31 grudnia 2015 - materiał archiwalny
31 grudnia 2015 - materiał archiwalny

W 2015 roku najważniejszą inwestycją MPK SA były dostawy tramwajów „Krakowiak” o długości ok. 43 metrów, które kosztowały ponad 291 mln zł netto. Pierwszy tramwaj dotarł do MPK SA 28 czerwca a ostatni, 36 wagon został dostarczony 29 grudnia.

Dzięki dostawom nowych tramwajów na linii nr 4 z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich po raz pierwszy w historii zaczęły kursować wyłącznie niskopodłogowe tramwaje. Po raz pierwszy „Krakowiaki” pojawiły się na tej linii 31 października 2015 roku. Zakup nowych tramwajów umożliwił także wycofanie z ruchu prawie 40 najstarszych i najbardziej wyeksploatowane wagonów 105N.

Z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych związanych z komunikacją miejską na pewno w 2015 roku najważniejszym wydarzeniem było otwarcie estakady tramwajowej, łączącej ul. Wielicką z ul. Lipską (jednostką odpowiedzialną za realizację tej inwestycji był ZIKiT). Warto przypomnieć, że to właśnie na estakadzie mieszkańcy Krakowa mieli możliwość po raz pierwszy podróżować nowymi tramwajami „Krakowiak”.

MPK SA w mijającym roku nie zapomniało także o zakupie autobusów. Krakowski przewoźnik ogłosił przetargi na zakup prawie 100 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska pojazdów, w tym:

- 60 autobusów z silnikami Euro 6 o długości 12 metrów

- 15 autobusów midi z silnikami Euro 6

- 12 autobusów hybrydowych

- 5 autobusów elektrycznych

MPK SA podobnie jak w poprzednich latach także w 2015 roku z wielką uwagą przyglądało się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym i autobusowym. To zainteresowanie dotyczyło przede wszystkim tych rozwiązań, które sprawiają, że pojazdy MPK SA mogą być jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska.  Stąd właśnie decyzja, aby w 2015 roku przeprowadzić testy:

- tramwaju Tramino wyprodukowanego przez firmę Solaris Bus&Coach SA wyposażonego w superkondensatory i system rekuperacji energii

- autobusu hybrydowego MAN Lion’s City

- autobusu z systemem odzyskiwania energii Mercedes Benz-Citaro

- autobusów elektrycznych w tym m.in. wyprodukowane przez chińskiego producenta BYD

W 2015 roku MPK rozpoczęło także  testy dwóch autobusów wykorzystujących energię słoneczną do zasilania m.in. automatów, kasowników i systemu informacji pasażerskiej.

Oprócz zakup nowoczesnego taboru w 2015 roku MPK zdecydowało o rozpoczęciu modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. Projekt zakłada powstanie nowoczesnej hali o długości 108.71 m, szerokości 16,33m i wysokości 9,45 m, co da całkowitą powierzchnię 1 729,5 m². W budynku tym znajdą się dwa tory, na których będzie możliwe mycie zarówno tramwajów jak i autobusów. Zaprojektowano do tego celu specjalny zamknięty system wykorzystujący do mycia wodę pochodzącą z opadów deszczowych, którą można używać wielokrotnie do mycia kolejnych pojazdów. Całość hali będzie ogrzewana, co pozwoli jej na funkcjonowanie przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. W ramach budowy nowej hali powstanie w niej część socjalno-biurowo-magazynowa. Dzięki tej rozbudowie będzie możliwość wyburzenia starych budynków, które dotąd pełniły funkcje biurowo-magazynowe.  Na ich miejscu powstaną nowe miejsca postojowe dla pojazdów technicznych oraz rosnącej liczby obsługiwanych autobusów. Wybudowana zastanie również stacja transformatorowa dla potrzeb ładowania autobusów elektrycznych. Planowane są stanowiska do ładowania stacjonarnego przy użyciu ładowarek,  jak również ładowania za pomocą pantografu z sieci trakcyjnej.

Oprócz tych prac prowadzonych w Nowej Hucie w 2015 roku została wybudowana nowa hala w Stacji Obsługi i Remontów przy ul. Brożka 3.

W 2015 roku rozpoczęła się wymiana wiat przystankowy na wielu krakowskich przystankach. Warto przy tej okazji podkreślić, że MPK SA w październiku 2015 roku postawiło przy Teatrze Bagatela wiatę multimedialną – jedyną tego rodzaju wiatę, w której pasażerowie mogą korzystać z panelu dotykowego, a także słuchać komunikatów z głośników.

W 2015 roku wprowadziliśmy także oczekiwane przez pasażerów udogodnienie na wszystkich krakowskich przystankach. Zostały tam umieszczone rozkłady jazdy z powiększoną czcionką godzin odjazdów. Dzięki temu osoby starsze i niedowidzące mogą łatwiej sprawdzić czas odjazdu poszczególnych linii.

Przed nami rok 2016, w którym na pewno największym wyzwaniem będzie świadczenie usługi przewozowej podczas Światowych Dni Młodzieży. MPK SA już w 2015 roku rozpoczęło przygotowywanie się do tego wydarzenia ogłaszając m.in. przetargi na zakup nowych autobusów.  

Najnowsze

19 grudnia 2025
Nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”
Jest już nowy numer „Przewoźnika Krakowskiego”. Piszemy w nim o zakończonych obchodach jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. To była okazja, aby podziękować pracownikom MPK z najdłuższym stażem oraz honorowym krwiodawcom. To dzięki nim udało nam się wspólnie oddać w 2025 roku z okazji jubileuszu pond 160 litrów krwi! W nowym numerze znajdziecie także informacje o podpisaniu nowej umowy na dostawę długich, ponad 43-metrowych tramwajów oraz oddaniu nowej hali w nowohuckiej zajezdni tramwajowej z panelami fotowoltaicznymi na dachu.
17 grudnia 2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów i autobusów w okresie świątecznym
Okres świąteczno-noworoczny oznacza zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów. Specjalne rozkłady jazdy będą obowiązywać od 22 grudnia do 6 stycznia.
16 grudnia 2025
Kraków gotowy do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
System obsługi Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest już dostępny z urządzeń stacjonarnych i przenośnych na stronie internetowej sct.zdmk.krakow.pl, jak również w aplikacji mKraków. W kolejnych tygodniach pojawią się jego kolejne funkcjonalności. Od 15 grudnia otwarto z kolei Punkty Obsługi Mieszkańców. SCT zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r.
15 grudnia 2025
MPK w Krakowie z certyfikatem najwyższego standardu rzetelności i odpowiedzialności biznesowej
Kapituła Certyfikatu Eksperta Odpowiedzialności, która działa w imieniu International Business Organization (IBO), przyznała MPK w Krakowie certyfikat nadawany firmom wyróżniającym się najwyższymi standardami rzetelności i odpowiedzialności biznesowej. Jak napisał w swoim oświadczeniu przewodniczący Kapituły, krakowski przewoźnik cechuje się stabilną sytuacją finansową, brakiem zaległości oraz pozytywnymi opiniami klientów i partnerów, co stanowi potwierdzenie profesjonalizmu oraz etyki działania.
11 grudnia 2025
MPK w Krakowie konsultuje rozwiązania w nowych tramwajach w celu zapewnienia dostępności transportu dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dla MPK w Krakowie dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami jest priorytetem. Zależy nam na tym, aby osoby z ograniczoną mobilnością, poruszające się na wózkach inwalidzkich, niewidome i słabowidzące, ale także osoby poruszające z się z wózkami dziecięcymi mogły bezpiecznie i komfortowo podróżować naszymi pojazdami. Z tego właśnie powodu krakowski przewoźnik już po raz kolejny konsultuje zaprojektowane dla nich rozwiązania w nowych dwukierunkowych tramwajach. Jest to ważne, bo są to pierwsze tego rodzaju nowe wagony, które kupuje MPK w Krakowie.
11 grudnia 2025
Muzyczna podróż w świątecznym tramwaju MPK
W czwartek, 11 grudnia mieszkańy zostali zaproszeni w muzyczną podróż Świątecznym Tramwajem MPK w Krakowie. Tramwaj wyruszył o godzinie 15:00 z przystanku Łagiewniki w magiczną trasę po Krakowie. Kursował do godziny 19:00.