8 października 2015 - materiał archiwalny
8 października 2015 - materiał archiwalny

Od 8 października pasażerowie krakowskiej komunikacji miejskiej mają do dyspozycji nowoczesną, multimedialną wiatę na przystanku Teatr Bagatela, przy ul. Karmelickiej. Czekając na tramwaj znajdą pod nią nie tylko schronienie przed deszczem i śniegiem. Wiata zaprojektowana przez firmę Novamedia Innovision Sp. z o.o. została wyposażona w innowacyjny system informacji pasażerskiej składający się z dwóch dużych ekranów, paska informacji i głośników.

Na jednym z ekranów pasażerowie sprawdzą rozkłady jazdy wszystkich linii zatrzymujących się na przystanku Teatr Bagatela. Będzie się tam także wyświetlał czas oczekiwania na najbliższe kursy a na pasku informacyjnym pojawią komunikaty dotyczące zmian w komunikacji i dane o stanie powietrza w Krakowie. Co więcej, czekając na tramwaj pasażerowie sprawdzą pogodę – temperaturę, ciśnienie i siłę wiatru.

Drugi ekran, który jest ekranem dotykowym zapewni pasażerom dostęp do wielu przydatnych informacji dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej, w tym cenników i przepisów obowiązujących podczas podróży w tramwajach i autobusach. Dodatkowo pasażerowie znajdą  na mapie adresy krakowskich urzędów, szpitali, muzeów, restauracji, kin a nawet bankomatów. Pasażerowie, którzy znajdą się na tym przystanku z pewnością nie będą się nudzić – kilkuminutowe oczekiwanie na przyjazd tramwaju mogą spędzić… grając w gry. Wystarczy, że dotkną na ekranie ikony „gra”.

Wiata została wyposażona także w głośniki. Zostaną wykorzystane do nadawania ważnych komunikatów głosowych dla pasażerów, a także muzyki, która umili czas oczekiwania na przyjazd tramwaju.

Już z daleka będzie natomiast widoczna informacja wyświetlana na specjalnym pasku LED, który został umieszczony wokół dachu wiaty.

Oprócz nowoczesnej informacji pasażerskiej i nietypowego designu zadbano także o bezpieczeństwo pasażerów znajdujących się w obrębie wiaty. Dzięki kamerze obejmującej obszar całego przystanku dyspozytorzy MPK SA będą mogli obserwować wszystko co się tam dzieje. Taki podgląd umożliwi im szybką reakcję w sytuacji, gdy trzeba będzie wezwać służy ratunkowe lub porządkowe.

Multimedialna wiata to nie jedyne udogodnienie przygotowane dla pasażerów przez MPK SA. Krakowski przewoźnik wydrukował specjalne ulotki informacyjne dla turystów i mieszkańców. Każdy folder przedstawia informacje dotyczące jednej linii tramwajowej lub autobusowej. W niewielkiej broszurze o formacie A4 zebrano wszelkie niezbędne informacje dotyczące linii komunikacyjnych. Są tu: cennik biletów, spis przystanków, spis linii przesiadkowych, czasy przejazdu, a także częstotliwość kursowania. Na odwrocie umieszczono fragment mapy Krakowa z naniesionym przebiegiem linii oraz przystankami. Dołączono również zdjęcia atrakcyjnych miejsc, które warto odwiedzić. Nie zapomniano o umieszczeniu QR kodu, pozwalającego przy pomocy urządzeń mobilnych na przeglądanie zawsze aktualnego rozkładu jazdy danej linii. Całość publikacji została przygotowana w dwujęzycznej wersji: polskiej i angielskiej. Foldery są już dostępne w punktach sprzedaży biletów, w punktach informacji miejskiej.

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.