15 lipca 2016 - materiał archiwalny
15 lipca 2016 - materiał archiwalny

W lipcu 2016 MPK SA w Krakowie zakończyło jeden z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Dzięki temu, 15 lipca na linii nr 2 pasażerów zaczął wozić ostatni, 40. zmodernizowany tramwaj z serii EU8N.

Projekt polegał na przebudowie 40 wysokopodłogowych pociągów tramwajowych sprowadzonych z Wiednia (tramwaje E6 z których powstał wagon EU8N jeździły w Wiedniu na linii metra U6). Trwał dokładnie sześć lat.  W efekcie prowadzonych przez MPK SA prac mieszkańcy zyskali tramwaj, w którym została całkowicie odnowiona przestrzeń pasażerska. W środku wstawiono nowe siedzenia ze specjalną tapicerką, monitoring, automat biletowy, a na podłodze pojawiła się antypoślizgowa wykładzina.  Z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonu dodano element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie.  Dla osób niewidomych i słabowidzących został wprowadzony nowoczesny system informacji pasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systemem głosowego zapowiadania przystanków. Elementem modernizacji był także montaż klimatyzacji. Warto podkreślić, że gdy pierwszy taki tramwaj zaczął wozić pasażerów w lipcu 2010 roku to był to jednocześnie  pierwszy w Krakowie klimatyzowany wagon.

Dzisiaj wagony EU8N można spotkać na wielu krakowskich liniach, m.in. nr 2, 5 i 20.

Sześć lat temu w oficjalnej prezentacji pierwszego przebudowanego wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach wraz z Bogdanem Dąsalem, pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych. Na jednym z przystanków przy ul. Brożka wszyscy mieli możliwość sprawdzić, jak  osoba poruszająca się na wózku poradzi sobie z wsiadaniem do tramwaju EU8N. Po wejściu wszyscy jednogłośnie przyznali, że tramwaj z elementem niskiej podłogi bardzo ułatwi podróżowanie osobom, które mają problem z poruszaniem się. Ta opinia potwierdziła potrzebę realizowanego przez MPK SA projektu.

Tramwaj EU8N ma ponad 26 metrów długości i jednorazowo może przewieźć 180 pasażerów.

Galeria

Najnowsze

6 sierpnia 2025
Historyczne autobusy i tramwaje znów wyjadą na ulice Krakowa
Przed nami kolejny weekend z Krakowską Linią Muzealną. Tym razem w niedzielę, 10 sierpnia, oprócz tramwajowej linii nr 0 na krakowskich ulicach pojawią się zabytkowe autobusy.
4 sierpnia 2025
Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. Dziś, 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji.
3 sierpnia 2025
Weekend z Krakowską Linią Muzealną
W ramach trwającego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej w sobotę, 2 sierpnia, na ulice Krakowa wyjechała specjalna linia tramwajowa nr 68. Zabytkowymi wagonami można było podróżować krakowskimi ulicami wieczorem – od około godziny 18.00 do 23.30.
1 sierpnia 2025
MPK w Krakowie podpisało aneks do umowy zwiększający wartość dotacji na tramwaje do 351 mln zł
W środę, 30 lipca, MPK w Krakowie podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneks do umowy, przyznający bezzwrotną dotację w wysokości ponad 351 mln zł do zakupu tramwajów Lajkonik II. Środki finansowe mają trafić do Krakowa z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
1 sierpnia 2025
Kraków pamięta o Powstaniu Warszawskim
W tym roku obchodzimy 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego i akcji „Burza”. W piątek, 1 sierpnia, o 17.00 w godzinie „W”, w całej Polsce, w tym Krakowie, zawyją syreny. Z tej okazji Kraków zostanie udekorowany flagami państwowymi, miejskimi oraz Unii Europejskiej.
30 lipca 2025
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Od 4 sierpnia w Krakowie zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych.