4 stycznia 2016 - materiał archiwalny
4 stycznia 2016 - materiał archiwalny

Hala ma powierzchnię 2.187,35 m2, a koszt  jej powstania i wyposażenia wyniósł około 18 mln zł netto. Budowę hali rozpoczęto w 2014 roku, jako kontynuację kompleksowej modernizacji obiektów Stacji Obsługi i Remontów, gdzie przeglądane i modernizowane są krakowskie tramwaje. Realizacja inwestycji rozłożona została na kilka etapów. W pierwszym etapie, który rozpoczął się w lipcu 2014 roku, przystąpiono do prac wyburzeniowych obejmujących rozbiórkę starej części hali. Kolejny etap prac to już roboty budowlano-montażowe wraz z wykonaniem wszelkich instalacji wewnętrznych i zewnętrznych. W roku 2015 kontynuowano dalsze prace budowlano-montażowe. Zrealizowano również konieczne roboty związane z  wykonaniem nowej infrastruktury torowo-sieciowej wraz robotami towarzyszącymi m.in. wykonano drogi, place, oświetlenie terenu.

W hali została przygotowana:

Kabina śrutownicza – gdzie odbywa się czyszczenie z rdzy i farby nieregularnych elementów stalowych, np. konstrukcji pojazdów oraz wózków wagonowych. Czyszczenie odbywa sie za pomocą ścierniwa (drobne metalowe elementy) rozpędzanego przy użyciu sprężonego powietrza. Cały proces jest przeprowadzany wewnątrz  szczelnej zamkniętej komory wyposażonej w układ filtrowentylacji oraz separacji ścierniwa. Wykorzystane ścierniwo automatycznie jest transportowane do układu filtrów i wykorzystywane ponownie w procesie czyszczenia.

Kabina lakiernicza – przeznaczona jest do lakierowania elementów tramwajów oraz całych pojazdów.  Spełnia wszystkie niezwykle surowe wymagania techniczne związane m.in. z  ochroną środowiska. Istnieje możliwość podziału kabiny na dwie części, co pozwala na prowadzenie różnych prac w tym samym czasie. Przy mniejszych potrzebach umożliwia to ograniczenie zużycia energii.  Zastosowane urządzenia pozwalają kontrolować proces wentylacji kabiny i dostosowywać jej intensywność do potrzeb z równoczesnym odzyskiem zużytego ciepła.

Myjnia – umożliwia przygotowanie pojazdów i ich części do regeneracji lub przeglądu poprzez usunięcie zanieczyszczeń, głównie kurzu i błota. Zamontowane urządzenia dają możliwości mycia dachów i podwozi, zwłaszcza wózków napędowych i tocznych. W trakcie budowy hali powstał podziemny zbiornik napełniany wodą deszczową wykorzystywaną do procesów mycia, dzięki czemu zostało ograniczone zużycie wody bieżącej.

Najnowsze

7 listopada 2025
Awaria - brak dojazdu tramwajów do pętli Czerwone Maki P+R
Informujemy, że nadal z powodu awarii tramwaje nie kursują do Czerwonych Maków. Wiemy, że służby odpowiedzialne za utrzymanie sieci trakcyjnej cały czas pracują, aby usunąć awarię. Zdajemy sobie sprawę, jakie powoduje to trudności dla pasażerów, podróżujących w tym rejonie miasta. Dlatego w uzgodnieniu z zastępcą Prezydenta Krakowa Stanisławem Kracikiem zostały uruchomiane dwie linie autobusowe za tramwaj, na których w sumie kursuje obecnie 11 autobusów.
5 listopada 2025
Patriotyczny Tramwaj wyjedzie na krakowskie ulice już po raz 37.
Wszystkich mieszkańców Krakowa oraz gości zapraszamy do wspólnego świętowania w Tramwaju Patriotycznym 107. rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Na uczestników zostały przygotowane bezpłatne „Śpiewniki polskich pieśni patriotycznych” z kolorową wkładką poświęconą 150. lat komunikacji miejskiej w Krakowie, biało-czerwone chorągiewki, nalepki i okolicznościowa kartka z zabytkowym autobusem MPK.
3 listopada 2025
„Przystanek Jubileusz” z zabytkowymi autobusami w Hangarze Czyżyny
Mieszkańców Krakowa zapraszamy na wyjątkową wystawę zabytkowych autobusów w Hangarze Czyżyny, przy os. 2 Pułku Lotniczego 26a, przygotowaną przez Muzeum Inżynierii i Techniki wraz z MPK w Krakowie. Pokaz został przygotowany w ramach obchodów jubileuszu 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie. Wszyscy zainteresowani już od 7 listopada będą mogli oglądać zabytkowe pojazdy z kolekcji MPK w Krakowie oraz eksponaty ze zbiorów MIT. To wyjątkowy powrót autobusów do tego miejsca, ponieważ Hangar przez ok. 30 lat pełnił funkcję zajezdni!
3 listopada 2025
Zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza od 8 listopada
Od 8 listopada, od wczesnych godzin porannych, wprowadzona zostanie czasowa zmiana organizacji ruchu na ul. Dobrego Pasterza. Przez około miesiąc zamknięty będzie odcinek pomiędzy rondem Barei a skrzyżowaniem przy centrum handlowym Serenada. Ma to związek z kolejnym etapem prac przy budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic.
31 października 2025
Na ulicy Jana Brożka zostaną wymienione rozjazdy i zwrotnice
W poniedziałek, 3 listopada na ulicy Jana Brożka rozpoczną się prace związane z wymianą dwóch rozjazdów i zwrotnic. Te elementy torowiska były już w bardzo złym stanie i ich wymiana jest konieczna, aby tramwaje mogły tam bezpiecznie i sprawnie przejeżdżać. Prace prowadzone na ul. J. Brożka są ostatnim elementem projektu realizowanego przez MPK w Krakowie, który jest związany z budową tzw. toru obwodowego na terenie zajezdni tramwajowej Podgórze. Jego powstanie znacznie usprawni przejazdy tramwajów po terenie tej zajezdni – wagony jadąc torem obwodowym nie będą już musiały wyjeżdżać poza bramy zajezdni, na tory w ul. J. Brożka.
30 października 2025
Tramwaje wróciły na most Grunwaldzki
Za nami przejazd techniczny po wyremontowanym torowisku na moście Grunwaldzkim. Tramwaje wróciły na kluczową przeprawę w piątek, 31 października, w przeddzień Wszystkich Świętych.