31 grudnia 2015 - materiał archiwalny
31 grudnia 2015 - materiał archiwalny

W 2015 roku najważniejszą inwestycją MPK SA były dostawy tramwajów „Krakowiak” o długości ok. 43 metrów, które kosztowały ponad 291 mln zł netto. Pierwszy tramwaj dotarł do MPK SA 28 czerwca a ostatni, 36 wagon został dostarczony 29 grudnia.

Dzięki dostawom nowych tramwajów na linii nr 4 z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich po raz pierwszy w historii zaczęły kursować wyłącznie niskopodłogowe tramwaje. Po raz pierwszy „Krakowiaki” pojawiły się na tej linii 31 października 2015 roku. Zakup nowych tramwajów umożliwił także wycofanie z ruchu prawie 40 najstarszych i najbardziej wyeksploatowane wagonów 105N.

Z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych związanych z komunikacją miejską na pewno w 2015 roku najważniejszym wydarzeniem było otwarcie estakady tramwajowej, łączącej ul. Wielicką z ul. Lipską (jednostką odpowiedzialną za realizację tej inwestycji był ZIKiT). Warto przypomnieć, że to właśnie na estakadzie mieszkańcy Krakowa mieli możliwość po raz pierwszy podróżować nowymi tramwajami „Krakowiak”.

MPK SA w mijającym roku nie zapomniało także o zakupie autobusów. Krakowski przewoźnik ogłosił przetargi na zakup prawie 100 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska pojazdów, w tym:

- 60 autobusów z silnikami Euro 6 o długości 12 metrów

- 15 autobusów midi z silnikami Euro 6

- 12 autobusów hybrydowych

- 5 autobusów elektrycznych

MPK SA podobnie jak w poprzednich latach także w 2015 roku z wielką uwagą przyglądało się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym i autobusowym. To zainteresowanie dotyczyło przede wszystkim tych rozwiązań, które sprawiają, że pojazdy MPK SA mogą być jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska.  Stąd właśnie decyzja, aby w 2015 roku przeprowadzić testy:

- tramwaju Tramino wyprodukowanego przez firmę Solaris Bus&Coach SA wyposażonego w superkondensatory i system rekuperacji energii

- autobusu hybrydowego MAN Lion’s City

- autobusu z systemem odzyskiwania energii Mercedes Benz-Citaro

- autobusów elektrycznych w tym m.in. wyprodukowane przez chińskiego producenta BYD

W 2015 roku MPK rozpoczęło także  testy dwóch autobusów wykorzystujących energię słoneczną do zasilania m.in. automatów, kasowników i systemu informacji pasażerskiej.

Oprócz zakup nowoczesnego taboru w 2015 roku MPK zdecydowało o rozpoczęciu modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. Projekt zakłada powstanie nowoczesnej hali o długości 108.71 m, szerokości 16,33m i wysokości 9,45 m, co da całkowitą powierzchnię 1 729,5 m². W budynku tym znajdą się dwa tory, na których będzie możliwe mycie zarówno tramwajów jak i autobusów. Zaprojektowano do tego celu specjalny zamknięty system wykorzystujący do mycia wodę pochodzącą z opadów deszczowych, którą można używać wielokrotnie do mycia kolejnych pojazdów. Całość hali będzie ogrzewana, co pozwoli jej na funkcjonowanie przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. W ramach budowy nowej hali powstanie w niej część socjalno-biurowo-magazynowa. Dzięki tej rozbudowie będzie możliwość wyburzenia starych budynków, które dotąd pełniły funkcje biurowo-magazynowe.  Na ich miejscu powstaną nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz rosnącej liczby obsługiwanych autobusów. Wybudowana zastanie również stacja transformatorowa dla potrzeb ładowania autobusów elektrycznych. Planowane są stanowiska do ładowania stacjonarnego przy użyciu ładowarek,  jak również ładowania za pomocą pantografu z sieci trakcyjnej.

Oprócz tych prac prowadzonych w Nowej Hucie w 2015 roku została wybudowana nowa hala w Stacji Obsługi i Remontów przy ul. Brożka 3.

W 2015 roku rozpoczęła się wymiana wiat przystankowy na wielu krakowskich przystankach. Warto przy tej okazji podkreślić, że MPK SA w październiku 2015 roku postawiło przy Teatrze Bagatela wiatę multimedialną – jedyną tego rodzaju wiatę, w której pasażerowie mogą korzystać z panelu dotykowego, a także słuchać komunikatów z głośników.

W 2015 roku wprowadziliśmy także oczekiwane przez pasażerów udogodnienie na wszystkich krakowskich przystankach. Zostały tam umieszczone rozkłady jazdy z powiększoną czcionką godzin odjazdów. Dzięki temu osoby starsze i niedowidzące mogą łatwiej sprawdzić czas odjazdu poszczególnych linii.

Przed nami rok 2016, w którym na pewno największym wyzwaniem będzie świadczenie usługi przewozowej podczas Światowych Dni Młodzieży. MPK SA już w 2015 roku rozpoczęło przygotowywanie się do tego wydarzenia ogłaszając m.in. przetargi na zakup nowych autobusów.  

Najnowsze

7 listopada 2025
Awaria - brak dojazdu tramwajów do pętli Czerwone Maki P+R
Informujemy, że nadal z powodu awarii tramwaje nie kursują do Czerwonych Maków. Wiemy, że służby odpowiedzialne za utrzymanie sieci trakcyjnej cały czas pracują, aby usunąć awarię. Zdajemy sobie sprawę, jakie powoduje to trudności dla pasażerów, podróżujących w tym rejonie miasta. Dlatego w uzgodnieniu z zastępcą Prezydenta Krakowa Stanisławem Kracikiem zostały uruchomiane dwie linie autobusowe za tramwaj, na których w sumie kursuje obecnie 11 autobusów.
5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada będą mogli oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.
30 października 2025
Tramwaje wróciły na most Grunwaldzki
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim. Tramwaje wróciły na kluczową przeprawę w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych.