw osi | 1 900 mm | 
| Masa własna | 10 000 kg | 
| Masa całkowita | 15 600 kg | 
| Miejsca ogółem | 80 | 
| Miejsca siedzące | 24 | 
| Wysokość podłogi | 890 mm | 
| Silniki | - | 
| Średnica kół tocznych | 800 mm | 
 English
  Tele-bus
  Do poczytania