27 kwietnia 2016 - materiał archiwalny
27 kwietnia 2016 - materiał archiwalny

W środę, 27 kwietnia przedstawiciele krakowskiego przewoźnika i firmy Solaris Bus&Coach SA podpisali umowę na dostawę do Krakowa 12 niskopodłogowych autobusów hybrydowych o długości 18 metrów. Wartość tego kontraktu to 25.200.008 zł netto. Oferta firmy z Bolechowa była jedyną, jaka wpłynęła do MPK SA w przetargu, który został ogłoszony w grudniu 2015 roku.

W środę, 27 kwietnia przedstawiciele krakowskiego przewoźnika i firmy Solaris Bus&Coach SA podpisali umowę na dostawę do Krakowa 12 niskopodłogowych autobusów hybrydowych o długości 18 metrów. Wartość tego kontraktu to 25.200.008 zł netto. Oferta firmy z Bolechowa była jedyną, jaka wpłynęła do MPK SA w przetargu, który został ogłoszony w grudniu 2015 roku.

Warto podkreślić, że autobusy hybrydowe marki Solaris były  pierwszymi serynie produkowanymi pojazdami tego typu w Europie. Po raz pierwszy zostały zaprezentowane w 2006 roku.

Największą zaletą zamówionych przez MPK SA autobusów jest napęd hybrydowy  łączący silnik elektryczny i spalinowy spełniający najwyższe europejskie normy ochrony środowiska Euro 6. Pojazdy będą nie tylko przyjazne dla środowisk, ale także zapewnią komfortowy i bezpieczny przejazd pasażerom. Będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, automaty biletowe i nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Zgodnie podpisaną umową producent będzie miał 7 miesięcy na dostarczenie autobusów, co oznacza, że hybrydy pojawią się w Krakowie jeszcze przed końcem roku.

Warto przypomnieć, że krakowski przewoźnik podpisał już umowę na dofinansowanie projektu zakupu 107 autobusów, w tym 12 autobusów hybrydowych. Zawarcie tej umowy gwarantuje, że MPK SA w Krakowie otrzyma z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 ponad 115,7 mln zł, co stanowi 85 proc. kwalifikowanych kosztów zakupu 107 nowych, przyjaznych dla środowiska autobusów i 12 nowoczesnych automatów biletowych.

Oprócz autobusów hybrydowych MPK SA w ramach tego projektu kupuje 60 autobusów 12-metrowych, 20 autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania oraz 15 autobusów typu midi o długości ok. 8,5 m.

Najnowsze

6 sierpnia 2025
Historyczne autobusy i tramwaje znów wyjadą na ulice Krakowa
Przed nami kolejny weekend z Krakowską Linią Muzealną. Tym razem w niedzielę, 10 sierpnia, oprócz tramwajowej linii nr 0 na krakowskich ulicach pojawią się zabytkowe autobusy.
4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
1 sierpnia 2025
Kraków pamięta o Powstaniu Warszawskim
W tym roku obchodzimy 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i akcji „Burza”. W piątek, 1 sierpnia, o 17.00 w godzinie „W”, w całej Polsce, w tym Krakowie, zawyją syreny. Z tej okazji Kraków zostanie udekorowany flagami państwowymi, miejskimi oraz Unii Europejskiej.
30 lipca 2025
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Od 4 sierpnia w Krakowie zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych.