30 sierpnia 2015 - materiał archiwalny
30 sierpnia 2015 - materiał archiwalny

W niedzielę, 30 sierpnia mieszkańcy Krakowa mieli okazję po raz pierwszy pojechać nowoczesnym, najdłuższym w Polsce tramwajem po nowej estakadzie tramwajowej łączącej ul. Wielicką z ul. Lipską. Od poniedziałku, 31 sierpnia będzie on woził pasażerów na linii nr 50, łączącej Kurdwanów z Krowodrzy Górką.

Nowy niskopodłogowy tramwaj został przygotowany specjalnie dla Krakowa. Jest długi na prawie 43 metry i będzie mógł jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których za bilet zapłacimy monetami i kartą płatniczą. Tramwaj został także wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.

Nie tylko długość decyduje o tym, że jest to wyjątkowy i jedyny tego rodzaju tramwaj w Polsce. Dla pasażerów w środku wagonu zostały przygotowane miejsca na bagaż oraz specjalne miejsce, gdzie dzięki zamontowanym portom USB i gniazdkom elektrycznym będą mogli doładować swoje telefony i inne urządzenia mobilne.

W tramwaju specjalne miejsce zostało także przygotowane dla rowerzystów, którym zabrakło sił lub pogoda nie pozwoliła na kontynuowanie jazdy jednośladem. Wsiadając do nowego wagonu będę mieć do dyspozycji kilka poręczy, dzięki którym będą mogli bezpiecznie i komfortowo przewieźć rower.

Cały projekt na dostawę 36 fabrycznie nowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych ma zostać zamknięty w tym roku. Firma PESA Bydgoszcz SA zobowiązała się do dostarczenia wszystkich wagonów do połowy listopada 2015 roku.

Zakup tramwajów jest w 59% dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt „Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej” jest realizowany przez MPK SA w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wartość kontraktu z firmą PESA to 291 240 000 zł netto. Przewidywane dofinansowanie do 36 wagonów z Funduszu Spójności to 171 831 600 zł.

Warto podkreślić, że od poniedziałku 31 sierpnia po nowej estakadzie będą jeździć tramwaje trzech linii nr 9, 11 i 50. Dzięki tej zmianie, zapewnione zostanie krótsze o około 5 – 6 minut połączenie osiedli Kurdwanów i Bieżanów z rondem Grzegórzeckim i Mogilskim.

Projekt, którego realizacja rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku, obejmował budowę nowego odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Jego trasa biegnie od skrzyżowania ulic Saskiej, Lipskiej i Kuklińskiego do ulicy Wielickiej w Krakowie. Wybudowany odcinek pozwoli na poprawę jakości transportu miejskiego, a także ruchu drogowego, pieszego i rowerowego znajdującego się w najbliższym otoczeniu. Przede wszystkim wpłynie na zwiększenie udziału przyjaznego dla środowiska transportu w obsłudze mieszkańców Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Estakada została tak zaprojektowana, by pasażerowie PKP mogli bardzo łatwo przesiąść się do tramwaju. 

Inwestycja w liczbach:

2,19 km nowej linii tramwajowej

2 lata prac budowlanych i modernizacyjnych

3 perony przesiadkowe dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej

4 nowe miejsca z sygnalizacją świetlną

1250 m nowej kanalizacji opadowej

2626 m nowej kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej

672 m linii wodociągowej

886,9 m nowej sieci c.o.

Wykonawca: MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A.

Inwestycja została zrealizowana z wykorzystaniem środków unijnych. Na projekt wart 164 686 666,45 PLN Miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości 67 741 500,96 PLN. Fundusze pochodzące ze środków Unii Europejskiej stanowią 59% kosztów kwalifikowanych projektu. Pozostałe 41% kosztów kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane w projekcie finansowane są z Budżetu Miasta Krakowa.

Galeria

Najnowsze

23 września 2025
Akcja „Bezpieczny Powrót” w nocnych tramwajach
Europejski Tydzień Mobilności za nami, chcemy więc podsumować jedną z naszych akcji, która odbywała się w nocy z piątku na sobotę 19 i 20 września. W nocnych tramwajach po raz kolejny została przeprowadzona akcja „Bezpieczny Powrót”. Inspektorzy ruchu MPK oraz krakowscy policjanci znów razem pracowali, aby dbać o bezpieczeństwo i komfort pasażerów podróżujących tramwajami w godzinach nocnych.
23 września 2025
MPK Poznań na targach TRAKO prezentuje wagon N odrestaurowany przez pracowników krakowskiego przewoźnika
Zwiedzający targi TRAKO mogą zobaczyć jedyny zachowany wagon silnikowy N, który został wyprodukowany w 1951 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku. Odrestaurowany tramwaj na początku września br. wzbogacił kolekcję taboru historycznego MPK Poznań.
23 września 2025
Pracownicy MPK w Krakowie pobiegli w 18. PKO Biegu Trzech Kopców
W niedzielę 21 września w 18. PKO Biegu Trzech Kopców po raz kolejny wzięli udział pracownicy MPK SA w Krakowie. Wszyscy są członkami grupy biegowej krakowskiego przewoźnika – „MPK Runners Kraków”. Wśród biegaczy są kierowcy, motorniczowie, pracownicy zaplecza i administracji.
23 września 2025
Pracownicy MPK w Krakowie zagrali w turnieju wspierając bezdomne koty
Drużyna złożona z zawodników krakowskiego przewoźnika, którzy występują w piłkarskiej Lidze MPK, zagrała w wyjątkowym turnieju, który był okazją do zbiórki żywności dla bezdomnych kotków. Turniej odbywał się niedzielę, 21 września na ok. Kalinowym w Nowej Hucie.
21 września 2025
Wielka jubileuszowa parada tramwajów MPK przejechała przez Kraków
W niedzielę, 21 września odbyło się wyjątkowe wydarzenie jakim była wielka parada historycznych i współczesnych tramwajów. Została ona organizowana w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej. Jej data nie została jednak wybrana przypadkowo – tramwaje przejechały przez miasto w czasie obchodów Europejskiego Tygodnia Mobilności.
20 września 2025
Jubileuszowa gala z okazji 150. lat krakowskiej komunikacji miejskiej
Świętowanie jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie nie mogłoby się odbyć bez uroczystego spotkania i nagrodzenia tych pracowników MPK, którzy wyróżniają się swoją postawą i pracowitością. Taka właśnie gala została zorganizowana w czwartek, 18 września w małej hali Tauron Areny Kraków. Wzięli w niej udział nie tylko pracownicy MPK w Krakowie, przedstawiciele władz miejskich i samorządowych, ale także przedstawiciele całej branży transportu publicznego z Polski, którzy są członkami Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.